Draaien met MP3's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

Ik vind dat het gebruik van een computer met muziek moet kunnen waneer:

- je alles thuis orgineel in bezit heb
    - je het maximaal 1x kopieerd ( dus niet 1 cd voor 7 roadshows gebruikt)
    - je het orgineel blijft bijkopen en invoert

op deze manier vind ik een computer een rieele oplossing om je shows compacter te maken. en ik denk ook dat het serieuse bedrijfs leven hier wel iets meer aan heeft.

Verder moet ik ook toegeven dat ik wel eens wat hits (de bekende nu hip en volgende maand dood hits ) ook wel is van i net afpluk..... maar verder heb ik alles orgineel in de koffer.
    ik hou zio ie zo niet van de gekopieerde bende, en ik vind het nog amaturistisch overkomen ook.

wel vind ik dat ze eens moeten kijken naar een oplossing om bijvoorbeeld voor het bedrijfs leven legale verzamel cd's te ontwikkelen of iets dergelijks.....want van al die singels kopen word je ook niet wijs en wachten op een verzameltje kan soms lang duren ( hitzones, dance smash hits) mischien dat dit ook wel een beetje de ilegale mp3's in de horeca tegen gaat. maar ondanks dat denk ik dat iedereen het toch blijft doen. mischien over een jaar of 20 weer een thema feest met op de flyer "dj's met echte cd's".....of "het geluid van de oudewetse laser"

Comment

• DJ.T
      • Nov 2002
      • 1502

Er is een verschil tussen vinden en mogen.
      Verder is dit onderwerp naar ik dacht toch wel redelijk vaak herkauwd.
      Alle mogelijk oplossingen, regels, wetten, instanties, verenigingen, doelgroepen, enz. zijn al in meerdere topics langs geweest.
      Ik acht de kans miniem dat je over dit onderwerp nog iets kan zeggen wat nog niet gezegt is in een bepaalde vorm.
      We're ready to party, are you?

Comment

• timescape
        • Oct 2002
        • 328

Oke,
        en daarom begin ik ook geen nieuw topic.
        Vaak herkauwd en veel gezegd...maar blijkbaar nog steeds niet duidelijk, want er kan niemand een duidelijk antwoord geven ?

Ook de site van Buma/Stemra geeft mij weinig inzicht...toch maar eens gaan mailen met die mannen...

Comment

• Drive inn tnt
          • Sep 2003
          • 1082

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Was het al niet eens in een ander topic aangehaald dat dit soort abbo's alleen mogen in de horeca (dus in de zin van een zacht achtergrondmuziekje) en niet bij een drive-in?

Dan is het volgens mij ook spijtig voor J&H zelf die onlangs een dergelijk systeem hebben geintroduceerd in hun eigen webshop... (zie: MusicPlayer mp3 System).
          Klopt helemaal! Heb het nog even opgezocht en gevraagt. Je mag BPM alleen hebben als achtergrond muziek. Eigelijk wel raar maar toch het is zo.[}]
          Cd's die je koopt mag je eigelijk ook alleen in huiselijke sfeeren afspelen. Maar dat is meerdere keren gezecht geloof ik in dit topic.
          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• timescape
            • Oct 2002
            • 328

citaat:Klopt helemaal! Heb het nog even opgezocht en gevraagt. Je mag BPM alleen hebben als achtergrond muziek. Eigelijk wel raar maar toch het is zo.[}]
            Cd's die je koopt mag je eigelijk ook alleen in huiselijke sfeeren afspelen. Maar dat is meerdere keren gezecht geloof ik in dit topic.
            Huh...hoe denken ze bij de KvK dan in ***snaam hoe wij ons "beroep" uitoefenen ?
            Wil niet weer heel de discussie beginnen, maar mij is ook wel eens verteld dat de cafe-eigenaar/organisator zorg dient te dragen voor de buma/stemra bijdragen ? Klopt niet ?

Comment

• Boi
              • Apr 2004
              • 541

citaat:Wil niet weer heel de discussie beginnen, maar mij is ook wel eens verteld dat de cafe-eigenaar/organisator zorg dient te dragen voor de buma/stemra bijdragen ? Klopt niet?
              Iedere openbare gelenheid waar niet eigen muziek te gehore wordt gebracht is aan Buma/Stemra verplicht, vast maand bedrag en aan de ...., weet niet meer hoe ze heten maar dat is de stichting voor de Nederlandse artiesten. Dit is een aparte firma naast Buma/Stemra, geloof dat ze tegenwoordig via Buma/Stemra werken.

Ook de MP systemen voor de Horeca vallen standaard onder Buma/Stemra en dit wordt geïnd via het abonnement op basis van het contract van het aantal nummers wat je op de HD hebt, wanneer je als DJ on the road met zo'n systeem wilt werken zal je je dus zelf bij Buma/Stemra moeten inschrijven om via deze weg je vak als artiest te willen/kunnen uitoefenen.
              Indien je zelf iets organiseert dan ben jij dus de verantwoordelijke persoon om dit eerst bij Buma/Stemra te melden en een contract met ze af te sluiten voor 1 evenement waarbij de afrekening later volgt na het inleveren van het draailijstje.
              Behalve dat je dus de Buma/Stemra rechten hebt betaald bij aankoop van een nummer(single of complete CD) ben je namelijk ook verplicht een afdraging te doen iedere keer als je een nummer ten gehore hebt gebracht. Behalve als je zelf een nummer hebt samengesteld, dan behoor je al betaald te hebben voor het gebruik (van delen) van het werk van een ander, inclusief toestemming of je het wel mag gebruiken. Hierna als je je eigen werk aangeeft bij Buma/Stemra krijg je zelf een vergoeding van Buma/Stemra als je je eigen werk ten gehore hebt gebracht, hier betaal je natuurlijk wel een jaarlijkse bijdrage voor aan Buma/Stemra.
              groetjes
              Boi

Citaat Buma/Stemra site:
              Ben je DJ en treed je op tijdens een Dance-Event ? Dan is het volgende van belang om te weten !

De organisator heeft met Buma een overeenkomst gesloten waarmee hij tegen betaling het recht heeft gekregen muziek openbaar te maken.
              Het geïncasseerde geld wil Buma graag verdelen over de auteurs/componisten van de op het evenement gebruikte muziek.
              Hiervoor heeft Buma opgaven nodig van de gebruikte muziek.
              Als DJ speel je een belangrijke rol in het verzamelen van deze informatie!
              Want, jij weet als geen ander welke muziek tijdens het optreden is gebruikt.
              Zeker wanneer je zelf muziek schrijft en draait, loont het de moeite Buma te voorzien van een opgave van het gebruikte repertoire.
              Aan de hand van de opgaven kan Buma de gelden uitkeren aan de auteurs/componisten van het gebruikte repertoire, waaronder wellicht jezelf.

Op de repertoire-opgave, die je hieronder kunt downloaden, moet altijd het volgende worden vermeld:

Vermeld duidelijk op welk evenement de opgave betrekking heeft.
              Vermeld je artiestennaam én je eigen naam, en bij voorkeur je Buma/Stemranummer.
              Alle ten gehore gebrachte muziekwerken moeten vermeld zijn (dus niet alleen de titels waarvan je zelf de auteur bent).
              Bij elke titel moet minimaal één van de rechthebbenden vermeld zijn. Dat wil zeggen: één van de componisten of tekstdichters. De vermelding van de uitvoerend artiest van het muziekwerk is prettig als extra informatie, maar niet voldoende.

Opgaven van Events uit 2003 moeten vòòr 1 juli 2004 bij Buma binnen zijn om te kunnen worden verwerkt voor de afrekening Buma Algemene Rechten over 2003, die in oktober 2004 wordt verstuurd. Dus: vul het repertoire-opgave formulier zo snel mogelijk in (als je het direct doet, dan heb je alle gegevens nog paraat !) en stuur het naar Buma/Stemra.

Mocht je nog vragen hebben dan kun je contact opnemen met Nynke Zeilstra of Hans Stekelenburg, van afdeling Relatiebeheer, doorkiesnummer (023) 799 78 89.
              Of per mail: Nynke.Zeilstra@bumastemra.nl en Hans.Stekelenburg@bumastemra.nl

Download hier de repertoire-opgave [url]http://www.bumastemra.nl/InterXtranet/binarycontent?artid=278381&cont
              groetjes

___
              Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• timescape
                • Oct 2002
                • 328

Amai....
                dan kan ik dus een mannetje extra gaan inhuren, als je ziet hoe snel sommige platen er doorheen geramd worden...
                Zeker bij een apres-ski achtig feestje, gebeurt het vaker dat een plaat slecht s 1 a 2 seconden de ruimte mag vullen!
                Dan ga ik medelijden krijgen met degene die die lijsten in zou moeten vullen...en alle componisten of tekstdichters opzoeken...haha...is toch geen doen ?

Even eerlijk dan...hoeveel mensen zijn er hier die dat doen ?
                NL moet lekker doorgaan zo...pff...dacht dat cultuur zo belangrijk was in NL. Meer regels als plezier lijkt mij zo!

Maja...

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

ik weet niet wat jullie in nederland doen met die lijstjes, maar hier in belgie hebben de meeste DJs gewoon een kant en klaar lijstje, ongeacht van wat er echt gedraaid is: afprinten en bij het formulier nieten maar! Het is zelfs zo dat als je je registreert bij sabam je gewoon je nummer op dat formulier moet zetten, en dan maandelijks een lijst moet opsturen naar sabam, die dan geldt voor alle feestjes die jij die maand heb gedraaid.

bij ons is het zo dat als je dat formulier van gespeelde werken niet invult, sabam eventueel een extra vergoeding kan vragen. Maar ik ken genoeg organisaties die nooit dat formuliertje hebben ingeleverd en nooit meer hebben moeten betalen...

Comment

• Break the silence
                    • Feb 2005
                    • 50

Dit is niet enkel in NL, maar ook in België hoor ...

Als je regelmatig draait dan heb je wel de mogelijkheid om 3-maandelijks een "programma" binnen te brengen, d.w.z. dat je een gelijkaardige lijst eens om de 3 maand invult, waarop je de nummers invult die je regelmatig gedraaid hebt de voorbije 3 maand.
                    In dit geval krijg je van Sabam een soort registratienummer. Verder hoef je dan op een event als ze je een dergelijk document onder je neus duwen enkel dit nummer in te vullen...

Maar ik vraag me ook wel af in hoeverre dit toegepast wordt. Ik heb ondertussen al enkele keren op vrij grote fuiven gedraaid hier in de buurt, en heb nog nooit zoiets voorgeschoteld gekregen (zou in principe wel moeten)

Comment

• Banned
                      Banned
                      • Dec 2003
                      • 951

ik denk dat er zoiets nooit voorgeschoteld wordt .

als je staat ingeschreven als DJ heb jezelf die verantwoordelijkheid in handen.

Jij moet opgeven wat jij de laatste maand hebt gedraait en eventueel waar .......

dat hoeft niet diegene te doen die jou heeft ingehuurd.

Mochten ze je een keer controleren en ze willen kwaad maken ze voor jou een berekening waarvan je stijl achterover valt.

Kijken ze gewoon naar de datum van inschrijving en maken ze gewoon een gemiddelde berekening net zoals laatst in Italie ( was dat geen 2 miljoen euro boete ) voor het gebruik van mp3 EN COPIE'S ??

Was geloof ik bij Gigi D'Agustino

Toch zonde van je geld .........................

Ik denk dat als de Buma in Nederland strenger gaat controleren dat er veel drive in shows wegvallen ( diegene die niet voor hun boterham werken ) Er komen steeds meer drive in shows op de markt met inschrijving omdat het een vrije ondernemeing is. 80% daarvan leeft hier niet van en is het gewoon een hobby ! overdag werken bij een baas.

En juist die bedrijven maken het voor de serieuze kant een stuk moeilijker.

Niet alleen op dit gebied maar ook op inkomsten.

Als een goed bedrijf de kosten berekent en daar zijn vraagprijs op basseert is ie meestal te duur want jantje op de hoek komt voor 50 euro ............... Ik denk dat de meeste me wel begrijpen die hier opzitten.

Maar dat is een ander onderwerp.

Comment

• timescape
                        • Oct 2002
                        • 328

Idd, dat is een heel ander onderwerp...
                        ook het verzoek om hier niet verder op in te gaan, ik wil graag weten hoe ik eerlijk en legaal muziek kan afspelen, en zal hier ook gewoon voor betalen indien nodig.
                        Verder is het voor mij ook hobby, maar we schrijven ons ook niet voor niks in bij de KvK...had dan ook niet gehoeven.

Groeten

Comment

• Boi
                          • Apr 2004
                          • 541

citaat:Geplaatst door timescape

Idd, dat is een heel ander onderwerp...
                          ook het verzoek om hier niet verder op in te gaan, ik wil graag weten hoe ik eerlijk en legaal muziek kan afspelen, en zal hier ook gewoon voor betalen indien nodig.
                          Verder is het voor mij ook hobby, maar we schrijven ons ook niet voor niks in bij de KvK...had dan ook niet gehoeven.

Groeten
                          Gewoon even het stukje lezen van de Buma/Stemra voor DJ's en dan weet je het. En anders kan je ze gewoon bellen en dan leggen ze uit hoe het precies werkt. Je kan je zelfs inschrijven als artiest die werk van een ander ten gehore brengt, en het instrument zijn CD's of MP3's.
                          groetjes
                          Boi
                          groetjes

___

Comment

• marcel
                            • Aug 2000
                            • 163

citaat:Geplaatst door timescape

Halloa,

oud topicje even bovengehaald...
                            staan nogal wat reacties in over de betrouwbaarheid en traagheid van de controllers, van verschillende muzieksystemen.

Well bill....2005 ! What about it ?
                            Leuk dat een door mij gestart onderwerp uit 2000 weer wat aandacht krijgt, voel me dan ook verplicht om even te reageren.

De betrouwbaarheid van de systemen is er behoorlijk op vooruit gegaan. Het huidige Windows XP biedt een betrouwbare en stabiele basis om met een gerust hart op pad te gaan. Overigeens is ook Windows 2000 stabiel en betrouwbaar genoeg om mee op pad te gaan. Bij het starten van dit topic werkte vrijwel iedereen nog op Windows 95/98, en daarmee zou ik het niet aandurven in een volle zaal.

Enige weken terug heb ik zelf eindelijk de knoop doorgehakt, en ben inmiddels begonnen met het draaien vanuit een laptop met PCDJ software. Heb er nu een aantal klusjes mee gewerkt en moet zeggen dat het tot op heden boven verwachting functioneert, en dan heb ik de controller nog niet eens in huis. Heb deze wel besteld (de DAC-3, de nieuwste PCDJ 19" controller), maar deze is pas vanaf volgende maand (juni) leverbaar. Heb in de afgelopen periode ook een paar keer gebruik kunnen maken van een PCDJ DAC-2 controller, en ook dat viel me zeker niet tegen.

Werkten de eerste controllers nog met een, relatief langzame, seriële verbinding, tegenwoordig gebruikt men USB wat de snelheid vrijwel gelijk, of zelfs geheel gelijk trekt met de bekende 19" CD controllers. De nieuwe DAC-3 werkt met een USB2 aansluiting, wat de reactie snelheid alleen maar ten goede zal komen.

Ook de kosten van een ruime opslagcapaciteit zijn in de afgelopen 5 jaar enorn gedaald, een HDD van 200 gig of meer kost je tegenwoordig de kop niet meer, terwijl we 5 jaar terug alleen nog maar konden dromen van 200 gig op één schijf. Het opslaan in hoge bitrate's van je mp3's is dus ook geen probleem meer, en dat komt de geluidskwaliteit uiteraard weer zeer ten goede.

citaat:Ben aan het rondkijken voor een muzieksysteem, om mee op pad te gaan voor de drive-in. Inmiddels sjouwen wij altijd 8 koffers cd's mee (en er zijn er vast die er meer bijhebben), en ik ben weleens benieuwd of dit handiger kan.
                            Handiger kan het nu dus zeker. Zoals gezegt ga ik nu met een laptop op pad, in combinatie met een externe USB geluidskaart (om beide spelers van de PCDJ software te kunnen scheiden, dus elk op een eigen fader). Verzoekjes zijn nu in een fractie van een seconde gevonden, en voordat de aanvrager zich kan omdraaien zou je de plaat al kunnen instarten.

Op dit moment hou ik m'n CD koffertjes er nog braaf bij, en zie ik het gebruik van de laptop als experiment. Op dit moment kan ik m'n klusjes voor 95% vanuit de laptop draaien, en ben daarbij nog geen noemenswaardige problemen tegen gekomen. Als ik de controller straks binnen heb, en het gebruik ervan voldoende onder de knie heb, is het de bedoeling om één cd koffer als back-up case in te richten, met daarin de minimaal vereiste collectie om een avond mee te kunnen doen, voor het geval er toch een computer probleem ontstaat.

[quote]citaat:Muziek zelf (illegaal) downloaden hou ik helemaal ni van, dus een muziekabonnemet zou er zeker bijkomen. Nu heb ik via BPMstudio gezien dat er bv een abonnement is van €18,- p. week, en dan krijg je dus 2 mp3 cd's per maand, + downloaden van nieuwe hits over internet. Hierbij hoort ook een basispakket. Mij lijkt dit echt niet veel, en zeker interessant. Is zo'n abonnement een beetje volledig ? Mij lijkt het dat de golden-oldies er zeker niet in zullen zitten, en je dus nog zelf flink aan he
                            You don't need eyes to see, you need vision.

Comment

• Boi
                              • Apr 2004
                              • 541

citaat:
                              Ik zal het nu niet hebben over de hele regelgeving, maar voor mij staat het als een paal boven water dat de huidige auteurswet op de schop moet.

Marcel
                              Daar heb je gelijk in, maar de auteurswet is hier en daar al aangepast in suplementen op de wet. Dat ze nog achterlopen op nieuwe technieken klopt maar aangezien de materie nogal complex is en er niet 1 maar meerdere daarover voorstellen moeten indienen om tot een wetgeving te komen zal het nog wel een tijdje in het grijze gebied blijven hangen hoe het nu moet met MP3 bestanden waarvan je zelf de originele muziekbestanden legaal bezit en het ten gehore brengen daarvan.
                              groetjes
                              Boi
                              PS: Misschien een idee om dit probleem eens voor te leggen bij Buma/Stemra.
                              groetjes

___

Comment

• timescape
                                • Oct 2002
                                • 328

Hmzz..

ten eerste ben ik blij dat er nu toch gewoon volop serieuze reacties komen waar ik iets aan heb, bedankt !
                                ten tweede..alles even laten inwerken, en contact zoeken met B/S. Hierbij wil ik nog wel opmerken dat ik het wel zeer vreemd vind, dat je eigelijk zelf alles uit moet zoeken. Als ik een auto koop krijg je toch ook mooi alles thuisgestuurd ?

Verder: PCDJ schijnt nogal populair te zijn. Ik heb me nog niet echt verdiept in de verschillende programma's, weet iemand dealers omgeving Breda van dit systeem ?
                                Als ik achter PCDJ punt NL zet, kom ik bij een aanbieder van muziek abonnementen, echter volgens mij geen bekende? Encore had ik idd al vaker gehoord, via BPMstudio kom je ook bij hen terecht volgens mij.

Vast bedankt iedereen voor de bruikbare info !

Groeten !

Comment

Working...