wat voor boxen? wat voor versterker? crossover?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jan van niekerk
    • Jun 2002
    • 8

wat voor boxen? wat voor versterker? crossover?

zoals jullie zien ben ik dus een newbie,
    ik ben al een jaartje thuis aan het draaien en wil zoals jullie misschien ook wel gezien hebben binnenkort cdspelers gaan kopen (draai nu met platen)
    ik heb dus al een mengpanneel enzo dus geluid heb ik,
    ik wil over een tijdje (jaartje ofzo)misschien ook zelf een drive in gaan beginnen. maar ja dan zal ik toch versterkers en boxen moeten gaan kopen en ook een beetje licht, (jaja ik heb al geleerd dat ik eerst met parren moet beginnen, basisverlichting is het belangrijkst)
    maar nu zou ik wel willen weten wat jullie mij aanraden qua geluid, ik wil wel een beetje professioneel aankomen natuurlijk (geen dap en jbsystems) zelf zat ik te denken aan peavey (schrijf ik dat goed?)
    nu wil ik dus een setje gaan kopen waar ik maximaal 75 man mee aankan (goed geluid) maar ik wil later gaan uitbreiden, misschien wel naar 150 tot 200 man, wie weet?! maar zou ik dan de boxen en versterkers die ik voor max 75 man koop ook kunnen gebruiken als ik voor 150 tot 200 man moet draaien? ik bedoel kan ik die houden en erbij gaan kopen? en hoeveel gaat zoiets me kosten dan? van peavey?

verder zou ik ook graag willen weten hoeveel watt versterker je nodig hebt voor hoeveel watt boxen? (of andersom?) en wat voor rol speelt de term ohm's in dit verhaal??
    ook hoor je wel eens over crossovers, waar dienen die voor?

zoals jullie zien eenhele hoop vragen dus,
    kijk maar welke je beantwoord,
    bij voorbaat dank,

jan van niekerk
    jan van niekerk
  • twtia
    • Jun 2002
    • 77

ik denk dat deze link je verder kan helpen http://www.licht-geluid.nl/forum/search.asp

groeten Gijsbert

sound, sorbets and surfing. The 3 most inportant things in life

Comment

• Remco vd Werff
      • Apr 2001
      • 753

Hoi Jan,

Er staat erg veel in de verschillende fora over dit soort dingen.
      Maar toch even in het kort:

75 man en uitbreiding tot 150-200 man. Koop eerst 2 goede topjes met een 15" en 1" hoorn. Deze gebruik je eerst fullrange en later koop je 2 15" of 18" subs erbij en laat je de toppen als mid-hoog fungeren.

Dit kan allemaal in het begin op 1 versterker wanneer die wat vermogen kan leveren, dan moet je een filter in je subs hebben zitten.
      Wanneer je met 2 amps gaat werken, dus 1 voor je laag (subs) en 1 voor je mid-hoog (tops) moet je dus de frequanties gaan scheiden. Kort: geluid 20-20.000 hertz. Met subs erbij laat je die bv het gebied tot 150 hertz doen en laat je daarna de toppen beginnen, die dan dus het overige gedeelte 150-20.000 gebied doen. Dit scheiden gebeurd in het geval van gebruik van 2 amps, met een crossover. Dan ga je dus uit je mixer naar je crossover en die splitst dit signaal in tweeen. 1 voor je amp voor de subs en 1 voor je amp van de toppen.

Je snapt gelukkig al dat dap etc niet echt top spul is, das mooi!
      Kijk eens naar Peavey hisys (redelijk aan de prijs), HK audio premium serie, Yamaha S serie en zo nog enkelen. Dit kost per topje allemaal ongeveer 400 euro en de subs idem.

Wat betreft een versterker, koop een flinke jongen (voor uitleg hierover moet je echt even zoeken. Iig je versterker moet voor het mooie 2X het rms(continu) vermogen leveren van je speakers. Dus HK kast 300 watt rms 8ohm, versterker nodig van 600 watt aan 8 ohm. Dit is het mooiste geen vereiste!) Ik vind zelf de Dynacord S-1200 nog steeds een mooi ding voor het geld. Ook Mackie M, Yamaha P, QSC RMX, Peavey cs en de nieuwe (type?). Deze kosten een voor een ongeveer 800-900 euro per stuk.

Groeten, Remco
      Groeten, Remco

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

De Peavey PV-1500 en PV-2600 bieden zeer veel vermogen voor weinig geld:

- PV-1500 2x500W/4ohm /600 euro
        - PV-2600 2x800W/4ohm /700 euro

De versterkers zijn op dit moment in de aanbieding bij F**db*ack.

MVG Contour

Comment

• Rodan
          • Jan 2002
          • 72

Ik heb mischien nog wel een leuke set gezien voor je. Het merk wharfedale heeft een lijn(lix)met een heel hoge spl voor weinig geld. ff wat specs. (Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het klinkt maar daar kunnen anderen je wel mee helpen)

Type: 2 weg 10inch fullrange/topkast
          Vermogen: cont350/program700/peak1400watt
          Max spl: 130db
          Rendement: 98db
          impendantie: 4ohm
          Afstraling: 90x40graden
          27,5kg, 785x380x387
          2x 10inch, 3inch coil
          50mm 2inch coil titanium compression driver

Nadeel: Gaat maar van 65Hz tot 20.000Hz dus nogal mager in het laag. Maar ik las dat je ook wilde uitbreiden en dan is het een perfect topje.
          Voordeel: Niet duur ik dacht 400 euro, is te vliegen, niet lelijk gestoffeerd(ja het oog wil ook wel wat)niet al te groot(handig met vervoer).etc etc....

Qua amping, het is maar hoeveel geld je wilt uitgeven. Als je niet al teveel wilt uitgeven kun je een kijken voor een A-DJ V3000+ is genoeg vermogen volgens mij 630 aan vier ohm. Net niet twee maal je RMS maar wel genoeg en niet te duur. Er zitten heel veel opties op: limmiters, sublaag filters, doorlusbaar en nog veel meer www.americandj.com kan je alles vertellen.

Maar die Peavey's bij f*edb**k zijn ook niet duur en ik denk toch net iets beter.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Spijt me zeer: gaat slotje op het onderwerp
            Alles wat je weten wil staat prima terug te vinden in de FAQ en ook de zoekfunctie levert een schat aan informatie op.

Het is niet de bedoeling dat we alle onderwerpen voor ieddereen die toevallig wat wil vragen weer helemaal opnieuw uit gaan kauwen.

Ik begrijp dat jij een hoop te wetebn wil komen. Lees daarom eerst een hoop en hop anders bij onduidelijkheden ff binnen op de chat.
            Heb je een specifieke vraag, gebruik dan het forum ...als het onderwerp er al niet is!

Moderator J&H Licht en Geluid Fora
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...