lampen laten voorgloeien

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Mag ik toch ff zeggen dat bij de meeste par lampen in koude toestand de weerstand 16x lager is dan wanneer de lamp op nominale sterkte brand, dit is een algemene vuistregel.
    Meet maar eens de weerstand van je par lamp van 500W bij gewone omgevingstemperatuur,
    Voor een 500W raylight zit je bij nominale sterkte op 105ohm, in koude toestand zit je op een 6 a 7 ohm.
    Het is door deze plotse stroompiek dat je gloeidraad dikwijls kapot springt.
    De pre-heat zal je lamp voorverwarmen zodat de piekstroom minder hoog is. Hierdoor gaat ook de lamp langer mee.
    Een 'goeie' pre-heat instelling is zodanig dat je de gloeidraad net niet ziet oplichten. Kijk bij het instellen naar de gloeidraad van je lamp, schuif langzaam je fader of draaiknop bij en ga iets terug als je de gloeidraad ziet oplichten. Van een pre-heat zie je dus in principe helemaal niets.

Als je wil weten hoeveel die pre-heat in getallen nu uithaalt, moet je ff nameten, want dat heb ik nog niet gedaan.

De 1kW par lamp kan dus inderdaad tot 70A piek trekken als je ze de eerste keer flasht zonder pre-heat.

De duurdere dimmers hebben een instelling op de dimmer hiervoor, meestal met een potentiometertje of voor een digitale, in het menu. De showtec/JB systems dimmertjes hebben dit over het algemeen niet. Met de betere sturingen kan je ook een pre-heat instellen op een dim-kanaal (de Martin Exciter bijv.).
    De Showtec dc4p/JB systems LM400/Dalton LP4000 hebben geloof ik een 'background' fader, deze zou je kunnen gebruiken voor je pre-heat.
    Andere manier is om je faders nooit op 0 te zetten, maar op 1 of 0,5, dat moet je zelf even zien hoe laag je moet gaan, eventueel bij het programmeren van een chase ook rekening mee houden om de lampen die uit moeten in die stap niet helemaal dicht te zetten.
    Dit wat betreft de pre-heat.

ivm het inbranden. De enige reden om dit te doen is om die geur wat kwijt te raken. Bij nieuwe lampen kan de verf nog wel eens wat stinken. Thuis in je eigen kamer kan dit wel wat stinken, maar zodra je in een zaal staat merk je het zelfs amper. Het is dus wat mij betreft niet noodzakelijk.
    Last edited by Dikke Foaf; 02-01-08, 22:16.

Comment

• DJ nn
      • Jun 2006
      • 489

Even aan toevoegen:
      Die DMX-balkjes van JB Systems (dus alle andere varianten dan ook wel warschijnlijk) hebben wel pré-heat...
      Weet niet vanbuiten hoeveel deze was maar dacht van 0% tot 25%...

grtzz DJ nn
      ... the sound of silence...

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

JB systems LM400/Dalton LP4000 hebben geloof ik een 'background' fader
        De Background is voor algemene achtergrondverlichting... de Pre Heat op de LM400 is met een trimmertje af te regelen (doorheen gaatje in front)
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1086

Beste iedereen,

Wat mijn verbazing wekt is dat er in de topic-aanhef door Speakerfreak wordt gesproken over inbranden. De eerste reactie gaat al direct over filters en dan zijn De Mennooos pas de eerste die het weer over inbranden hebben. Zij schuiven het terzijde en hebben het vanaf dan over pre-heat. Dan komt de moderator met een opmerking dat hij de naam van het topic even heeft aangepast zodat het ergens over gaat.

Wat mij vooral verbaast is dat TS een vraag stelt over een volledig ander fenomeen dan waar de rest op reageert. Inbranden is namelijk wel degelijk iets dat bestaat. Het idee achter inbranden is namelijk dat alle viezigheid (lees: restanten vet van het staal waarvan de schijnwerper gemaakt is) die bij reiniging van de lamp voor het lakken/spuiten is achtergebleven door een lamp op 25-40% langzaam wordt verwarmd/verdampt en zich op een gecontroleerde manier uit de opengemaakte (en daardoor dus beter geventileerde schijnwerper) kan verwijderen. Deze vette walm zal namelijk, als de schijnwerper direct uit de verpakking gebruikt wordt, neerslaan op spiegel en lenzen waardoor de lichtopbrengst nooit zo hoog zal zijn als in de specs beschreven staat.

Hoe lang je een lamp moet laten inbranden is mij niet bekend. Ik weet wel dat een paar uur geen zoden aan de dijk zet. Ik denk dat het minimum zo rond de 24 uur ligt. Ik heb in het verleden hieraan gemeten en de conclusie was duidelijk: een heel groot verschil in lichtopbrengst tussen de ingebrande en de niet ingebrande schijnwerper.

Overigens vraag ik me bij parren af of het veel toevoegt. Het is één lamp en dus één oppervlak waarop de vette walm kan neerslaan iit wel negen oppervlakken bij een zoomprofiel.

Gr @lex
          Last edited by @lex; 11-01-08, 11:33.
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...