[8D]
Rookmachine vraag...
Collapse
X
-
een goede rookmachine heeft geen twee thermostaten maar gewoon een deftige elektronische, meestal gebaseerd op een PT-100 temperatuursensor die ook in de industrie met brio zijn werk doet. Tijdens het volledige opwarmen kan je niet roken. Als de temperatuur hoog genoeg is gaat de elektronica over op pulserend de weerstand aanschakelen zodat de machine steeds rookklaar is. Als je lang spuit gaat natuurlijk de elektronica de weerstand meer moeten opwarmen maar doet dat zolang mogelijk met dit "pulsbreedtemodulatie"-principe: de weerstand zal dan langere tijd aan zijn dan uit gedurende zo een puls. Als je dan nog blijft doorduwen komt er een moment dat de elektronica de weerstand echt wel op full-on moet sturen (dus een puls gedurende 100% van de tijd aan) en op dat moment zal zij de pomp afbreken en het roken onderbreken. Aangezien dit regelprincipe enkel in de duurdere klasse voorkomt (een PT-100 sensor kost meer dan de helft van een goedkope rookmachine) voorziet men ook zwaardere verwarmingelementen en heaterblokken zodat men echt wel lang rook kan geven eer de machine echt eens zegt dat het even genoeg is geweest. Vooral JEM gebruikt (gebruikte?) dit principe.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
of als je de stekker uittrok tijdens het foggen[8D]citaat:Geplaatst door Roland
Dit is helemaal waar, en dat is ook de reden waarom hij na de eerste keer opwarmen al begint de puffen of spuiten. Dan is er namelijk tijdens transport vloeistof op de plaat gekomen of zit er nog vloeistof van het vorige evenement op de plaat.citaat:
Waarom geven sommige machines af en toe een pufje? Da's NIET om iets op temperatuur te houden of zoiets exotisch (want daar is de thermostaat voor), da's gewoon omdat er dan toevallig een druppeltje uit de aanvoerbuis in de verwarmingskamer valt. That's it!!!
[CENTER] [/CENTER]Comment
-
technische schema's kan je waarschijnlijk wel bij de td van le maitre opvragen...
Maar wat wil je met een schema? Tis een prachtige machine waar een bult rook uit komt, handige remote heeft, etc..
Enigste nadeel is die vloeistof sensor aan het slangetje... maar das altijd een kwestie van paar keer op en neer slaan als je er een nieuw kannetje inzet.
Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!Comment
-
[quote]Geplaatst door DJ Tijnis
ik heb ook ff een vraagje over mijn rookmachine
als ik er rook mee wil spuiten spuit ie maar een heel klein beetje
ps hij is wel goed opgewarmt en zo en zit niet verstopt en ja er zit genoeg vloeistof in.
kan ik hem dan nog maken of niet
greetz dj tijnis
Heb ik ook eens voorgehad, puur uit colere heb ik het ding(een kleine antari alpha) een stamp verkocht en ineens had ik een kamer vol rook.
Waar primitieve reacties toch niet goed voor kunnen zijn.
Is DAT muziek?Comment
-
Goeie vraag, reinigen.
Velen onder ons denken er niet aan en ik tot mijn grote schaamte ook niet tot ik laatste reactie las.
Ik stond er eigenlijk bij stil dat ik een Martin 2000 Fogger heb die ondertussen een 8 jaar oud moet zijn. Niet dat hij super veel gebruikt is (heeft tot nu toe zo'n 20 liter vloeistof verdampt) maar hij staat door omstandigheden nu al wel een heel tijdje stil. Binnenkort moet hij terug ingezet worden en ik denk dat reinigen dus een heel goed idee zou zijn.
Vraag is nu: HOE REINIG JE EEN MARTIN 2000 FOGGER?ah zo danComment
-
Hahaha, lachen sommige opmerkingen.
Vreemd... ik kan zelfs roken als dat ding helemaal uit staat. Sterker nog, zelfs als ik dat ding helemaal niet eens bij me heb. [citaat:Tijdens het volledige opwarmen kan je niet roken
)][
)][
)]
Maar wat is nou het enige echte goede antwoord op de vraag van dit topic? Want dat is mij nog steeds niet echt duidelijk. Heren deskundigen, ik vraag het U...
Greetzzz... [;)]
John
Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>--->>> HIER <<<---</b>Comment
-
Op de originele vraag van het topic, ik denk eigenlijk dat dit komt doordat hij de rookmachine helemaal opwarmt en dan het verwarmings element uitschakeld. Hij schakelt de heater pas weer in als die onder een bepaalde temperatuur komt, bij een duurdere machine is dat beter geregeld en kan je gewoon de hele tijd door spuiten, dat is het antwoord op de ene vraag.
Op de andere vraag:
Ik zou niet weten hoe dit komt maar dit hoort niet dat hij alsmaar een dun straaltje spuit, ik zou hem even terug brengen naar je dealer.
Ik heb zelf zo'n antari mini ding gehad en daar was dat niet bij, toen hij uiteindelijk toch de geest gaf ben ik maar gegaan voor een stage fogger.We're ready to party, are you?Comment
-
Ow? Welke machine ken jij die constant kan doorspuiten??? Ik ken alvast GEEN enkel! En zelfs niet in de ALLERDUURSTE reeksen. Ja, 10 minuten aan een stuk, geen probleem, maar constant... nuhcitaat:Geplaatst door DJ.T
bij een duurdere machine is dat beter geregeld en kan je gewoon de hele tijd door spuiten,
Waarmee het te maken heeft is idd de temperatuur en het regelgebied van de heater.
In de gewone machines zit idd een P-regelaar (on/off puls) van het moment dat ie onder een bepaalde temperatuur gaat wordt hij terug opgewarmd. Hier kan je wel overshoot krijgen waardoor de heatblock het wel eens snel laat afweten.
Betere machines werken met een PI of zelfs PID regelaar.
Hier wordt de heatblock constant op een bepaalde temperatuur gehouden door de stuurstroom van de heatblock aan te passen.
Maar door het hoge debiet en de temperatuur van de vloeistof wordt de heatblock snel terug afgekoeld en heeft het systeem het moeilijk om terug op temperatuur te komen.
Dat hangt dan natuurlijk weer af van de perfectie van je regelaar en het vermogen van je heatblock.
Voorverwarmen van de vloeistof helpt een beetje, maar je kan natuurlijk niet teveel voorverwamen
Rook in een busje is ook geen zicht 
Men zou IN THEORIE een rookdoos kunnen maken die constant kan foggen, maar wie wil dat betalen??? En wat meer is : wie heeft er nood aan??? Kan me echt geen productie voorstellen waar je een rookdoos nodig hebt die een constante output moet hebben!
Waar is de tijd dat we F100's afregelden om zolang mogelijk te foggen
If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!Comment
-
in praktijk zou je dat dus kunnen oplossen door 2 verarmingselementen te gebruiken. die dan zo aangestuurd worden dat de ene van de andere kan overnemen wanneer dat nodig zou zijn.citaat:Men zou IN THEORIE een rookdoos kunnen maken die constant kan foggen
maarja zoals al gezegt is wie heeft er nood aan om constant te kunnen foggen.niet zagen, gewoon doen!Comment
-
@EL DJ
Heb ik laatst ook meegemaakt op een event: pompje even demonteren en doorblazen en het werkte weer... voor alle zekerheid toch maar nieuw pompje bestellen.
Controleer ook of het wel eerst het pompje is. Maak de uitgang los en kijk of er rookvloeistof uitspuit als je fogt. Als er inderdaad vloeistof uitspuit (en ja: echt wel spuit) dan werkt het nog (probeer ook eens te kijken of het echt druk geeft door je duim op de opening te houden). Als er niks uitspuit blaas dan eens met je mond op het buisje naar de heater. Mits voldoende druk (zoals in het begin van een stijve ballon) kun je er rook uitblazen. Als je dit niet lukt en jij dus even opgezwollen als een ballon blijft staan dan zit ook je heaterblok verstopt.... Bij beide defecten samen spaar je maar alvast voor een nieuwe.
Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment

]
Comment