DMX kanalen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • (m)IRON
    • Jun 2001
    • 196

DMX kanalen

Stel...je hebt een DMX-controller die 20(apparaten)x 16 kanalen aan kan sturen. Het apparaat is dus verdeelt in 20 groepen van 16 kanalen. En stel ik zet achter apparaat 1 tm 4 elk een scan die 6 dmx kanalen nodig heeft. Hoe moet ik dit dan programmeren? scan 1 kanaal 1 tm 6, scan 2 kanaal 17 tm 23?

Dan...hoe stel ik dip-switches in?

--->>>Klik hier<<<---
    --->>>Klik hier<<<---
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

Dat is heel erg afhankelijk van de controller die je gebruikt.
    Een beetje lichtsturing gaat efficient om met z'n DMX kanalen......

Ik heb ook een site........
    M'n baas heeft EAW olé olé!
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• FiëstaLj
      • Oct 2000
      • 2068

Welke controller gaat dit over ?
      De botex operator ?

Maar wij hebben LEM, bezoek de site
      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Als je en beperkt aantal scans of andere dmx fixtures hebt dan zou ik er voor kiezen om de eerste onder startadres 1 te plaatsen, tweede onder startadres 17 enzovoort.
        Dit heeft als voordeel dat je overzicht op je tafels houdt en als je meerdere dezelfde fixtures aanstuurt heb je alle veranderingen onder dezelfde faders zitten.
        Als je onder 1 een scan hebt, onder 7 een scan en je wil ze beide van kleur doen veranderen, heb je mooi twee faders nodig en das klote werken!

post idd ff over welke sturing dit gaat

Comment

• (m)IRON
          • Jun 2001
          • 196

citaat:
          Welke controller gaat dit over ?
          De botex operator ?
          Nee...het gaat om het idee (Stel...)
          Maar neem anders de Operator maar als voorbeeld.

---&gt;&gt;&gt;Klik hier&lt;&lt;&lt;---

Comment

• (m)IRON
            • Jun 2001
            • 196

Ik begrijp ook niet echt hoe je dipswitches in moetstellen

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

Het verhaal van Ralph volg ik niet helemaal. Over welke controller praat jij nu? De tafels waar ik mee gewerkt heb, hadden daar tot nu toe geen last van. Gewoon gelijk achter elkaar adresseren.

<center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• -Bart-
                • May 2001
                • 827

Om je refreshrate lekker vlot te houden moet je (mits je tafel dit ondersteunt) alle kanalen zoveel mogelijk op elkaar proppen.

Bij martin op de site staan 2 progammaatjes
                - om dmx adressen uit te rekenen.
                - om dipswitch standen te genereren nav dmx adressen.

B.Sliggers
                <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• Joost van Ens
                  • Jan 2001
                  • 628

dmx adressen voor dip schakelaartjes kun je ook gewoon met je 10 vingers uitrekenen. dip 1 = waarde 1, dip 2 = waarde 2, dip 3 = waarde 4, dip 4 = waarde 8, enz elke keer verdubbelen dus. Als je dus startadres (bv) 137 wilt hebben . Begin je te tellen op je vingers: 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256. Deze laatste is te veel maar 128 is te weinig, je moet dus al zeker dip 8 hebben, dan houd je nog elf over en dit is te maken met dip 4, dip 2 en dip 1. voor waarde 137 moet je dus 1,2,4,8 hebben. voor b.v. 73, 1,4,7.

Hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

groeten

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Sorrie voor de onduidelijkheid Daan, ik ging ff uit van een botex operator.
                    Nu ik het zo lees was dat een beetje voorbarig, maar kijk ff naar het tijdstip van mijn posting

Comment

• Daan Hoffmans
                      • Aug 2000
                      • 1225

ahhh..... tis je vergeven.......

Comment

• Mr Dj
                        • Jan 2002
                        • 836

citaat:
                        .

Bij martin op de site staan 2 progammaatjes
                        - om dmx adressen uit te rekenen.
                        - om dipswitch standen te genereren nav dmx adressen.

B.Sliggers
                        Waar precies staan die op de site, want ik kan ze zo niet vinden.

Maar ik heb Denon (en hoe)

Comment

• Joost van Ens
                          • Jan 2001
                          • 628

slepen jullie een computer mee op de show of zo, een beetje roadie/lj of zelfs hobby dj moet volgens mij net dipswitches een adres in kunnen stellen. en dat wordt dan op lokatie erg moeilijk als je je programma niet bij je hebt. Wat doe je dan scan/collor/effect retour flightcase? Ik heb net uitgelegd dat je het ook met 10 vingers kan.

Kan natuurlijk aan mij liggen, maar werkt net zo snel en zekerder. Gelukkig voor de mensen onder ons die niet binair kunnen tellen, komen er steeds meer apparaten die digitaal de startwaarde aangeven. Maar een heel klein beetje basiskennis is toch niet te veel gevraagd? Als je dan perse een programma nodig denkt te hebben, ga dan ff spelen met exel. Tegen de tijd dat je daar in een leuk dmx-switch-settings programma hebt geschreven, heb je het niet meer nodig. Dan weet je hoe het werkt.

En zeg nu niet: "ik stel mijn apparaten 1 maal thuis in en daarna nooit meer". Want het zal niet de eerste keer zijn dat er al dan niet met opzet, tijdens opbouw of afbraak een switch van positie verandert. Ook als je verschillende tafels/sturingen hebt, zullen lang niet altijd de startadressen gelijk zijn. Ff 1 maal uit je hoofd leren en evt. pen en papier er bij en je vergeet het nooit meer.

groeten

Comment

• Daan Hoffmans
                            • Aug 2000
                            • 1225

Het enige wat je moet kunnen om binair te rekenen is een beetje optellen en aftrekken.
                            als je 135 moet hebben, begin je met de hoogste waarde die daar in past, 128 dus. Dan blijft er 7 over, de hoogste waarde die daar in gaat is 4, en blijft er nog 3 over. Dan maar 2 erbij, en tot slot 1 ook nog......

Comment

• (m)IRON
                              • Jun 2001
                              • 196

Ik heb al gezocht naar die programmaatjes op de Martin-site, maar kon ze niet vinden. Miscchien is het ook wel een idee om voor elk kanaal de dip-instellingen te berekenen en dan uitwerken in een soort boekje ofzo...

Comment

Working...