scheidingsfilter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • matthijs
    • Sep 2000
    • 44

scheidingsfilter

Voor mijn nieuwe topkasten moet ik een scheidings filter ontwerpen ik weet alleen niet hoe ik dit moet gaan doen is er misschien een programma voor om het te ontwerpen ofzo?

Ik zeg maar "zo",
    dat is korter dan dierentuin.

greetz, matthijs
    greetz, matthijs
  • Ward
    • Aug 2000
    • 352

ga gewoon eens wat zoeken op internet...

Hier een klein begin:
    http://www.globalnode.com/users/stevenr/spkrs/

Groet,
    Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
    Groet,
    Ward

Comment

• matthijs
      • Sep 2000
      • 44

stel dat ik een passief scheidingsfilter wil maken voor drie drivers
      namelijk de eminence 2 keer delta pro 15 voor de lage tonen en midden tonen en de beyma CP380M voor de hoge tonen. hoe moet ik dit doen, als je een betere speaker als vervanging van deze kent zeg het dan moet wel in de zelfde prijs klasse liggen.

Ik zeg maar "zo",
      dat is korter dan dierentuin.

greetz, matthijs
      greetz, matthijs

Comment

• Dré
        • Nov 2001
        • 409

citaat:
        stel dat ik een passief scheidingsfilter wil maken voor drie drivers
        namelijk de eminence 2 keer delta pro 15 voor de lage tonen en midden tonen en de beyma CP380M voor de hoge tonen. hoe moet ik dit doen,
        Naar een goede winkel voor zelfbouw systemen gaan. Als beginner is dit iets dat je NIET goed zelf kunt doen (tenzij het eindresultaat je niet echt/echt niet boeit).

Er komt FLINK wat meer bij kijken dan het berekenen van een paar standaard componenten. Die programma's (waarnaar gerefereerd werd) gaan er vanuit dat de speaker een mooie weerstand is (is ie niet), dat hij een vlakke response heeft (heeft ie niet) en dat alle drivers in het zelfde vlak (point of origin) staan (staan ze niet).

Oftewel: Zo'n standaard programma is prima om sprookjesfilters mee te berekenen. Een "real life" filter lijkt er niet eens op. Zo gebeurt het vaak dat je met 1 condensator en 1 spoel (wat dus een 2e orde electrisch filter is) een 4e orde acoustisch filter maakt. Sprookjesfilterprogramma's weten niet eens van het bestaan van een dergelijke interactie.

Een goede aanrader is Speaker & Co. Ga er vanuit dat er flink wat tijd benodigd is voor de metingen, simulaties, metingen met de simulatieresultaten en tweaks. Even in een "middagje" een setje ontwerpen kun je wel vergeten! Michel kan je denk ook wel helpen (en binnenkort kun je ook bij mij terecht voor zulke metingen).

-- Pardon my French, I'm Dutch --
        -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• yvobtv
          • May 2002
          • 272

ik heb een software proggie daarvoor zeg maar wat je wilt.
          geef de impedantie's en de scheidingsfrequenties maar. en hoeveel vermogen gaat er doorheen?
          ik kan dan wel wat voorbeelden plaatsen als je die info hebt gegeven.
          greeetzzzzz

(((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))
          (((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))

Comment

• Merijndj
            • Mar 2001
            • 660

Je weet ook dat je je basluidspreker in tegenfase moet doen met je hoorn, toch???

gr.

MDJ

MerijnDJ

Comment

• Overdrive
              • Feb 2002
              • 717

citaat: Je weet ook dat je je basluidspreker in tegenfase moet doen met je hoorn, toch???
              Dat hoefd niet perse...

Overdrive zegt: Mazzelos!

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Hallo Matthijs,

Een lastig probleem is het vinden van de juiste crossoverfrequentie. De Beyma CP380 kan pas vanaf zo'n 2000Hz worden ingezet terwijl bij die frequentie die dubbel 15" al flink gaat bundelen (dit wordt nog vesterkt door het feit dat deze twee 15" waarschijnlijk in een rechte lijn boven elkaar worden geplaatst) Waarschijnlijk is 1600-2000Hz toch wel optimaal.

Zoals Dre aangeeft zal een perfecte oplossing veel werk en veel hulp vragen. Echter met de standaard formules kun je echt wel wat berekenen wat zeker zal werken.

Als je een beetje geld wil uitgeven doe dan lekker luxe en ga voor een butterworth filter van 18dB. Zoals Dre al aangaf is het vaak ook mogelijk om met geringere hellingen te volstaan maar voor de zekerheid zal 18db/okt zeker werken.

Op de volgende pagina vindt je een van de vele op internet beschikbare calculators die je kunt gebruiken om het een en andere uit te rekenen:

http://www.globalnode.com/users/stevenr/spkrs/index.htm

Ik ga ervan uit dat je de woofers parallel aansluit waardoor deze samen 4 ohm worden. De tweeter is 8 ohm. Als crossover frequentie is 2000Hz genomen. De resultaten voor de spoelen zijn:

L1=0.48 mH
                L2=0.48 mH
                L3=0.16 mH

Voor de condensatoren:

C1=6.6 microF
                C2=19.9 microF
                C3=26.5 microF

Ik raad je aan om dit resultaat eens te bekijken en zelf uit te zoeken hoe dit moet worden aangesloten. Ik geef je als tip dat de woofers en de tweeter via twee takken parallel zijn verbonden. De tweeter tak bevat 2 condensatoren en 1 spoel. De woofertak bevat 2 spoelen en 1 condenstator.

Waar je ook rekening mee moet houden:

- Het rendement van de driver/hoorn ligt waarschijnlijk een stukje hoger dan dat van de woofersectie. Je zal dus een verzwakkingsnetwerkje voor de driver moeten plaatsen. Dit gebeurt m.b.v. twee weerstanden (zoek eens in altavista op L-pad calculator)

- De filterfrequentie is afhankelijk van de weerstand (impedantie) van de speakers. Deze is niet constant en kan bij bepaalde frquenties veel hoger zijn dan de nominale weerstand (deze was 4ohm of 8ohm) Om deze recht te trekken kun je parallel aan de woofers een apart netwerkje opnemen. Zo voorkom je dat de filterfrequentie ongewenst gaat verschuiven. Deze correctie zie je overigens niet vaak in het goedkopere segment.

- filtercomponenten worden verkocht met standaard waarden. Het is aan te raden om de filterfrequentie zo te kiezen dat de spoelwaarden ongeveer kloppen. Het is namelijk moeilijk om zonder de juiste meetinstrumenten de spoelen zelf te gaan afwikkelen. Maak je niet druk als het niet precies klopt want sowieso hebben spoelen al +/- 5% afwijking. Je moet niet gaan muggeziften!

Je zult zien dat wanneer je optimaliseert naar handige spoelwaarden dat je wel vreemde condenstatorwaarden nodig hebt. Condensatoren worden ook met vaste waarden verkocht maar hier kun je een eenvoudige truc toepassen. Door de condesators parallel te solderen telt hun waarde op! Dus een condenstator van 1 microFarad parallel met een condensator van 8.2 microFardad levert een condensator van 9.2 microfarad. Op deze manier kun je de meeste waarden wel maken.

- Een spoel heeft een gelijkstroom weerstand (voor de betere luchtspoelen iets van 0.5 ohm) Als je 18db/okt filters toepast dan zul je zien dat er voor de woofers ook nog eens TWEE spoelen in serie staan. Het vermogen dat de versterker levert wordt dus voor een gedeelte verspilt in de weerstanden (dit kan zo 10% zijn) In dit opzicht is een 1e of 2e orde filter zeker beter omdat er dan slechts EEN spoel in serie staat met de woofers. Nu zijn er wel spoelen te krijgen met een zeer lage weerstand (trafokernspoelen) maar deze zijn erg duur (gauw meer dan 60 euro) Aangezien er met 2x 15" woofer behoorlijk wat vermogen te verwerken is zou ik zeker een filtering van 12dB/okt overwegen op de woofers. Voor de driver zou ik 18db/okt aanhouden. Je krijgt dan dus een filter met twee verschillende steilheden en dit is ook wat je in de praktijk veel ziet.

- Zorg dat je crossover geen bak -en braadwerk wordt. Hiermee doel ik erop dat het nodig

Comment

• bertuss
                  • Jan 2002
                  • 816

tis niet mijn topic, maar ik denk dat er vele iets aan hebben bedankt!

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Graag gedaan!

MVG Contour

Comment

Working...