Apparatuur voor studie Podium en Evenemententechniek?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elsinga
    • Jan 2016
    • 1

Apparatuur voor studie Podium en Evenemententechniek?

Hallo!

Mijn zoon van 15 gaat na de zomer Podium en Evenemententechniek studeren in Drachten (ROC Friese Poort). Hij is nu al bezig met licht en geluid (paar Behringer versterkte speaker, paar Showtec LED parren en een heel eenvoudige Showt4ec DMX controller en oude prit analoge mixer). Hij wil nu graag zijn apparatuur uitbreiden/vernieuwen, maar wat is dan handig om te kopen? Het idee is dat hij met die nieuwe apparatuur ook zijn schoolopdrachten thuis kan uitwerken.

Het meest kijkt hij nu naar mixers, moving heads en DMX controllers. Wat is goed, niet al te duur en voor de opleiding goed bruikbaar spul?
    Ik kwam al zoekend op een Allen & Heath ZED14 mixer bijvoorbeeld. Is dat wat? Behringer mixers schijnen waar naar hun geld te zijn... al binnen 2 jaar afgeschreven...

Wat zou je aan spullen moeten hebben, voor de studie? Mixer (analoog, digitaal? Hoeveel kanalen mono en stereo? Met FX processor of zonder?) met paar microfoons (bedraad, draadloos?), CD speler(s), laptop(s), 512 kanaals DMX controller (met moving head/gobo/scanner mogelijkheid), paar parren, paar moving heads? Is dat een redelijke setup? Doel is dus thuis kunnen oefenen en opdrachten uitwerken, zodat dat niet op school hoeft (en ook 's avonds en in het weekend kan). Gebruik tijdens kleinschalige opdrachten is mooi meegenomen. Wat ik wil voorkomen is dat hij in zijn enthousiasme spullen koopt die het net niet (of helemaal niet) zijn, zodat het effectief weggegooid geld is. Liever net iets meer geld sparen en dan goed spul, dan snel wat kopen en even later moeten afdanken...

Dank voor jullie antwoorden!

Robert
    (zendamateur en HTS Electro gestudeerd, dus snap de techniek wel maar weet niet wat handig is in dit geval)
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

Zie mijn antwoorden in BABYBLUE

Mijn zoon van 15 gaat na de zomer Podium en Evenemententechniek studeren in Drachten (ROC Friese Poort). Hij is nu al bezig met licht en geluid (paar Behringer versterkte speaker, paar Showtec LED parren en een heel eenvoudige Showt4ec DMX controller en oude prit analoge mixer). Hij wil nu graag zijn apparatuur uitbreiden/vernieuwen, maar wat is dan handig om te kopen? eigenlijk helemaal niets, ik denk dat het handiger is om eens bij een licht en geluidsbedrijfje te gaan babbelen en daar een goede relatie mee op bouwt. want het aankopen van aperatuur in deze zin is eigenlijk zinloos. Dan komt hij niet verder dan wat een standaard mannetje die als hobby muziek en Dj heeft al weet. laat hem daar mee lopen en mee werken. van kabelroller tot koffiehaler. Niet neerbuigend bedoeld maar je start ergens...Het idee is dat hij met die nieuwe apparatuur ook zijn schoolopdrachten thuis kan uitwerken. ik neem aan dat hij wel wat meer leert daar als een mixer aansluiten en een setje parren? idee is leuk, maar ik mag hopen dat hij wel wat meer leert dan dat, want dat is mijn inziens (het zelf aansluiten van een mixer, versterker en randapparatuur. en verlichting enz.) Wel een beetje een startkwalificatie voor het starten aan de opleiding.. kan het ook mis hebben dat de startkwalificatie al veel minder is, maar dat schept voor mij niet echt hoop voor de toekomst.

Het meest kijkt hij nu naar mixers, moving heads en DMX controllers. Wat is goed, niet al te duur en voor de opleiding goed bruikbaar spul?
    Ik kwam al zoekend op een Allen & Heath ZED14 mixer bijvoorbeeld. Is dat wat? Behringer mixers schijnen waar naar hun geld te zijn... al binnen 2 jaar afgeschreven...

Wat zou je aan spullen moeten hebben, voor de studie? Mixer (analoog, digitaal? Hoeveel kanalen mono en stereo? Met FX processor of zonder?) met paar microfoons (bedraad, draadloos?), CD speler(s), laptop(s), 512 kanaals DMX controller (met moving head/gobo/scanner mogelijkheid), paar parren, paar moving heads? Is dat een redelijke setup? Doel is dus thuis kunnen oefenen en opdrachten uitwerken, zodat dat niet op school hoeft (en ook 's avonds en in het weekend kan). Gebruik tijdens kleinschalige opdrachten is mooi meegenomen. Wat ik wil voorkomen is dat hij in zijn enthousiasme spullen koopt die het net niet (of helemaal niet) zijn, zodat het effectief weggegooid geld is. Liever net iets meer geld sparen en dan goed spul, dan snel wat kopen en even later moeten afdanken...

Dank voor jullie antwoorden!
    Kort door de bocht, ik denk niet dat het de bedoeling is dat hij al gaat investeren in een bedrijfsinventaris, kan het mis hebben, maar verwacht het niet. zoals het in deze branche (en eigenlijk voor elke branche) altijd gaat, wat bied jij meer dan de standaard dj, geluidsboer enz....wat maakt jou bedrijf, maar belangrijker, jou als persoon nu zo waardevol voor de klant, baas enz. Simpel gezegd, maar o zo moeilijk.

Succes!
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

nuttig?

NUMMER 1 met stip: oordoppen op maat

Goede afsluitbare koffer.
      Universeelmeter met kabels
      visitekaartjes
      klein gereedschap
      (kniptang, schroevendraaiers, inbus set , enz)
      een GOEDE set soldeergereedschap
      een stapel nette zwarte t-shirts en overhemden en een set zwarte spijkerbroeken met veel zakken.
      goede schoenen met stalen neus
      Doos met verlooppluggen. (XLR, jack, tulp van en naar elkaar male en female)
      Kabeltester

Dan is het geld denk ik al snel op.....
      lekker belangrijk!

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Zou eerst zoonlief een halfjaartje naar de opleiding laten gaan, en dan nog eens overwegen wat te doen.
        En proberen een hands-on bijbaantje bij een verhuurbedrijf te krijgen.
        Alles wat je aanschaft nu is over 3-4 jaar out-dated. Een verhuurbedrijf moet bijblijven en heeft dus -als het goed is- courante materialen.

Een neefje van mij is na 3/4 jaar al afgehaakt van zo'n opleiding... dus wacht met investeren!
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• jadjong
          • Oct 2003
          • 654

Als jouw zoon net zo intelligent is als zijn vader zou ik hem naar een opleiding sturen die niets met licht en geluid te maken heeft, dat wapperen en knipperen met lampen leert hij wel in het weekend bij de lokale verhuurder. HTS electro is hardstikke handig in dit vak. Ik ben nog niemand tegen gekomen die zijn huidige baan heeft te danken aan een MBO licht/geluid/podiumtechniek. Sommige zijn blijven hangen bij hun stagebedrijf maar hadden daar net zo ver kunnen komen door twee keer gratis mee te gaan naar een klus. Dit zijn figuren die alle 512 kanalen van DMX uit hun hoofd kennen en ondanks hun lage leeftijd heb je snel genoeg door dat ze over twee jaar jouw klus kunnen draaien.
          Houd er rekening mee dat de opleiding bedoeld is voor iedereen, ook mensen die niet weten wat een XLR-plug is. Als jouw zoon wel zo ver is zal hij het eerste jaar met kromme tenen op zijn nagels zitten bijten.
          Last edited by jadjong; 20-01-16, 22:41.

Comment

• vester86
            • Jul 2010
            • 164

Originally posted by showband
            nuttig?

visitekaartjes
            klein gereedschap
            een stapel nette zwarte t-shirts en overhemden en een set zwarte spijkerbroeken met veel zakken.
            Kabeltester

Hier ben ik het volledig mee eens, een goede koffer met (persoonlijk) gereedschap en tools is het allerbelangrijkst.
            Daar wil ik aan toevoegen: een goede laptop met dedicated videokaart en een audio interface. En een koptelefoon.
            De rest wordt ingehuurd/neergezet door het bedrijf waar je voor werkt en in de loop van je carriere (ervaring!) ga je wel merken wat je zelf aan wilt schaffen en wat handig is.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by showband
              nuttig?

visitekaartjes
              klein gereedschap
              Kabeltester

Euhhh, we hebben het hier niet over een stagehand of roadie maar over een jongen van 15 die een studie gaat doen....
              Dus, voorlopig is een setje op maat gemaakte oordoppen wel voldoende en de rest van het geld lekker uitgeven aan gave spullen om zijn skills op gebied van licht en geluid verder te ontwikkelen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rdreiers
                • Nov 2009
                • 407

Oordoppen, handschoenen en schoenen met stalen neuzen.

Mocht hij geld te kort komen kan hij altijd zijn bed hier op inruilen.

Misschien een optie om bij een verhuurbedrijf aan de achterzijde van de flightcase te beginnen en dan te kijken of hij dit leuk vindt.

Voor dat het stadium toolcase verder in beeld komt zien we wel verder.

Ook het vullen van een toolcase is tegenwoordig een kapitaal delict.

Richard

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Zoals inderdaad al is aangegeven heeft apparatuur kopen niet zoveel zin. Sommige spullen die je juist bij professionele producties tegenkomt zijn qua prijs tegen die van een nieuwe auto. Ik heb zo het vermoeden dat hier niet het budget voor is. Gewoon solliciteren bij A/V bedrijven en daar aan de slag gaan is veel beter, zijn er ook gelijk mensen met verstand van zaken die vragen kunnen beantwoorden.

Verder is er bij ons eerlijk gezegd niemand werkzaam met papieren van dit soort opleidingen. Wij hebben allemaal MTS- en HTS-ers lopen die ook een soldeerbout kunnen vasthouden (niet met tin "plakken") en storingen werkelijk kunnen opsporen en oplossen. Dit soort elementaire zaken missen nogal bij evenementen opleidingen hebben wij gemerkt met stagiaires van dit soort onderwijs in het verleden. Neemt niet weg dat we nu een paar jaar verder zijn en hopelijk is er in dit type onderwijs dan ook vooruitgang geboekt.

Als jouw zoon wil investeren dan kan hij dat het beste doen in persoonlijke tools die bij elke klus van pas komen.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

De opleiding heeft al dat speelgoed al, dat is bedoeld om opdrachten mee te maken die vaak in groepsverband gedaan worden.
                    Door die opdrachten thuis te willen gaan doen mis je het hele punt wat zo'n opleiding naast een technische educatie zou moeten bieden: samenwerken om tot een goed resultaat te komen.
                    Alles zelf ook gaan aanschaffen kost niet alleen heel veel geld (en onderhoud, en opslag...) maar is ook nog eens totaal nutteloos.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...