Beginneling geluidstechniek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krev
    • Jan 2015
    • 2

Beginneling geluidstechniek

Hallo allemaal!

ik zal me even voorstellen; ik ben nieuw hier, 17 jaar oud en dit jaar begonnen met een mbo-opleiding in audiovisuele richting, mijn droom is later geluidstechnicus te worden en heb een paar vragen waar en hoe te beginnen.

Het zit zo, ik doe al een tijdje het geluid voor een paar amateurbandjes met de apparatuur van mijn vader. Ik wil later een goede geluidstechnicus worden en wou weten hoe je (naast veel ervaring opdoen) leert goed een bandje te mixen. Op mijn opleiding leren we vooral de technische aspecten van het vak (PA's aansluiten/ vermogen bereken ect.) maar ik wil natuurlijk weten hoe je door middel van je gehoor kunt weten wat je precies moet doen..

Ik wil bijvoorbeeld met mijn gehoor bepaalde frequenties kunnen horen en er uit kunnen pakken, maar hoe in ***snaam moet ik kunnen horen of iets precies 250 hertz is bijvoorbeeld? Bestaat er een manier om frequenties te kunnen (online?) ''leren''?

Een andere vraag; Wat raadt je iemand (mij ) aan om mee te beginnen om ervaring op te doen? ergens bij een theater als vrijwilliger werken of om te helpen bij het opbouwen van een festival? Over de laatste, hoe meld je je voor zoiets aan? en nemen ze dan zomaar iemand aan die eigenlijk nog een portfolio heeft?

Weer iets anders; Wat doet een Geluidstechnicus precies bij Dj's behalve de master een beetje heen en weer schuiven?

Ik ga trouwens vanaf volgende week een maand full-time stage lopen bij een verhuurbedrijf, hebben jullie nog tips? Wat zijn de do's en dont's?
    Wat voor voorbereidingen zijn nodig?

Ik heb:
    - veiligheidsschoenen
    - zwarte werkbroek
    - gehoorbescherming (op maat)
    - werkhandschoenen
    een multi-tool wil ik binnenkort nog aanschaffen (ook nog tips welke? )

Ik weet het, veel vragen.. het zijn er veel meer dan ik dacht er zou te hebben voordat ik dit schreef

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!
  • sjig
    • May 2012
    • 909

Originally posted by Krev
    Hallo allemaal!

ik zal me even voorstellen; ik ben nieuw hier, 17 jaar oud en dit jaar begonnen met een mbo-opleiding in audiovisuele richting, mijn droom is later geluidstechnicus te worden en heb een paar vragen waar en hoe te beginnen.
    Welkom op het forum

Het zit zo, ik doe al een tijdje het geluid voor een paar amateurbandjes met de apparatuur van mijn vader. Ik wil later een goede geluidstechnicus worden en wou weten hoe je (naast veel ervaring opdoen) leert goed een bandje te mixen. Op mijn opleiding leren we vooral de technische aspecten van het vak (PA's aansluiten/ vermogen bereken ect.) maar ik wil natuurlijk weten hoe je door middel van je gehoor kunt weten wat je precies moet doen..
    Tot zover ik weet is dat niet echt iets wat je in een cursus leert. Het is vooral een kwestie van veel kijken en leren hoe anderen het doen.

Ik wil bijvoorbeeld met mijn gehoor bepaalde frequenties kunnen horen en er uit kunnen pakken, maar hoe in ***snaam moet ik kunnen horen of iets precies 250 hertz is bijvoorbeeld? Bestaat er een manier om frequenties te kunnen (online?) ''leren''?
    Je hebt geloof ik op Popschoolmaastricht.nl een online oefen programmaatje. Maar als je veel werkt met eq's komt er vanzelf al een aardige basis.

Een andere vraag; Wat raadt je iemand (mij ) aan om mee te beginnen om ervaring op te doen? ergens bij een theater als vrijwilliger werken of om te helpen bij het opbouwen van een festival? Over de laatste, hoe meld je je voor zoiets aan? en nemen ze dan zomaar iemand aan die eigenlijk nog een portfolio heeft?
    Gewoon doen, hoe meer ervaring je opdoet hoe beter. Misschien dat je iemand kent die ergens werkt? Op de laatste manier heb ik zelf een dagje mee kunnen lopen bij Ampco, wat zowel leuk als leerzaam was

Weer iets anders; Wat doet een Geluidstechnicus precies bij Dj's behalve de master een beetje heen en weer schuiven?
    Je mag lopen zeiken dat ie in het rood draait

Zie rooie tekst

Comment

• RenéE
      • Oct 2006
      • 291

Leuk om weer eens een enthousiaste student evenemententechniek (oid) te zien! Welkom!

Waar kom je ergens vandaan? Wellicht dat mensen hier nog wel goede tips hebben. Als je graag bandjes wilt gaan schuiven zou ik eens gaan kijken of je bij een poppodium aan de slag kunt, een lokaal festival kan erg leuk zijn maar dat is maar 1 keer. Daarnaast zul je van tevoren moeten kijken of tenminste een deel van de techniek aan vrijwilligers wordt uitbesteed of dat het verhuurbedrijf expliciet voor je open staat.

Minpuntje voor dit alles kan zijn dat je nog geen 18 bent. Je mag namelijk volgens de wet niet werken na 23.00u en dat geldt ook voor vrijwilligerswerk. Professionele organisaties houden zich daar vrij strikt aan. Komt er dus al vrij snel op neer dat je bij een verhuurder in het magazijn aan het werk komt (niks mis mee in principe zolang je maar kan blijven leren) en dan hopelijk op overdagse klusjes een keer mee mag.

Comment

• Krev
        • Jan 2015
        • 2

@sjig: Top! had al vaker iets gelezen op popschoolmaastricht.nl maar wist nog niet van die feedbacktrainer ect. precies wat ik zocht!

@RenéE: Uit regio Amsterdam, ja eigenlijk ben ik ook nu op dit moment niet echt op zoek naar iets.. eerst maar eens die stage lopen (ook gewoon 40u per week) en daarna zie ik wel weer verder. Dat 18 zijn is idd wel jammer ja ivm werktijden.. De plek waar ik nu ga lopen doen ze volgens mij dan ook vooral klussen bij beurzen en congressen ect. (ze doen ook veel met LED)

Maar voor na mijn stage zal ik toch wel even rond willen kijken ja, heb momenteel toch geen bijbaantje. (behalve af en toe amateurbandje schuiven ^^)

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

hallo Krev, welkom op het forum.

Leuk dat je vanuit mixwerk naar een scholing gaat. Dat is een goede volgorde. Goede mixen maken is een deel theorie, een deel communicatie/psychologie en een flink deel training+talent. Maar door dat jouw persoonlijkheid en talent meetellen is het onvoorspelbaar wat je mogelijkheden zijn. Als je makkelijk en positief in de omgang bent en goed kan mixen is er werk. Maar het kan zijn dat je daar uiteindelijk bijvoorbeeld niet de oren voor hebt. Doe je er zelf een (klein stukje) instrument bij?

Je verhoogt je marktwaarde als je ook (kleine) reparaties en onderhoud kan doen. En als je praktische vaardigheden verzameld. Voorbeeld: groot rijbewijs, serieus rekenen aan zaken (dat kan rigging zijn maar ook audiosystemen enz), veiligheids certificaten en nog wat andere meetbare vaardigheden waar je voor kunt studeren. Als je meer praktische zaken beheerst heb je, logisch, meer kans op werk. Als je nu in een opleidingsperiode zit heb je nu tijd om die dingen te doen. Zodat je meerwaarde hebt wanneer je er je geld mee wil verdienen.

Er zijn qua mixen net zo veel meningen als dat er luisteraars zijn. Sommige dingen zijn objectief (de gitaarsolo stond niet aan) Andere dingen kun je nooit voor iedereen goed doen (hoe hard moet de gitaarsolo?). Belangrijker dan goed kunnen mixen is daarom nog dat jij als persoon in no time doorhebt wie er eindbeslissingen neemt. En wat die van jou als mixer wil. Praktisch voorbeeld: In band X is de bassist de regelneef. Die huurt jou als mixer en heeft veel en goede klussen. Om een of andere reden wil die altijd een eigen monitor hebben. Terwijl dat totaal overbodig is. Ook al is het podium te klein, de zaal te klein en zijn basversterker meer dan capabel. Wees dan geen lid van de discussiebrigade. Zet een big smile op, geef die man een eigen monitor en doe je baan. Zet een prima mix neer die optimaal is voor de situatie. Na een paar optredens kun je misschien buiten de podiumstress eens rustig met hem praten. Je zal dan ook zijn vertrouwen al gewonnen hebben omdat JIJ niet zo een stresser bent die niet meewerkt. Belangrijker dan je pure mix is ervoor te zorgen dat een optimaal presterende band op het podium staat. En zelfs bij megaprofessionals zal je nog dingen tegen komen die niet optimaal zijn. Jij bent als geluidsman een beetje vreemde eend in de bijt. Je moet functioneren als bandlid, maar je repeteert niet mee, je staat niet op de poster en als het mis gaat krijg je vaak nog eens direct de schuld. Om professional te worden is het dus van levensbelang om je weg daarin te vinden. Je moet zeker niet alles accepteren. Maar feit is dat je vrijwel altijd met exhibitionistische mensen werkt die onder immense druk staan vol adrenaline.

Ik vergelijk het bij mijn workshops altijd met echtgenoten die willen discussiëren met hun vrouw tijdens de bevalling. Het is niet de tijd en plaats. jij bent een beetje gynaecoloog. Jij moet zorgen dat de bevalling van een topshow met alle pijntjes erbij goed gaat. Maar je ontmoet de artiesten niet zo vaak op het moment dat ze tot redelijk denken in staat zijn.

welke opleiding doe je? in amsterdam? is dat conservatorium, SAE, ROC?

als je een keertje een testmix wil maken kun je in den haag eens in de homestudio een avondje een bakkie komen doen.
          Ik heb meersporen tracks van liveoptredens van de band en een cubase setup.
          Is deels eigenbelang, ik kan nooit genoeg goede mixers adresjes hebben dus altijd benieuwd naar talent
          Mijn band is trouwens voor roc rotterdam geaccepteerd stage adres dus misschien kun je er punten voor krijgen
          Last edited by showband; 03-01-15, 14:59.
          lekker belangrijk!

Comment

Working...