'nieuwe' technicus'

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugix
    • May 2014
    • 2

    'nieuwe' technicus'

    Hallo L&G forum

    Ik ben Hugo afkomstig uit hat mooie Harderwijk en klus de laatste paar jaren als allrounder(kassa, horeca, keuken, techniek) bij in poppodium Estrado. (Wij hebben jullie wel eens over de vloer gehad op twee vergelijkingsdagen).

    De afgelopen jaren heb ik steeds meer audiotechnische dingen gedaan. Ook ga ik regelmatig met Metalteacher op klus.

    Een paar weken geleden heb ik in samenwerking met een studentenvereniging een rock festivalletje georganiseerd in Zwolle, hier was ik verantwoordelijk voor de techniek. Dit is zo goed verlopen dat ik sinds vanochtend aangenomen ben als huis technicus van het studentencafe (en klusjes die daaraan verwant zijn, zoals buiten optredens, intro weken voor de scholieren en alles in de binnenstad van Zwolle).

    Van Metalteacher en meekijken in Estrado heb ik nu best wel wat technische kennis opgedaan. Genoeg voor de producties die ik in Zwolle ga begeleiden. Echter ben ik wel erg benieuwd wat ik op sociaal en administratief niveau tegen ga komen.

    Zo moet ik mij nu inschrijven bij de KvK. Hier heb ik 0 ervaring mee.
    Ook heb ik al door dat het personeel van de locatie nog al eens wat uit de backline pakt (een kabeltje, een microfoontje, een rolletje gaffa). En het dan niet meer terug legt.

    Graag zou ik dan ook tips, trucs & verhalen willen lezen over hoe alle rompslomp eromheen wel / niet moet.
    Last edited by hugix; 26-05-14, 13:52.
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

    #2
    Hi HugIx,

    Aangenomen zijn, kan op meerdere manieren,
    - Als werknemer
    - Als zelfstandige/freelancer.

    Als werknemer hoef je niet ingeschreven te zijn bij de KvK,
    als zelfstandige/freelancer komt er nog meer bij kijken:
    - Inschrijven KvK
    - Inschrijven Belastingdienst (t.b.v. je BTW-nummer)

    Inschrijven bij zowel KvK als bij de Belastingdienst is slechts een
    administratieve hobbel. Wat formulieren invullen en klaar.
    Beide inschrijvingen kosten je geen geld en als het meezit levert
    de inschrijving Belastingdienst nog wat op ook.

    Zo kun je vanaf je inschrijving (en soms al eerder) je BTW ver-
    rekenen en heb je wellicht recht op startersaftrek etc. etc.

    Omdat voor ieder andere dingen gelden en/of spelen kun je hier
    het beste voor naar het ondernemersloket KvK, Belastingtelefoon
    of zoek een goede boekhouder/accountant.

    Dan mag je ook gaan boekhouden of dit laten verzorgen,
    ook hier geldt dat er vele wegen zijn.

    Als voorbeeld:
    Ik kan m'n weg in de regeltjes aardig vinden en ook is info-
    vergaren op inet me niet vreemd. Ook deed ik ooit een cursus boekhouden.

    Voor mij geldt dat ik met het programma Snelstart, waarvan ik de module
    boekhouden en factureren heb, goed genoeg uit de voeten kan om mijn eigen
    boekhouding bij te houden. Het is soms wel wat werk, maar ik vind het leuk.

    Om ervoor te zorgen dat ik niet permanent in dezelfde valkuil stap, komt
    1 maal per jaar er een accountant, die dan en m'n boekhouding nakijkt en
    zorgt voor m'n aangifte O.
    Ik doe jaaraangifte BTW, maak gebruik van de KO-regeling en weet ook daar
    voldoende van om de door Snelstart gegenereerde aangifte te controleren en
    daarna via dit programma digitaal te verzenden.

    Dit is wel een leuke, als ondernemer ben je verplicht je aangifte OB, digitaal
    in te sturen. Lijkt mij een voorzet om direct te zorgen voor een deugdelijk
    boekhoudproggie?

    Verder is het zaak er voor te zorgen dat je meerdere opdrachtgevers hebt.
    Heb je er maar 1, dan kan de Belastingdienst er van uit gaan dat dit jouw
    werkgever is en je dus niet als zelfstandige werkt, doch als werknemer in loon-
    dienst.
    Ik adviseer je dan ook om bij de Belastingdienst een zgn. VAR-verklaring
    aan te vragen. Hiermee bevestigd de Belastingdienst dat je zelfstandige bent
    en zelf zorgt voor afdracht van sociale premies c.a.
    De VAR-verklaring dien je aan je opdracht gevers te verstrekken.

    Personeel van het studentencafé dat de spullen niet terug legt
    moet wellicht even worden 'opgevoed'?
    FF een bilateraaltje en veel is al opgelost.

    Gfi of ik de goeie kant opging met beantwoording?

    Suc6 met je nieuwe job!

    grtz

    Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

    Comment

    • john-xr3i
      • May 2009
      • 93

      #3
      Google eens op lancelot, dat is een hele goede site
      met enorm veel informatie over het "zzp-er" worden.

      Kvk en belastingdienst is met 1 bezoek aan de kvk geregeld,
      Zorg wel voor de eerder genoemde var-verklaring. Scheelt
      je een hoop narigheid.

      Laat je je ook goed informeren over verzekeringen, met name
      een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Kost een hoop geld,
      dat weet ik. Maar mocht je hem onverhoopt ooit nodig hebben
      ben je er dankbaar voor dat je hem hebt.

      Overigens verdiend een goede boekhouder zijn eigen terug.

      Succes met starten!

      john.
      echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
      vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

      Comment

      Working...