[Advies] Speakers + versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Chaos
    • Jun 2013
    • 14

Originally posted by Ericsamandj
    Dan zou ik in jullie geval eerder voor een satteliet setje gaan. Lekker compact en actief, geen versterker meezeulen en met 1 stopcontact genoeg.
    Deze bijvoorbeeld:http://www.licht-geluid.nl/shop/p-18...prekerset.aspx
    Had inderdaad ook al even nagedacht over misschien een actief systeem, maar heb toch het liefst passief. Dan kan ik de versterker ook altijd nog voor andere boxen gebruiken en als er één actieve speaker kapot gaat hebben we een grotere kostenpost dan wanneer een passieffe speaker kapot gaat. Wel leuk setje trouwens

Originally posted by timmetje
    800 euro is op dit forum amper genoeg om één speaker te kopen...

Voor alle duidelijkheid: ondanks dat DAP een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft kan het absoluut niet mee met de 'grote' namen in de pro-audio wereld.

Als je niet teveel eisen stelt aan een set is DAP een prima keuze, maar als je toch graag een stapje hoger wilt in kwaliteit zul je je budget flink moeten verhogen.
    haha, had al zo'n idee. Maar heel veel eisen zullen we er inderdaad niet aan stellen. Vooral hard en wel zuiver met mooie bass. Wat denk je van die JBL's die ik gelinkt had in mijn vorige post dan? of is dat eigenlijk ook nog dezelfde klasse als DAP? Wat zijn eigenlijk de a, b, en c merken? ben wel benieuwd naar.

Comment

• Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

Originally posted by Chaos
      Had inderdaad ook al even nagedacht over misschien een actief systeem, maar heb toch het liefst passief. Dan kan ik de versterker ook altijd nog voor andere boxen gebruiken en als er één actieve speaker kapot gaat hebben we een grotere kostenpost dan wanneer een passieffe speaker kapot gaat. Wel leuk setje trouwens

haha, had al zo'n idee. Maar heel veel eisen zullen we er inderdaad niet aan stellen. Vooral hard en wel zuiver met mooie bass. Wat denk je van die JBL's die ik gelinkt had in mijn vorige post dan? of is dat eigenlijk ook nog dezelfde klasse als DAP? Wat zijn eigenlijk de a, b, en c merken? ben wel benieuwd naar.
      Die speakers zullen niet kapot gaan, tenzij je er 400 volt doorheen jaagt.
      De satelietjes zijn dan wel passief, maar de module is zodanig afgesteld dat je ze niet langdurig kunt overbelasten.
      Gaat er om de 1 of andere reden wel een passieve speaker kapot dan hang je er gewoon een andere pasieve speaker aan.
      Net zoveel mogelijkheden dus.

Comment

• timmetje
        • Dec 2012
        • 424

Het gaat te ver om alle A, B, en C-merken op te gaan noemen, maar DAP reken ik persoonlijk tot de C-merken. Dat staat natuurlijk open voor discussie.

Ik denk dat in de prijsklasse waarin jij zit het niet zo heel gek veel uit maakt welk merk je koopt.

Als je het hebt over 'hard en zuiver met mooie bass', dan denk ik dat je bij de goedkopere merken gewoon tekort gaat komen.

Korte lijst (voor mij persoonlijk, dat is voor iedereen anders):

A-merken: Nexo, Meyersound, EAW, etc...
        B-merken: JBL, Dynacord, dB Technologies
        C-merken: DAP, SkyTec, etc...

Merken als JBL en Dynacord opereren een beetje in verschillende markten omdat ze in heel uiteenlopende prijsklasses producten aanbieden. Zo kun je voor 150 euro een 15" JBL-speaker kopen, maar ook voor 1500 euro. Een JBL-speaker van 150 euro reken ik natuurlijk niet tot een 'B-merk-speaker'...
        Last edited by timmetje; 27-06-13, 19:05.
        Tim

Comment

• Chaos
          • Jun 2013
          • 14

Die speakers zullen niet kapot gaan, tenzij je er 400 volt doorheen jaagt.
          De satelietjes zijn dan wel passief, maar de module is zodanig afgesteld dat je ze niet langdurig kunt overbelasten.
          Gaat er om de 1 of andere reden wel een passieve speaker kapot dan hang je er gewoon een andere pasieve speaker aan.
          Net zoveel mogelijkheden dus.
          Daar heb je gelijk in, toch heb ik het op de één of andere manier liever een passief setje. Vindt het toch fijner om een losse versterker erbij te hebben. Zal mijn gebrek wel zijn

Originally posted by timmetje
          Het gaat te ver om alle A, B, en C-merken op te gaan noemen, maar DAP reken ik persoonlijk tot de C-merken. Dat staat natuurlijk open voor discussie.

Ik denk dat in de prijsklasse waarin jij zit het niet zo heel gek veel uit maakt welk merk je koopt.

Als je het hebt over 'hard en zuiver met mooie bass', dan denk ik dat je bij de goedkopere merken gewoon tekort gaat komen.

Korte lijst (voor mij persoonlijk, dat is voor iedereen anders):

A-merken: Nexo, Meyersound, EAW, etc...
          B-merken: JBL, Dynacord, dB Technologies
          C-merken: DAP, SkyTec, etc...

Merken als JBL en Dynacord opereren een beetje in verschillende markten omdat ze in heel uiteenlopende prijsklasses producten aanbieden. Zo kun je voor 150 euro een 15" JBL-speaker kopen, maar ook voor 1500 euro. Een JBL-speaker van 150 euro reken ik natuurlijk niet tot een 'B-merk-speaker'...
          Bedankt voor het lijstje, geeft me een heel stuk duidelijkheid . Ik denk dat ik dan inderdaad in de C-klasse zit. Zal ik het miss ook gwn maar genoegen moeten nemen met een iets mindere bass en zuiverheid. Toch vraag ik me nu ik zo zit te kijken dan bijv af waarom DEZE speaker met 500w even duur is als DEZE met 240w en bijv de JBL uit mijn eerdere post.

Zie net trouwens dat deze hier met 4ohm staat en exact dezelfde speaker HIER op newline met 8ohm :S
          Last edited by Chaos; 27-06-13, 19:18.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

eh, weten jullie wel hoe hard een bouw-radio gaat? 100 euro bij de gamma of praxis, en op batterijen, en tegenwoordig met ingebouwde USB enzo..

Comment

• vasco
              • Oct 2003
              • 2567

Maar heel veel eisen zullen we er inderdaad niet aan stellen. Vooral hard en wel zuiver met mooie bass.
              Zo een setje DAP zal prima voor jullie werken maar komt niet in de buurt van de eisen. Hard ja, mooi/zuiver met strak laag nee. Eerlijkheid, budget versus eisen komen niet met elkaar overeen maar dat heb je zo te lezen ondertussen ook al geconcludeerd.
              Toch vraag ik me nu ik zo zit te kijken dan bijv af waarom DEZE speaker met 500w even duur is als DEZE met 240w en bijv de JBL uit mijn eerdere post.
              250, 500, 1000 watt, het zegt allemaal geen klap over het rendement van een speaker. De speaker van 500 watt leverd minder rendement op dan die van 240 watt (voor wat deze gegevens op papier van DAP waard zijn). Kortom, op papier gaat de 240 watt speaker harder. Met minder vermogen harder kunnen spelen zit een ander prijskaartje aan.
              Last edited by vasco; 28-06-13, 12:36.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Dat het hard moet gaan klopt, maar het mag best wat kosten. tenminste tot €800 vindt ik al een aardig bedrag.
                voor 800 euro krijg je een VIP kaart voor de locale disco voor jou en je vrienden gedurende de hele vacantie.

hell voor 800 euro kun je met een paar man op vacantie.

Wat wil je? Vacantie of wat rotzooi kopen?

Had je economie in je pakket?
                lekker belangrijk!

Comment

• Chaos
                  • Jun 2013
                  • 14

Bedankt voor alle adviezen!! Ik heb een hoop informatie van jullie gekregen en na een afweging van mijn budget en eisen/wensen hebben we gekozen voor het volgende:

Waar staan we nu?
                  2x DAP Audio X-15
                  1x DAP Audio Palladium 2000

Ik heb van het weekend even met de groep rond de tafel gezeten en onder andere de combinatie dap x-15 en dap p-2000 besproken, evenals de kosten hiervan. Iedereen was wel voor deze combinatie, dit staat nu dan ook vast. Ook hebben we besloten alles gwn nieuw te kopen, hier voelde de meerderheid toch meer voor.

Wat willen we nog?

- Limiter
                  - Midi-controller
                  - Rookmachine [simpel]

Limiter
                  Aangezien we met een redelijk grote groep zijn en niet iedereen evenveel verstand heeft van de apparatuur, lijkt het me niet geheel onverstandig een limiter te gaan gebruiken. Er is mij onder ander verwezen naar de Behringer CX 3400 en de MDX 2600 door "Vasco" zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? is dit ook een geschikte limiter voor bovenstaande set of kan ik beter voor een andere gaan?

MIDI-controller
                  Ik had al even zitten kijken naar verschillende mengpanelen, tot ik de midi-controllers tegenkwam. De meeste van ons vinden het wel leuk om er een beetje mee te kunnen spelen [effecten, loops, jogs enz] Ik dacht als we dan voor een MIDI-controller gaan, hebben we geen mengpanneel meer nodig aangezien deze als zodoende kan functioneren. Of trek ik hier een verkeerde conclusie?

in iedergeval.... er zijn een aantal punten, welke we graag op de MIDI-controller willen zien:

- Microfoon aansluiting [heeft bijna elke wel dacht ik]
                  - Voorbeluisteren & opnemen
                  - Hotkeys, voor, jingles, effecten enz

Het budget voor deze MIDI-controller ligt tussen de €0 & €350

PS: We willen zo af en toe ook wel eens een cd'tje afspelen, of een aantal nummers hiervan toevoegen aan de huidige playlist. Dit kan neem ik aan gwn via de cd-drive van een laptop? Zag namelijk laatst dat iemand daar ook een aparte speler voor had met twee cd-drives. Dat leek mij voor ons wat overbodig, of gaat het via de laptop echt niet werken?

Rookmachine
                  Zoals ik al had aangegeven, mag dit een simpel dingetje zijn. Puur voor vermaak tussen de muziek door. Het hoeft geen heel groot oppervlak te voorzien van rook, als er maar een leuke pluim uitkomt, die voor een bepaalde tijd een metertje of 4/5 voor zich uit bedekt met rook. [tweedehands vinden we voor de rookmachine geen probleem]

Waar kan ik volgens jullie het beste voor kiezen?

Comment

• Ericsamandj
                    • Jul 2010
                    • 414

Tsja, je koopt nu redelijk goede speakers, maar kiest er dan net niet de goede versterker bij naar mijn mening.
                    Dat is zonde want de x 15 top staat best zijn mannetje wel. (mits goed versterkt).
                    Ik snap wel dat je budget het niet toelaat maar ik zou als advies geven om voor de versterker nog even door te sparen.

Comment

• Chaos
                      • Jun 2013
                      • 14

Tsja, je koopt nu redelijk goede speakers, maar kiest er dan net niet de goede versterker bij naar mijn mening.
                      Dat is zonde want de x 15 top staat best zijn mannetje wel. (mits goed versterkt).
                      Ik snap wel dat je budget het niet toelaat maar ik zou als advies geven om voor de versterker nog even door te sparen.
                      Welke versterker zal in dit geval dan wel volstaan? ik dacht juist dat de p-2000 prima zou zijn voor 2x x-15 topjes.
                      Waarom is het beter voor een andere te gaan?

Comment

• timmetje
                        • Dec 2012
                        • 424

Ik denk dat die versterker prima zal voldoen, hoewel het misschien een tikkie zwaarder mag.

De vuistregel is dat je versterker 1,5 a 2 keer het RMS vermogen van je speakers moet kunnen leveren. In dat geval zit je dus op een versterker van 750 a 1000W op 8 Ohm.
                        Tim

Comment

• Chaos
                          • Jun 2013
                          • 14

Ik ken de vuistregel inderdaad, echter op de meeste sites waar ik de x-15 in de winkelwagen wil stoppen komt als versterker optie bijna altijd de p-2000 en zelfs p-1600 als advies naar voren. En in de reviews van deze speakers, werd veelal ook over de p-1600 / p-2000 gesproken. Welke versterker zullen jullie mijn aanraden, die er wel alles uit kan halen? Vision 2400? / Stage amp?

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Dan denk ik voor dat budget dat je beter kijkt naar een Behringer Inuke.

Comment

• Chaos
                              • Jun 2013
                              • 14

Die zijn toch niet beter dan de Dap Palladium serie lijkt me?

Comment

• frederic
                                • Jan 2006
                                • 3511

DAP versterkers heb ik nog niet gebruikt, maar na veel testresultaten door forumleden, en heb ze zelf ook al eens gebruikt, denk ik dat we kunnen zeggen dat die Inuke verbluffende resultaten leverd.
                                Tenminste voor die prijs wel te verstaan.

En je kan er van uitgaan dat je zeker genoeg vermogen hebt voor die speakers. Voor versterkers onder de 500€, vermoed ik dat dit de beste koop is.
                                Last edited by frederic; 10-07-13, 10:15.

Comment

Working...