Boxen voor beginnende Drive In

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RensW
    • Jan 2013
    • 19

Boxen voor beginnende Drive In

Beste,

Samen met een vriend wil ik een Drive In beginnen.
    Nu hebben we alleen nog een setje boxen nodig.
    Omdat ons budget op het moment nog niet zo heel hoog is en wij toch een redelijke set boxen willen hebben ben ik op marktplaats aan het zoeken gegaan.
    Nu kwam ik de volgende 2 sets tegen:

Zouden jullie mij kunnen vertellen of 1 van de 2 sets goed is om mee te beginnen?

We hebben ook op een DAP Club Mate 15 actief luidsprekerset zitten kijken.
    Is dit een goede set voor deze prijs of zeggen jullie dat dit eigenlijk helemaal niks is?

Kunnen we dan beter een van de sets op marktplaats kiezen of misschien toch de DAP?

Het budget ligt zo rond de €500,- en de €1000,-.

Graag hoor ik van jullie.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
    Rens
    Last edited by RensW; 17-02-13, 18:31.
  • sjig
    • May 2012
    • 909

De ClubMates zijn leuke setjes, maar vrijwel niet uit te breiden.

Ik denk dat als je moet kiezen tussen de 2 voorgestelde sets, zou ik voor de 2e set gaan. Is toch wat beter, en actief. Dus ook compacter. Ook mis ik bij de 1e set een crossover.

Maar... Ik zou eerder gaan voor een setje 12" actieve topjes, welke je later uit kan breiden met 1 of meerdere subwoofers.
    Welke ik dan al snel zou kiezen zijn de RCF art 312 a mkiii. Klinken heerlijk, ook de bas is voor een topje zeker niet verkeerd. Ik heb deze ook, en ben nog niet verder dan -10 db geweest, simpelweg omdat ik in mijn situatie ( binnen, 15x15 meter ) mijn gehoor dan richting de wolken stuur . 75 man moet prima met 2 van deze topjes kunnen ( 50 man buiten gaat ook prima ).

Een paar kost nieuw 950,- euro.

Comment

• RensW
      • Jan 2013
      • 19

Originally posted by sjig
      De ClubMates zijn leuke setjes, maar vrijwel niet uit te breiden.
      Zaterdag ben ik met die vriend van mij bij BAX shop geweest en daar werd ons, voor rond de €500,- de DAP set aangeraden en de medewerker vertelde dat je deze makkelijk kon uitbreiden met bijvoorbeeld eenzelfde DAP set of nog 2 actieve topjes.
      Jij zegt dat dit dus helemaal niet is of bedoel je dat je de DAP set alleen maar kunt uitbreiden met een andere DAP set?

Zou je misschien ook kunnen uitleggen waarom je voor een setje van 12" actieve topjes zou gaan ipv een van de bovenstaande sets?
      In mijn ogen, en ik ben een beginner, klinken 2 tops en 2 subs beter dan 2 actieve topjes?
      Of heb ik het hier helemaal verkeerd?

Comment

• sjig
        • May 2012
        • 909

Ja, uiteraard kan je de set uitbreiden.
        Maar het zijn maar 8" topjes. En die gaan sowieso al niet zo hard. En dan heb je steeds 2 toppen per sub nodig. Dat is dan dus 4 subs met 8 toppen. Ook is dit vrij moeilijk bij te huren.

En zo'n clubmate set bevat 1 sub. Denk dat je de soundmate bedoeld?

Ook is de restwaarde van merken als RCF, Mackie, dB, etc. een stuk hoger. Ook zijn deze makkelijker bij te huren, en klinken natuurlijk echt stukken beter.

Ik ben ook bij de bax geweest. En heb daar diverse setjes ( ook de clubmate 15 van dap ) vergeleken. Maar vond toch de rcf echt stukken beter klinken dan vrijwel alles wat de naam 'dap' had

Maar stel je gaat voor bv. 2x RCF ART 312A, en later de ART-905AS erbij kopen. Ik denk dat wil je dezelfde druk krijgen, je al snel 2-3 dap setjes mag neerzetten

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Ook is de restwaarde van merken als RCF, Mackie, dB, etc. een stuk hoger.
          Ik zou me in zijn algemeenheid niet veel voorstellen van de restwaarde van bovengenoemd segment.
          Kijk maar eens rond wat er wordt geboden voor setjes van een jaar of 5-6 oud. Als je ze uberhaupt al kwijtraakt...

Dus mijn advies: Laat het restwaardeaspect lekker liggen en ga voor de andere overwegingen...
          Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• RensW
            • Jan 2013
            • 19

Het gaat me ook absoluut niet om de restwaarde.
            Als we de set het 1e jaar, en misschien ook het 2e jaar, kunnen gebruiken en wij kunnen een beetje een naam opbouwen ben ik al tevreden.

Ik heb, op het moment nog, weinig verstand van geluidsapparatuur e.d. maar ik weet wel dat ik voor ongeveer 500 euro niet kan verwachten dat er nog een redelijke restwaarde overblijft na een tijd de set gebruikt te hebben.
            Dit is dus ook absoluut niet mijn bedoeling.
            Het gaat me er nu alleen maar om dat ik voor ons budget nu goede boxen heb waar wij de eerste tijd mee aan de gang kunnen.
            Dat die boxen over een jaar misschien nog maar 50 euro waard zijn boeit me niet zoveel...
            We hebben er dan in ieder geval een jaar plezier aan gehad...

Comment

• RayM
              • Jan 2006
              • 742

Kijk ook eens naar het transport, de Behringerset past achter in een auto. De Fame set zal iets groters nodig hebben.
              Met de Behringerset ben je klaar, er hoeft alleen signaal naar toe en stroom. Geen cross-over wat ook een extra kostenpost is.
              Dat en DSP zit allemaal in de kasten. De set is niet zo oud als de Fame.
              Een kennis van mij draait ook met zo'n set en het klinkt echt niet slecht, mits je de input niet gaat oversturen.

PS Komen jullie uit Brabant (de MP linken zitten rondom Den Bosch)
              Heerlijk die stilte

Comment

• sjig
                • May 2012
                • 909

Waarom iets kopen waar je maar 1 of 2 jaar iets aan hebt?

En niet iets waar je een goede 5 jaar mee vooruit kan, en ze daarna lekker als monitor of dergelijke gebruiken

Comment

• RensW
                  • Jan 2013
                  • 19

Originally posted by RayM
                  PS Komen jullie uit Brabant (de MP linken zitten rondom Den Bosch)
                  Jep, omgeving Oss

Waarom iets kopen waar je maar 1 of 2 jaar iets aan hebt?

En niet iets waar je een goede 5 jaar mee vooruit kan, en ze daarna lekker als monitor of dergelijke gebruiken
                  Omdat we daar nu het geld niet voor hebben...
                  Al met al zitten we dadelijk rond de 2000 euro en meer kunnen en willen we op het moment niet uitgeven.
                  Word het niks zitten we met duur spul te kijken, gaat het goed en verdienen we er wat mee kunnen we altijd een set bij kopen...
                  Dan zijn we uiteindelijk wel wat meer kwijt maar dan weten we wel of het de moeite waard is om er meer geld aan uit te gaan geven.

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

het ligt er ook aan hoe groot je feestjes zullen zijn.

De DAP Clubmate 15 is een verrassend setje wat je kunt gebruiken tot een man of 70.

Uitbreiden kan met nog zo een set dan zit je zo rond de 150 man maximaal.

Klank is niets mis mee zeker niet voor het geld (510,00)
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• vasco

• Oct 2003
                      • 2568

Originally posted by RensW
                      Als we de set het 1e jaar, en misschien ook het 2e jaar, kunnen gebruiken en wij kunnen een beetje een naam opbouwen ben ik al tevreden.
                      Omdat we daar nu het geld niet voor hebben...
                      Al met al zitten we dadelijk rond de 2000 euro en meer kunnen en willen we op het moment niet uitgeven.
                      Word het niks zitten we met duur spul te kijken, gaat het goed en verdienen we er wat mee kunnen we altijd een set bij kopen...
                      Dan zijn we uiteindelijk wel wat meer kwijt maar dan weten we wel of het de moeite waard is om er meer geld aan uit te gaan geven.
                      Ga een naam opbouwen met gehuurd (goed) spul en natuurlijk bereken je de inhuurprijs door aan je opdrachtgever net als je anders ook je set doorberekent. Ander voordeel is dat je met huren verschillende sets kunt beluisteren op je klus en hier later misschien wel je aanschaf op baseert. Hou je nu die 1000 euro in je zak en koop je over twee jaar als het dan blijkt te lopen gewoon gelijk iets dat past bij jullie doel. Dan heb je die 2000 plus deze nu niet uitgegeven 1000 euro, ey budget is ineens 3000 euro over twee jaar.

Slaat het niet aan kun je deze 1000 euro (of die 3000 euro) over twee jaar steken in een vakantie
                      Last edited by vasco; 18-02-13, 13:38.

Comment

• RensW
                        • Jan 2013
                        • 19

Originally posted by vasco
                        Ga een naam opbouwen met gehuurd (goed) spul en natuurlijk bereken je de inhuurprijs door aan je opdrachtgever net als je anders ook je set doorberekent. Ander voordeel is dat je met huren verschillende sets kunt beluisteren op je klus en hier later misschien wel je aanschaf op baseert. Hou je nu die 1000 euro in je zak en koop je over twee jaar als het dan blijkt te lopen gewoon gelijk iets dat past bij jullie doel. Dan heb je die 2000 plus deze nu niet uitgegeven 1000 euro, ey budget is ineens 3000 euro over twee jaar.

Slaat het niet aan kun je deze 1000 euro (of die 3000 euro) over twee jaar steken in een vakantie
                        Bedankt voor de reactie, maar ik heb het idee dat huren ons meer gaat kosten als dat het opleverd.
                        Dit komt waarschijnlijk ook doordat ik totaal geen idee heb wat je als beginnend drive-in mag vragen.
                        Ikzelf zat te denken aan rond de €100,-.
                        Daarnaast heb ik geinformeerd wat het kost om een set te huren en dit kwam allemaal rond de €80,- uit wat zou betekenen dat we €20,- per keer zouden verdienen.
                        Als we nu een eigen geluidsset zouden kopen, zoals bijvoorbeeld de DAP Club Mate 15, zouden we dus geen €80,- aan huur uit hoeven geven en dus €80,- meer verdienen.
                        We zijn dan in het begin wel wat meer kwijt omdat we een setje boxen er bij kopen, maar dan verdienen we wel meer als we draaien.

Verder hebben we nog zitten kijken naar de "Numark Mixdeck Express Multimedia DJ Station" welke rond de €600,- kost.
                        Is dit iets om ervaring mee op te doen en het mixen een beetje onder de knie te krijgen?
                        En dan bedoel ik ook, is dit iets voor de €600,- of is er voor dat geld wat beters te krijgen?
                        We willen namelijk wel zelf een controller hebben zodat we thuis een beetje kunnen oefenen.

Graag hoor ik wat jullie vinden van de controller voor deze prijs (of aternatieven voor ongeveer eenzelfde prijs).

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
                        Rens

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Voor een bedrag van 100 euro per avond al je spullen aanschaffen, je muziek op peil houden en ook nog de hele avond hard aan het werk.
                          Op die manier ga je dus met geen enkele set geld verdienen.
                          Geef iets meer uit voor iets betere kwaliteit, daarmee zijn je spullen betrouwbaarder, klinkt het beter en blijft er toch iets van restwaarde over.
                          Doordat de afschrijving daarmee niet tot aan de 0 euro loopt ben je uiteindelijk net zo duur uit en kun je een hogere prijs naar je klanten rechtvaardigen.
                          Kortom; maak eens een simpel bedrijfsplan waarin je verschillende opties met elkaar vergelijkt en kijkt vanaf welke prijs per avond je ook iets gaat verdienen.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RensW
                            • Jan 2013
                            • 19

Originally posted by MusicXtra
                            Voor een bedrag van 100 euro per avond al je spullen aanschaffen, je muziek op peil houden en ook nog de hele avond hard aan het werk.
                            Op die manier ga je dus met geen enkele set geld verdienen.
                            Geef iets meer uit voor iets betere kwaliteit, daarmee zijn je spullen betrouwbaarder, klinkt het beter en blijft er toch iets van restwaarde over.
                            Doordat de afschrijving daarmee niet tot aan de 0 euro loopt ben je uiteindelijk net zo duur uit en kun je een hogere prijs naar je klanten rechtvaardigen.
                            Kortom; maak eens een simpel bedrijfsplan waarin je verschillende opties met elkaar vergelijkt en kijkt vanaf welke prijs per avond je ook iets gaat verdienen.
                            Het is, en zeker in het begin, vooral hobby he.
                            Door het vaker gaan draaien hopen we uiteindelijk een groter budget te krijgen en hiermee dus ook weer nieuwe spullen mee te kopen.
                            En als we dan 100 euro voor een avond krijgen is het toch niet heel verkeerd, ik vind dat wij niet meteen een flink bedrag kunnen vragen aangezien we nog beginnend dj's zijn die verder nog geen ervaring hebben.
                            Stappen is ook een hobby maar dat levert geen 100 euro op

En zoals eerder gezegd, we hebben niet veel meer uit te geven.
                            Voor €2000,- hopen we een redelijke set te hebben waarmee we de komende, wat kleinere feestjes (50 tot 100 man) aan kunnen.
                            Het hogere budget komt dan (hopelijk) vanzelf wel een keer...
                            Last edited by RensW; 19-02-13, 23:24.

Comment

• vasco

• Oct 2003
                              • 2568

Bedankt voor de reactie, maar ik heb het idee dat huren ons meer gaat kosten als dat het opleverd.
                              Dit komt waarschijnlijk ook doordat ik totaal geen idee heb wat je als beginnend drive-in mag vragen.
                              Ikzelf zat te denken aan rond de €100,-.
                              Daarnaast heb ik geinformeerd wat het kost om een set te huren en dit kwam allemaal rond de €80,- uit wat zou betekenen dat we €20,- per keer zouden verdienen.
                              Als je op deze manier zaken gaat doen dan kom je er inderdaad niet. Maar ook straks niet want je wil de huur van apparatuur niet doorberekenen schijnbaar.

Natuurlijk bereken je de gehuurde set door bovenop je kostprijs van 100 euro. Huur 80 plus die 100 kost het de klant 180 euro. Hoe heb je die trouwens berekent, hele avond hard werken met één persoon en brandstof is ook gratis waar het transport van je drive-in op rijdt???

Ik kom geen avond opdraven voor 100 euro inclusief apparatuur, personeel en vervoer. Voor dat bedrag schrijf ik namelijk niet eens de apparatuur af. Laat staan dat mijn vrouw, kinderen en ik dan droog brood met water hebben en een dak boven ons hoofd. Nu zal dat laatste schat ik zo in niet van belang zijn bij jou maar je kan niet verwachten iets te verdienen met 100 euro en tevens verantwoord iets aanschaffen dat over jaren afschrijven om het dan te vervangen, zelfs als amateur/hobbyist niet.

Is dit je insteek van zaken doen dan niet beginnen, je hebt het zakelijke niet in je. Of wel doen maar besef dan dat je er altijd een baan bij/naast moet hebben om er het benodigde geld op toe te leggen.

Het hogere budget komt dan (hopelijk) vanzelf wel een keer...
                              Als je nu al te goedkoop begint kun je later niet makkelijk naar een (semi-)"pro" niveau stijgen. Hier in de regio vragen serieuze hobbyisten zelfs meer dan 250 à 300 euro. Ze doen het (ook) voor de lol naast hun opleiding/werk maar willen er ook niet op toe leggen.

Comment

Working...