Insert kabel maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvoitus
    • Apr 2011
    • 45

Insert kabel maken

Ik heb even een vraag over het zelf maken van insert kabels.
    Qua wiring weet ik precies hoe en wat, maar ik was vooral benieuwd hoe je nu een fatsoenlijke insert kabel maakt?

Worden er twee ongebalanceerde kabels gebruikt die samen in een stereo jack gaan, of pak je een gebalanceerde kabel waarbij je ergens een aftakking maakt zodat de twee signaal aders beide naar een aparte mono jack gaan?

Ik ben vooral benieuwd hoe je zoiets stevig en duurzaam kan maken. Als ik wat google dan zie ik voornamelijk verhalen over dunne draadjes aan dunne draadjes solderen want me niet echt aanstaat.
  • MELO
    • Feb 2011
    • 77

Waarom knutselen als iemand dat al voor je heeft gedaan? www.licht-geluid.nl/shop/p-8646-dap-kabel-jack-stereo-2-x-jack-mono-150-cm.aspx
    Olé Olé, mijn baas heeft Brooklyn Audio !!

Comment

• arvoitus
      • Apr 2011
      • 45

Originally posted by MELO
      Waarom knutselen als iemand dat al voor je heeft gedaan?
      Kwaliteit, duurzaamheid, makkelijker aan te passen indien nodig, solderen is leuk.

Daarnaast ben ik waarschijnlijk van plan een multikabel te maken van insert kabels. Ik weet dat dap die ook heeft, maar je krijgt waarvoor je betaald.

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Heb zelf een 12 kanaals multi genomen. Aan de ene kant stereojack voor in de insertpunten van de tafel, aan de andere kant XLR male (send) en als het ware doorgelust een XLR female (return). Werkt als een trein.
        Zal morgen een foto'tje maken als ik er aan denk
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MELO
          • Feb 2011
          • 77

Als je zelf niet echt heel handig bent met solderen, kun je overwegen deze kabeltjes te nemen. En voor die prijs bestel je er gewoon een paar extra als spare als je bang bent dat je (snel) kapot gaan.

verder kun je de kabels net zo maken als je wilt, echter, je zult ergens dan de twee kabels in 1 connector moeten prutsen, dus ze mogen dan niet al te dik zijn.

ik heb zelf in het verleden de insertie van de tafel naar het effectenrack via harting laten lopen en de splitsing in de harting gemaakt.. Ook daar geldt dat de kabels van de spinner niet al te dik konden zijn ivm de ruimte.
          Olé Olé, mijn baas heeft Brooklyn Audio !!

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Wat daar nog wel eens handig voor is is een paar meter meer multikabel kopen, de mantel er af halen en de individuele kabeltjes te gebruiken, of je moet meteen een rol van 100 meter van die dunne microfoonkabel gaan kopen.

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

ik gebruik altijd Nexans industriekabel voor de bekabeling van de menger en kist...2x0,15 + scherm,uit mn hoofd..

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by lennyvandijk
                Ik heb even een vraag over het zelf maken van insert kabels.
                Qua wiring weet ik precies hoe en wat, maar ik was vooral benieuwd hoe je nu een fatsoenlijke insert kabel maakt?

Worden er twee ongebalanceerde kabels gebruikt die samen in een stereo jack gaan, of pak je een gebalanceerde kabel waarbij je ergens een aftakking maakt zodat de twee signaal aders beide naar een aparte mono jack gaan?

Ik ben vooral benieuwd hoe je zoiets stevig en duurzaam kan maken. Als ik wat google dan zie ik voornamelijk verhalen over dunne draadjes aan dunne draadjes solderen want me niet echt aanstaat.
                Tasker c118 is een redelijk stevige afgeschermde tweelingkabel. Waar de kabel splitst naar twee pluggen kun je het best een krimpkousje doen, als je niet wil dat de kabel op den duur helemaal splitst.
                Ook kun je de binnenkabeltjes van een multi gebruiken. De aders draai je dan ineen voor dubbele sterkte. Ook deze kabeltjes krijg je gemakkelijk met twee in een 6,3mm jack. Over de beide kabeltjes kun je naar behoeven weer een kous schuiven, zodat het een geheel wordt.
                gewone microfoonkabel is wat minder geschikt. Twee kabels krijg je nauwelijks in een plug en een kabel opsplitsen naar twee stekers is ook al geen pretje. Bij lange kabels zouden de aders ook nog ongewenst kunnen overspreken.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...