mengpaneel met opname mogelijkheden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Als je met een laptrop wil opnemen die enkel USB heeft, ben je de pineut.
    De meeste low budget digitale mixers hebben enkel firewire.

Je kunt het wel oplossen met USB, maar dan moet je de MADI naar USB interface aanschaffen van Digico. Ben je wel al +/- 800 ballen kwijt voor de converter alleen al. En dan heb je madi.
    Je hebt hiervoor veel mogelijkheden, maar met 1500€ zal je het nooit redden.

Via ethernet kun je ook werken. Vb via de Roland Reac driver.
    Maar met 1500€ zal je het hier ook niet redden.
    De Behringer X32 lijkt momenteel de enige oplossing te zijn om 24 kanalen te kunnen opnemen met USB.

Het spijt me hier ook te moten zeggen, maar als je een laptop aanschaft, moet je eerst de vraag stellen wat je ermee wil doen.
    Als audio toepassingen belangrijk zijn, kun je niet zonder firewire of een expresscard slot, gezien der niet veel USB interfaces zijn.
    Dan stel je vast dat er bitter weinig Laptops in aanmerking komen.
    De enige laptop die nog een expresscard slot en firewire heeft is de HP EliteBook 8770w mobiel workstation.
    Anders ben je volledig aangewezen op Macbook.

Comment

• sander 1976
      • Dec 2012
      • 9

Hi Jongens, bedankt voor de info.

Heb idd niet goed nagedacht over de aanwezigheid van firewire maar het is niet anders.
      Volgens mij heb m´n oude laptop (met vista) nog wel een card slot dus dat probleem is volgens mij opgelost met adapter card.
      Heb druk zitten kijken gister maar kwam idd op de presonus 1602 uit. Alleen het verschil tussen deze en 1642 (4 band eq ipv 3 en 4 mix kanalen extra) wordt idd de 1602. 12 x mic en leuke eq. Heb alleen m'n vraagtekens bij het single main output. Als je een asymetrische ruimte moet uitmixen. Kwestie van achter op de speakers zelf afregelen? Iemand ervaringen mee??

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by sander 1976
        Heb alleen m'n vraagtekens bij het single main output. Als je een asymetrische ruimte moet uitmixen. Kwestie van achter op de speakers zelf afregelen? Iemand ervaringen mee??
        Volgens mij moet jij idd een paar keer meelopen met iemand met ervaring.
        Normaal gesproken regel je het totaal volume met de master.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sander 1976
          • Dec 2012
          • 9

Originally posted by MusicXtra
          Volgens mij moet jij idd een paar keer meelopen met iemand met ervaring.
          Normaal gesproken regel je het totaal volume met de master.
          Hi Musicxtra, heb al een keertje mee gelopen en als ik me niet vergis werdt de main als main mix L en R uitgestuurd naar 2 aparte verstrekers die naar linker en rechterzijde van podium boxen gingen.

maar kan me natuurlijk vergissen :-)

Comment

• E-Vermeulen
            • Dec 2012
            • 8

Originally posted by RayM
            Hier begrijp ik niets van......
            wat ik wilde zeggen is: sommige mensen blazen meteen iets op.
            een nomaal beginnerspanneel is overzichterlijker analoog omdat dan alle functies een eigen knop hebben en niets anders doen.
            musicxtra komt meteen met een tegenreactie, terwijl hij weet dat een beginner geen paneel heeft van duizenden euro´s.
            fire wire is leuk maar heb net een nieuwe laptop met USB 3.0 en geen extra express card slot dus kan geen firewire adapter plaatsen. Zijn er ook digitale mengpanelen met USB? Even om kosten te drukken en eerst dingetjes te leren: Is het opnemen niet mogelijk met een Tascam US-1800 bv.?? Deze kan toch 8 tracks direct doorstreamen of krijg je dan problemen met slechte kwaliteit door slechte pre-amps of zo? Kan dan met weinig investering toch al de grote lijnen leren qua EQ reactie e.d. (of denk ik dan te simpel??)
            mijn ervaringen met multitrack over usb zijn niet heel erg goed omdat je eigenlijk niet genoeg bandbreete hebt om alle multitracks te streamen.
            als dit al zou kunnen, nemen alle andere aparaten, bij laptop in en extern bandbreete in beslag.
            veel geintegreerde functies in een lapop nemen broodnodige bandbreete in beslag terwijl ze op dat moment geen functie hebben.
            Ik heb zelf nog nooit gewerkt met usb 3.0, dit zou in theorie snel genoeg moeten zijn.
            nu is usb 3.0 vrij nieuw, dus weet ik niet hoe betrouwbaar dat is.
            het beste kun je een oude pc op de kop tikken/oude laptop gebruiken en daarmee beginnen, als je dan iets verprutst, kan je snel weer terug.
            opnemen doe ik ook niet op mijn eigen laptop, heb ik speciale laptop voor.
            deze hoeft niet snel te zijn, mijn interface komt bijvoorbeeld uit 2005.
            toen hadden ze helemaal niet van de snelle computers.
            Last edited by E-Vermeulen; 28-12-12, 21:15. Reason: extra info

Comment

• sander 1976
              • Dec 2012
              • 9

Hi E-Vermeulen,

Voor het opblazen ben ik niet echt bang. Ben iedere dag met e&i wzh bezig dus dat geloof ik wel.
              beetje voorzichtigheid en geen domme dingen doen (weten wat je doet voordat je het doet dus ..) ;-).
              Heb een PC type II card ingang op m'n oude laptop dus heb ff nagekeken. Hiervoor bestaan (werkende !!!) firewire kaarten voor dus dat probleem is ook opgelost. Deze laptop maak ik helemaal leeg en dedicated voor opnemen.

Dus samenvattend: wordt dus een presonus 1602, dedicated laptop met firewire adapter kaart, presonus studio live software.

Nu de volgende uitdaging: de goede mic keuze. We hebben al 4 mics maar heb er nog 2 nodig om alle inputs apart op te nemen en een manier, opstelling dat de kanalen "redelijk" schoon en seperaat opgenomen kunnen worden. Volgende uitdaging :-) Heb even nagekeken maar denk dat ik condensatormics kan gebruiken. Weinig kans op beschadiging in de studio (bandhok). Maar als ik ze ook voor de live shows mee wil nemen dan beter dynamische mics:

Het type ben ik nog mee bezig ivm "schoon" signaal.
              - Cardioïde
              - Super Cardioïde
              - Hyper Cardioïde

Hebben (nog) geen afscheiders tussen de versterkers staan dus ben bang dat ik daar nog even wat voor moet vogelen. Iemand nog ideeën/ervaringen?

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

........... Iemand nog ideeën/ervaringen?
                Cursus microfoons en micfrofoontechnieken?

Schoon opnemen met microfoons?
                Wel eens gehoord van 1:3?

Doe een cursus, lees je in, leef je in
                en bovenal, experimenteer, probeer en leef je uit.
                Luister, luister en luister nog eens en zoek een voor
                jou acceptabel resultaat.

Maar ja, gebruik je oren is 1e vereiste van dit forum!

grtz

Nes
                Last edited by NesCio01; 30-12-12, 22:08.
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Hi Musicxtra, heb al een keertje mee gelopen en als ik me niet vergis werdt de main als main mix L en R uitgestuurd naar 2 aparte verstrekers die naar linker en rechterzijde van podium boxen gingen.

maar kan me natuurlijk vergissen :-)

Dat kan ja?

Kan ook 1 amp voor t laag en 1 voor t mid/hoog zijn geweest.

Alle varianten zijn mogelijk?

grtz

Nes
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• sander 1976
                    • Dec 2012
                    • 9

Originally posted by NesCio01
                    Cursus microfoons en micfrofoontechnieken?

Schoon opnemen met microfoons?
                    Wel eens gehoord van 1:3?

Doe een cursus, lees je in, leef je in
                    en bovenal, experimenteer, probeer en leef je uit.
                    Luister, luister en luister nog eens en zoek een voor
                    jou acceptabel resultaat.

Maar ja, gebruik je oren is 1e vereiste van dit forum!

grtz

Nes
                    Hi Nes, 1:3 afstand neem ik aan
                    Heb al beetje ingelezen.
                    Alleen zit er op dit forum zoveel ervaring dat ik daar liever gebruik van maak dan alle fouten zelf nog een keer te maken met alle gevolgen van dien of allemaal K*t apparatuur te halen om vervolgens achter te komen dat het allemaal niet gaat werken.
                    Daarom ben ik blij dat er zoveel reacties zijn. Leer ik heeeeel veel van!!!

keep it coming hahaha

Nu we het daar toch over hebben.
                    Heeft iemand eens een plekkie vrij om mee te kunnen lopen of een keer te komen kijken naar opstellingen e.d.??
                    Will work for food
                    Last edited by sander 1976; 02-01-13, 13:07.

Comment

Working...