Hoorngeladen kasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Devon
    • Aug 2011
    • 21

Hoorngeladen kasten

Hallo forumlezers,

Ik had een vraag met betrekking tot hoorngeladen kasten.

Op welk principe werkt hoorngeladen?
    Ik weet dat het te maken heeft met het kastontwerp, met o.a. schuine kanten, woofer er andersom in enzovoort.
    Hoorngeladen kasten blijken ook harder te gaan, en vooral verder te dragen maar op korte afstand zijn ze wat minder goed.

Heeft het te maken met druk dat je gaat opbouwen in de kast en dat de geluidsgolven die hieruit ontstaan dan anders zijn dan bij een front-geladen?
    En wat zijn de voordelen en nadelen hiervan (buiten die ik genoemd heb)?

(zoekfunctie heeft het niet kunnen beantwoorden..)
    Kun je doen, kun je laten, kun je laten doen

• MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Vergelijk een hoorngeladen kast maar eens met zo'n oranje verkeerskegel die je voor je mond houdt, dan snap je gelijk hoe het werkt.
    Hoe lager de frequentie die je weer wilt geven hoe langer de hoorn dient te zijn. Bij subs zorgt dat dus voor enorme kasten waarmee het voordeel van een hoger rendement voor een groot deel teniet wordt gedaan.
    En inderdaad heb je vaak bij hoorngeladen subs dat je vlakbij nauwelijks sub waarneemt maar 20 meter verder des te meer, voor kleinere evenementen is dat niet gewenst.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Devon
      • Aug 2011
      • 21

@MusicXtra
      Het komt er dan toch op neer dat door het kastontwerp (oranje verkeerskegel) de geluidsgolven een aantal keren weerkaatst worden, waardoor er meer geluidsgolven bijkomen (soort van hogere dichtheid) ? waardoor het geluid wat uiteindelijk uit de kast komt harder gaat
      En doordat de geluidsgolven anders van vorm zijn dragen ze verder
      Of heb ik het nu verkeerd?

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Originally posted by Devon
        @MusicXtra
        Het komt er dan toch op neer dat door het kastontwerp (oranje verkeerskegel) de geluidsgolven een aantal keren weerkaatst worden, waardoor er meer geluidsgolven bijkomen (soort van hogere dichtheid) ? waardoor het geluid wat uiteindelijk uit de kast komt harder gaat
        En doordat de geluidsgolven anders van vorm zijn dragen ze verder
        Of heb ik het nu verkeerd?
        Hm, ik zou maar eens beginnen met je in te lezen in de geluidsleer / acoustiek.
        Genoeg te vinden via google en/of wikipedia.

En kom dan nog eens terug.....
        Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Waar het om gaat is dat de koppeling van de conus met de omringende lucht van een front geladen kast niet optimaal is.
          Zet je hier nu een hoorn voor dan wordt die koppeling een heel stuk beter mits de hoorn langer is dan de halve golflengte van de laagst weer te geven frequentie.
          De geluidsgolven worden hierdoor niet anders van vorm, in elk geval is dat niet de bedoeling, want anders zou je dus vervorming waarnemen.
          Dat verder dragen gebeurd pas bij gebruik van meerdere, tegen elkaar geplaatste, kasten per kant maar dat geldt ook voor frontgeladen kasten.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Devon
            • Aug 2011
            • 21

Ik heb dit topic niets voor niets geplaatst in newbies & startersvragen
            en wilde als het kon even simpel weten hoe het werkt maar dat komt dus wat meer bij kijken
            Ik heb ieder geval informatie waar ik verder in kan, allen dank hiervoor

Comment

• qvt
              • Oct 2009
              • 721

Hoorngeladen kasten dragen niet verder !!
              There is no substitute for imagination

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Devon, ik weet niet hoe oud jij bent maar het gros van de leden zullen zich zeker wel herinneren dat 'vroeger' veel hoorns gebruikt werden in de acoustiek met name omroep systemen, hele oude platen spelers etc.
                Het geluid in een hoorn is realitief simpel uit te leggen.

Een hoorn zorgt ervoor dat het geluidsbron een aantallen dB harder gaat over een bepaalde frequentie gebied, het voorbeeld is al genoemd met een oranje kegel, zet deze tegen je mond en je neemt direct al een hogere output waar!

Dat komt doordat er in de hoorn mond alle energie (golven) samen geknepen worden en met een gebundelde golf waardoor er een hogere geluidsdruk verkregen worden.

Dat hoorns verder klinken dan geen hoorns heeft er niets mee te maken en is afhankelijk van diverse eigenschappen..

Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Devon
                  • Aug 2011
                  • 21

Haha, ik ben nog maar 17.. vandaar

Over die gebundelde golf had ik zelf inmiddels ook bedacht, kon het alleen niet verwoorden.
                  Dit gaat dan wel een beetje ten koste van de spreiding neem ik aan, maar daar wordt in het kastontwerp wel rekening mee gehouden.
                  Die oude platenspelers met hoorn ken ik wel van films en foto's haha, ook die richt je zo wel heel specifiek.

De electro voice px dubbel 12' en dubbel 15' toppen zijn (als het goed is) ook front-geladen en zijn ontworpen om ver te dragen.
                  Een voorbeeld dat dus ook front-geladen kasten ver kunnen werpen.

Comment

Working...