Pin 1 & 3 van versterker inputs verbinden?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JanFryslan
    • Mar 2010
    • 43

    #1

    Pin 1 & 3 van versterker inputs verbinden?

    Goedenavond,

    In het aansluitpaneel van een versterkercase (Dynacord S1200) heb ik de tulp inputconnectoren vervangen door xlr-connectoren (female).
    Op het andere einde van de twee snoeren (die in de versterker gaan) waren pin 1 en 3 verbonden. Dus heb ik pin 1 en 3 op de female connectoren in het aansluitpaneel ook aan elkaar gesoldeerd. Vervolgens de rode en zwarte draad samen op pin 2 gesoldeerd (op beide input connectoren). (Oorspronkelijk was er ook nog een mono female input naast die over beide tulp-stekkers heen was gesoldeerd (zwart op links en rood op rechts). Die heb ik er afgeknipt.

    Manual S1200-versterker: http://avdeal.nl/productinfo/dynacor...00_manual.pdf/
    (pagina 11 en 19).

    Alvorens ik de set nu aansluit en laat draaien, de vraag: is het goed dat pin 1 en 3 op beide inputconnectoren verbonden zijn?


    Alvast bedankt.

    P.s. de overige xlr-connectoren in het aansluitpaneel (outputs) zijn met een koperstang verbonden (geaard?). Moeten de 2 input-connectoren hier ook aan worden verbonden?
    Last edited by JanFryslan; 13-07-12, 19:06.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Volgens mij moet de zwarte draad aan pin 1 en dus in dit geval automatisch ook aan pin 3.
    Bij een gebalanceerde aansluiting is pin 1 ground, 2 signaal + en 3 signaal -.
    Aan pin 3 zit dus normaal signaal -, bij gebruik van een rood/zwarte signaal kabel gebruik je daar de zwarte draad voor.
    Maak je hier een ongebalanceerde aansluiting van dan verbindt je pin 1 en 3 aan elkaar, dan laat je echter de zwarte draad gewoon zitten, die komt dus ook aan de ground te zitten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • RenéE
      • Oct 2006
      • 291

      #3
      Hallo Jan,

      Op deze manier zal er geen geluid uit gaan komen vrees ik. Pin 1 en 3 waren doorverbonden omdat de aansluiting via tulp ongebalanceerd was. Nu je deze tulp connectoren hebt vervangen door XLR, is dat een mooie kans om de boel netjes gebalanceerd aan te sluiten. Is nog eenvoudiger ook, het enige wat je moet doen is alle draadjes 1 op 1 aansluiten. Dus ground/shield op pin 1, + op pin 2, - op pin 3. Pin 1 en 3 niet doorverbinden.

      Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de doorverbinding met een koperstang. Heb je een fototje? Verbind ze voorlopig voor de zekerheid nog maar niet.

      Comment

      • JanFryslan
        • Mar 2010
        • 43

        #4
        Bedankt MusicXtra en René.
        Heb net op internet even de theorie van gebalanceerd en ongebalanceerd gelezen.
        Ik ga nu inderdaad alles maar loshalen en 1 op 1 aansluiten.

        En ik heb er foto's van, maar die willen bijna nooit van m'n HTC verbinden met de pc.
        Ik hou jullie op de hoogte

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          Dit was het of kan het zijn:
          ONgebalanceerd


          male/-female|kabeldeel/chassisdeel
          allen zelfde aansluiting



          Dit kan het zijn:
          GEbalanceerd



          met dank aan www.audio-pluggen.nl

          grtz

          Nes
          Last edited by NesCio01; 14-07-12, 10:50.
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • JanFryslan
            • Mar 2010
            • 43

            #6
            Inmiddels heb ik de connectoren gebalanceerd gesoldeerd (1 op 1) en getest.
            Ik ben echter nog niet helemaal tevreden.

            De versterker, mengpaneel, etc. zijn goed, maar als ik hem naar links of rechts draai, klinkt één kant (net hoe je hem aansluit) niet helemaal optimaal (zoals de andere kant). Terwijl de gesoldeerde contacten optisch goed verbonden zijn (geen kortsluiting etc.). Wel dik gesoldeerd, misschien te warm geworden?

            Soms klinkt het volgens mij ook wel goed, maar het moet gewoon altijd helemaal goed zijn.
            Ik sta nu eigenlijk op het punt om hem naar een bedrijf hier te brengen om het goed te laten solderen.

            Hier nog een foto van de koperen stang die aan sommige output connectoren verbonden is:

            Last edited by JanFryslan; 16-07-12, 09:58.

            Comment

            • jakobjan
              • Jul 2002
              • 599

              #7
              Hallo Jan,

              Als ik jou was zou ik het soldeerwerk nog eens over doen. het lijkt er op of niet alle kabeltje volledig geisoleerd zijn. misschien iets meer isolatie aan de aders en wat minder tin aan de contacten.

              In princiepe als alles 1 op 1 is aangesloten, dan zou het gewoon gelijk moeten klinken.

              De koperdraad aan de uitgangen is bij mijn weten volledig overbodig.
              Jakob-Jan
              Lightjockey Beta tester
              Freelance Licht tekkie

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Misschien moet je de poes even loskoppelen en dan luisteren of het goed klinkt, als dat het geval is de poes beter afregelen

                Dat stuk koperdraad is niet meer als een soort afstands-/bindbrug en dient geen enkel doel. Het soldeerwerk kan zo te zien inderdaad wel een beetje netter over gedaan worden. Op de MTS noemden wij dit vroeger al "kleuterschool plakken". Misschien ook een goed idee om krimpkous te gebruiken over de contacten (zeker bij je powercon omdat dit nu een gevaarlijk aanraakbaar deel is).

                Comment

                • stainz
                  • Sep 2009
                  • 609

                  #9
                  Laat ik over het solderen niets zeggen, wat ik zelf altijd wel handig vind om de kabels beetje vast te zetten.
                  Gaat met normale microfoonkabel prima, met dit soort kabel betwijfel ik het;

                  Ik boor in de bovenkant van m'n connectorpanel kleine gaatjes waar net een tie wrap door heen kan, daar zet ik dan de kabel mee vast.
                  Is meteen een soort trekontlasting die me tot op heden nog nooit in de steek heeft gelaten.

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Originally posted by stainz
                    Ik boor in de bovenkant van m'n connectorpanel kleine gaatjes waar net een tie wrap door heen kan, daar zet ik dan de kabel mee vast.
                    Is meteen een soort trekontlasting die me tot op heden nog nooit in de steek heeft gelaten.

                    Hoi Stainz,

                    Voor deze oplossing zijn ook plakstrips waar je een Tyrap doorheen kunt steken.
                    Scheelt je boorwerk en deze zie je dus niet zitten.

                    Verder,
                    - het lijkt of je naast je speakons ook XLR's hebt gelust? Waartoe dient dit.
                    - wat hangt er electrisch nog meer aan de powercon. De aangesloten kabel
                    ...lijkt me 3 x 0,75 mm2? Zelf ben ik een voorstander van alles op 3 x 2,5mm2.
                    - ik zie 3 audio in XLR's voor 2 signalen (L + R). Bij de middelste lijkt het net
                    ...of de massa aan pin 3 zit?

                    en misschien zie ik het wel net verkeerd.........

                    grtz

                    Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • JanFryslan
                      • Mar 2010
                      • 43

                      #11
                      Naast de speakons zijn inderdaad XLR's doorgelust. Waarom weet ik ook niet (zo heb ik hem gekocht).
                      Er hangt elektrisch verder niks meer aan de powercon; alleen de versterker zit eraan.
                      Die derde XLR-in was oorspronkelijk voor mono-in, die andere twee waren RCA...

                      Wat mij betreft waren 2 XLR in, 2 speakon uit en 1 powercon genoeg geweest.
                      Maar aangeschaft vanwege het gemak van een aansluitpaneel, de bescherming en de netheid van een case.

                      Maar enfin:
                      vanmiddag het paneeltje naar een professioneel licht/geluid bedrijf gebracht. Inderdaad: te warm geworden bij solderen en isolatie niet goed.
                      Uitgelegd hoe het solderen moet (druppeltje tin en erin laten stollen), maar zij doen het van de week even opnieuw (heb er zelf ook een te zware soldeerbout voor).


                      Bedankt voor de reacties.

                      Comment

                      • NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

                        #12
                        Slim idee,

                        als je er niet uitkomt even de vakman ernaar laten kijken.

                        Post je nog een plaatje als het klaar is?

                        grtz

                        Nes
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                        Comment

                        • JanFryslan
                          • Mar 2010
                          • 43

                          #13
                          De vakman heeft er inmiddels nieuwe snoeren aan gesoldeerd (ook nieuwe connectoren):



                          En de overbodige connectoren afgeplakt om onjuiste aansluiting te voorkomen:



                          Gisteravond weer een mooi feestje mee gedraaid en het klonk zoals het hoort te zijn!
                          Last edited by JanFryslan; 01-08-12, 13:46.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Wat ik zie vind ik nog steeds geen vakwerk....
                            Ff krimpkousje om de totale kabel en één om de massa is niet alleen netter, het voorkomt ook dat er adertjes van de massa gaan zwerven en zo sluiting veroorzaken.
                            En het lijkt alsof er koude lassen gemaakt zijn, dus bewogen tijdens het afkoelen van de soldeertin.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Moet Sander wel gelijk geven.
                              'tKlinkt misschien flauw om degene die jou hierbij geholpen
                              heeft wat af te kraken, maar het kan wel een stuk netter.

                              Onderstaande foto is verre van perfect, maar geeft ongv.
                              weer wat Sander bedoelt met een krimpje om het totaal
                              en ook 1 om de massa (1).



                              grtz

                              Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...