Euro-connectors

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NightVision
    • Feb 2002
    • 146

Euro-connectors

Ik zie met enige regelmaat dat men euroconnnectors (3pins "computerstekker") gebruikt voor 220 volt aansluitingen. Een WCD is volgens mij ook niet in male versie te krijgen. Is het niet zo dat die euroconnectors met max 10A belast mogen worden?

Ik zat er ook wel na te kijken voor inbouw in m'n nieuwe meubel, maar als er maar 10 amps doorheen mogen, dan is dat dus niet bepaald volgens de veiligheidsvoorschriften, als ik er een 16A groep door wil sturen. Of zijn ze wel 16A? Misschien iemand een soortgelijk alternatief (wel goedgekeurd dus)?

------------------------
    Wees een bink, rook niet maar drink...
    ------------------------
  • Music Power
    • Apr 2001
    • 382

Een goed alternatief voor de euro-connectors is de Powercon van Neutrik. Deze mag d8 ik wel 16A hebben.

Greetz...Frank
    Greetz...Frank

Comment

• Jeroen
      • Aug 2000
      • 1021

Die euro's mogen volgens mij maar 10A hebben,... het is ook poppenspul natuurlijk.

Groeten,
      Jeroen

<-= Klik voor de sites -=>
      Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

En er bestaan wel degenlijk "male" w.c.d's. Al zie je ze niet zo veel, en er niet echt makkelijk een rubber contra stekker in te krijgen is. Euro connectors was een leuk goedkoop alternatief. Je ziet het ook heel veel, maar voor ons doel niet helemaal geschikt. De powercon is dit wel, universeel in te bouwen vanwege de d-norm, 16A belastbaar en hij valt niet meer uit het chasis gedeelte. Een hele goede betaalbare oplossing dus.

groeten

Comment

• Daan Hoffmans
          • Aug 2000
          • 1225

Ik dacht zelfs dat PowerCon met 20A te belasten is. Alleen zit je dan weer in de knoop met je stekker aan de andere kant van het draadje.

Ik heb ook een site........
          M'n baas heeft EAW olé olé!
          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• DJ_Robin
            • Jul 2001
            • 610

gewoon een powercon nemen dan ben je gelijk van alle problemen af.
            Zo'n euro word er altijd uitgelopen en is idd maar tot 10 A belastbaar. Een powercon daarintegen is tot 20 A belasbaar maar wat daan al zegt let dan wel op de anderkant van je kabeltjes.

M.V.G.

Pioneer DJ Equipment
            if you only want the best !!!!!
            EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• NightVision
              • Feb 2002
              • 146

Ik vond het ook niet echt een ideale oplossing, maar dan ga ik dus even rondkijken voor powerconnectors.

Bedankt allemaal!

Groet,
              Patrick

------------------------
              ------------------------

Comment

• NightVision
                • Feb 2002
                • 146

Hoe is de 'aansluit-richtlijn' van deze powerconnectors?

De stroom komt via 380V/5 pins binnen, en wordt gesplitst naar 3 groepen. Per groep krijg ik dan een grijs chassisdeel als ik het goed heb.
                Het meubeldeel dat ik van stroom wil voorzien krijgt een blauw chassis-deel.
                Toch?

Hoe zit het met de kabel? Wordt het grijs in grijs / blauw in blauw of gaat de grijze connector in het blauwe chassis omdat dit een 'verlengde out' is?

Maak in gebruik natuurlijk geen f*** uit, maar staat wel een stukje netter.

------------------------
                ------------------------

Comment

• Daan Hoffmans
                  • Aug 2000
                  • 1225

Op je krachtverdeler zou ik gewoon Shucko's maken. Of beter nog: een kant-en-klare verdeler kopen, afgezekerd en wel. Waarom? Lees de rest van de berichten over het verdelen van 380 maar.......

Ik heb ook een site........
                  M'n baas heeft EAW olé olé!
                  <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• NightVision
                    • Feb 2002
                    • 146

Ja, die discussie ken ik. Maar het gaat hier uitsluitend voor de stroomvoorziening van inbouwapparatuur (voornamelijk stuurtafels ed), en niet voor de dimmers. Er gaat dan een 3x16A stekker in. Deze is vanaf de aanvoer dus normaal gesproken al afgezekerd (op de splitter dan), dus dat is niet meer van toepassing voor de inbouw in het meubel.

Het was mijn bedoeling om dan in 1 van de vier delen deze aansluiting te maken, en dan via powerconnectors de andere delen van spanning voorzien.
                    Ik heb ook al wel zo'n splitter voor 3x16A/380 naar 3x schuko, maar dan krijg je dus weer losse kabels. Er waar prik je die dan in? Die eindigen dan weer op een female/euro of een standaard 220-contra... Niet echt handig.

------------------------
                    ------------------------

Comment

• Rv
                      • Feb 2001
                      • 1086

Eurostekkers hebben twee voordelen:
                      * je vindt ze OVERAL (kabeltje te weinig mee, geen probleem hoor!)
                      * ze kosten haast niets.
                      Voor de rest alleen nadelen (10A max, vallen zo uit je toestel, ...)

Ik zou ook gewoon voor de powercon gaan hoor ...

op je krachtverdeler zou ik ook ZEKER voor shuko's gaan. En dan vertrek je daar gewoon met een mannelijk stekker naar een blauw powerconnetje ... heel functioneel en zeker niet onhandig hé?

Het werken met shuko's op je verdeler heeft ook als voordeel dat je altijd je kabels makkelijk (zullen we zeggen standaard?) kunt verlengen. Anders moet je ook weer powerconverlengkabels maken enzo, want die zal je soms wel nodig hebben, je kan niet altijd AL je apparatuur vlakbij je krachtverdeler zetten hé ...

____
                      Rv.
                      ____
                      Rv.
                      ____

Comment

• NightVision
                        • Feb 2002
                        • 146

Voor de duidelijkheid, de krachtverdeler die ik al heb heeft al drie schuko-uitgangen. Het ging mij alleen om het stukje tussen de verdeler en m'n meubel. Maar dit lijkt me idd de beste optie: van 'standaard' 220v naar powercon.

Het nadeel hiervan is euhm... hoe leg ik dit kort uit. Heb de schetsen van m'n nieuwe meubel nog niet op de site staan...

Met deze oplossing krijg je wat meer losse bekabeling, maar goed, is geen ramp. Denk dat ik het idd zo ga doen

------------------------
                        ------------------------

Comment

• DJ_Robin
                          • Jul 2001
                          • 610

waarom gebruikt iedereen ook nog steeds schuko ? ik begin staads meer een hekel te krijgen aan die dingen. Ik ben nu langzaam aan het overgaan op C-form dus hetzelfde als kracht stekkers maar dan die blauwe. dat vind ik echt lekker werken die kan je er nooit uitlopen omdat de deksel van de f-male plug de male plug klemt (zelfde als bij kracht) alleen in de kleine kistjes zoals MD en technics heb ik dan powercon omdat die andere zo groot zijn.

M.V.G

Pioneer DJ Equipment
                          if you only want the best !!!!!
                          EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• NightVision
                            • Feb 2002
                            • 146

Maar wat dus mijn vraag was, en wat vast wel iemand weet, wat is het juiste kleurgebruik? Dus voor de stekkers...

Grijze of blauwe stekker in een blauw chassis?

------------------------
                            ------------------------

Comment

• Joost van Ens
                              • Jan 2001
                              • 628

blauwe stekker in blauw chassis, grijs in grijs. Andersom past niet.

groeten

Comment

Working...