DCX2496 Instellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by SP-music
    @ MusicXtra:jij vind het juist lekker omdat je dan wat meer rendement en body verkrijgt.
    Ik schrijf nergens dat ik het juist lekker vind, dat is wat jij er nu van maakt. Ik vraag alleen aan jou een onderbouwing waarom je een speaker in het gebied waarin het rendement hoger is persé niet wilt gebruiken.
    En waarom vindt je het niet mooi om een sub tot boven de 100 Hz door te laten lopen?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SP-music
      • Apr 2009
      • 28

Originally posted by MusicXtra
      Ik schrijf nergens dat ik het juist lekker vind, dat is wat jij er nu van maakt. Ik vraag alleen aan jou een onderbouwing waarom je een speaker in het gebied waarin het rendement hoger is persé niet wilt gebruiken.
      Omdat ik in dat gebied in geval van mijn set geen extra rendement nodig heb, in de toppen is dit gebied naar mijn idee genoeg aanwezig (is dus, zoals gezegd, afhankelijk van je speakers). De toppen kunnen prima de 650 watt die uit de V-4001 komt verwerken, dat is afgelopen carnaval wel gebleken. Ik zie hier het probleem niet van. Natuurlijk zou het kunnen met een andere set, maar met deze set vind ik het niet mooi.
      En waarom vindt je het niet mooi om een sub tot boven de 100 Hz door te laten lopen?
      Verder heb ik al verteld waarom ik dat in dit geval niet mooi vind klinken. Het geluid wordt dan al snel rommelig en wollig, wat ik niet prettig vind klinken. Daarnaast ben ik niet zo'n fan van een groter gedeelte van vocalen of stemmen door het sub, een beetje is geen probleem en vaak goed voor de body. Bij teveel vind ik het echter vaak vervelend worden om naar te luisteren.

Kwestie van smaak toch? Ik heb nergens gezegd dat ik jouw manier verkeerd vind, alleen dat ik het zelf niet gebruik.
      Last edited by SP-music; 26-02-12, 17:47.

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Originally posted by MusicXtra
        daarbij hebben de meeste 12" drivers toch wel een beetje boost nodig onder de 150-200 Hz en laat dat nou juist een behoorlijke aanslag zijn op de belastbaarheid van die 12" driver.
        Als het level van de sub al quote "zeker 12db harder" staat dan de top is zijn acoustisch x-over punt al minimaal verschoven naar ergens bij de 140-160Hz . De sub pakt al een flink stuk mee boven de 100Hz . Als het x-over punt nu verhoogd wordt naar het x-overpunt van bv de top komt het acoustich x-over punt nog hoger te liggen ergens bij de 200Hz in de buurt .

24db/oct wil niet zeggen dat de response van de sub gelijk weg is . Als het hele spul ook ergens tussen de 0° (=+6db optelling) en de 90°(=+3db) ge-aligned is krijg je een behoorlijke build-up van laag-mid wat idd vervelend kan klinken .

Ik heb een powerpoint waar oa. het level van sub verhoogt wordt . Aan het eind verander ik niet alleen het level van het sub maar ook het filter t.o.v. het start punt van de meting . Let wel dit is op een studio speaker gedaan en is een SIMULATIE wat niet wil zeggen dat je dit niet in het echt tegen kan komen .

Last edited by Timo Beckman; 26-02-12, 18:42.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by Timo Beckman
          Als het level van de sub al quote "zeker 12db harder" staat dan de top is zijn acoustisch x-over punt al minimaal verschoven naar ergens bij de 140-160Hz . De sub pakt al een flink stuk mee boven de 100Hz . Als het x-over punt nu verhoogd wordt naar het x-overpunt van bv de top komt het acoustich x-over punt nog hoger te liggen ergens bij de 200Hz in de buurt .

/
          Ik heb het hier ook over het werkelijke X-over punt, dus akoestisch gemeten en niet het getalletje dat op de processor ingesteld is.
          Een filterhelling ingesteld op de processor hoeft zelfs niet overeen te komen met de werkelijkheid, het hogere rendement van de subs boven de X-over frequentie kan ervoor zorgen dat de helling flauwer wordt dan de ingestelde helling.

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Komt nog steeds op hetzelfde neer . Een "overdaad" aan laag mid wat als je het mooi vind geen probleem is of wat je weg eq-ed .
            Als de huidige setting voor sp werkt is er toch geen probleem ?

Comment

• Plukkie
              • Jan 2012
              • 28

Goedemorgen,

Om nog even hierop terug te komen, iedereen hartelijk dank voor de reacties.
              Ik ben inmiddels heel wat verder en ben heel wat te weten gekomen.
              Uiteraard heb ik ook zelf eea geexpirimenteerd en ben tot goede resultaten gekomen.

Om op mijn setup terug te komen;

X15b sub (meestal 1 per kant bij grotere klussen 2)
              X12 top, ben inmiddels ook in het bezit van X12t hiermee heb ik echter nog niet getest.
              Versterking via DAP Palladium P1600 (sub) en P1200 (top)
              Processor via Behringer DCX 2496

Ik heb de vraag ook gesteld bij highlite en daar heb ik het volgende antwoord gekregen aangaande mijn setup 2x x15b en 2x x12

X-15B
              High Pass: 38 Hz, BW-24
              Low Pass: 100 Hz, LR-24
              Gain: +3 dB

X-12
              High Pass: 100 Hz, LR-24
              Low Pass: Flat or Out.
              Gain: -3 dB

Kan iemand mij uitleggen hoe deze gain instelling tot stand komt? Heb hier wel al vanalles over gelezen maar het is me niet helemaal duidelijk.

Daarnaast word er hier (en andere fora) gesproken over het verwijderen van het filter maar is het niet voldoende als ik de schakelaar omzet achter op de sub?? Bij mij weten is het filter dan toch al overbrugd?

Grtz

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Voor zover ik weet:
                BW = Butterworth (filtertype)
                LR = Linkwitz Riley (filtertype)

24 betekent 24dB/oct (24 dB zachter per octaaf in het frequentiegebied dat niet door wordt gelaten door het filter)

xxx Hz is de frequentie (cut-off, cross-over frequentie) waarop je het filter instelt.

High pass = laag-af (hoogdoorlaat)
                Low pass = hoog-af (laagdoorlaat)

Gain is hoe hard je de uitgangen van de processor moet zetten. De uitgangen van de subs krijgen een 3dB boost, de uitgangen van de toppen een 3dB cut (normaal staat alles op 0dB)

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Plukkie
                  • Jan 2012
                  • 28

Hoi,

Dat begrijp ik allemaal, hetgeen wat ik niet helemaal begrijp is waarom men in bovenstaand voorbeeld de gain op de toppen 3db verzwakt en van de sub juist versterkt. Of is dit om het geluid te simuleren van een dubbele sub aan elke kant?

Grtz

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Omdat het sub anders te zacht is, zo simpel is het.

Comment

• Plukkie
                      • Jan 2012
                      • 28

Hoi,

Dank voor het antwoorden, dus daardoor creeer ik een verschil van 6db.
                      Wanneer ik 2 subs per kant zet ipv 1 krijg ik al door de koppeling 6db extra dus kan ik beide op 0 zetten.
                      Ik ga binnekort testen met de X12t zijn er nog meer mensen die de vermelde EQ punten gebruiken of kunnen bevestigen?

Comment

• Hitvision
                        • Jun 2003
                        • 388

Wellicht is er door Highlite al rekeing gehouden met koppeling waardoor deze waardes zijn ontstaan. Dit had ik zeker gevraagd na hun reactie.
                        Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Bij de verhouding tussen de subs en de toppen zou je ook gewoon je oren kunnen gebruiken.
                          Hetzelfde geldt voor EQ puntjes, die komen meestal tot stand door metingen maar vooral door goed te luisteren met voor jou bekende muziek.
                          Een goede manier die ik nog wel eens gebruik de volgende:
                          Pak een heel goede koptelefoon en zet die zo dat het volume zoveel mogelijk gelijk is met je set, wissel nu steeds tussen hoofdtelefoon en set en probeer de set middels EQ punten zoveel mogelijk hetzelfde te laten klinken.
                          Zo heb je een constante referentie welke niet afhankelijk is van de ruimte akoestiek.

Comment

Working...