vermogen DAP en toon aangevende merken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

vermogen DAP en toon aangevende merken

ik vraag me wel eens af..

is er wel eens een meting geweest van vermogen tussen versterkers van toon aangevende apparatuur, en bijv versterkers van DAP/skytec etc??

wat voor verschil zal hier in zitten..

heb namelijk even als bruikleen een DAP versterker gekregen.. (eigen versterker is weg voor reparatie), uitgangs vermogen is 'hetzelfde' maar dit lijkt absoluut niet zo,

mocht iemand dit kunnen meten, in omgeving alkmaar.. heb ik nog wel paar DAP versterkers staan, die kunnen worden vergeleken met bekendere jongens..
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

even proef op de som genomen.. ik speel NU,

van alle versterkers in het rek is de DAP de enige die in de clip gaat terwijl die dezelfde impedantie en ingang signaal krijgt..

versterker zou 465W op 8 ohm leveren, speaker die eraan hangt is 300.. loopt flink te spelen, maar kapot gaat het hier.. achja, DRAP

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Vermogen wat een versterker levert is simpelweg niet op het gehoor te beoordelen, de kleuring die een versterker aan het geluid toevoegt kan je totaal op het verkeerde been zetten.
      Een verschil in vermogen van 100% levert slechts een verschil in druk op van 3 dB wat net hoorbaar is.
      Daarbij is het vermogen wat een versterker maximaal kan leveren ook niet wat deze continu afgeeft, muziek heeft dynamiek waardoor een versterker welke 465 W op 8 Ohm continu waarschijnlijk niet verder komt dan 230 W wat hij gemiddeld afgeeft, logisch dus dat je speakers niet kapot gaan.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Wie zegt er dat de ingangsgevoeligheid van die DAP gelijk is aan die van de andere?
        Over het algemeen halen versterkers zoals de Palladium-reeks echt wel hun vermogen. De versterkers van Skytec nemen daarentegen wél serieus een loopje met de werkelijkheid. De SPL2000 zou 2 x 1000 W moeten leveren maar doet dat gegarandeerd zeker niet.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Tummy
          • Nov 2008
          • 324

duidelijk verhaal, maar gehoor matig heb ik liever me dynacord s1200'tje terug met 380w op 8 ohm, hier zat veel meer 'dauw' achter dan deze doet

Comment

• Tummy
            • Nov 2008
            • 324

@laserguy, dit is een "darkshade dsa 800" even tijdelijk omdat de ander voor reparatie weg was, hiervoor een vintage 900 erin gehad.. presteren beide niet zoals de s1200, (ik weet dat de S ook een budget serie is,)

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Geen ervaring met de Dark Shade-lijn. Al is de kans groot dat het vermogen toch redelijk zal kloppen, afgaande op gewicht, constructie en technische parameters. Ik heb hier ooit eens een Dynacord amp in herstelling gehad (pain in the ass overigens wegens iets te gevoelige beveiligingen) en bij test na herstelling vond ik die ook vrij "vet" klinken. Vermogen werd netjes gehaald overigens.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Tummy
                • Nov 2008
                • 324

ik vond op een vergeten plek nog een palladium vintage 1200, die staat nu ipv de S1200,
                de darkshade ging op hoger volume terug krabbelen,

de 1200 vintage is ook een HEEEL stuk zwaarder als de darkshade in die vintage 900, ben benieuwd vanavond,

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Met versterkervermogens kan flink gegoocheld worden.
                  ik heb laatst een Master DPU3K6 op de testbank gehad. In de specs staat 2x 1800 watt over 4 ohm. Evenwel geeft de versterker juist voor clip, maar 63 volt af over een belasting van vier ohm. De natuurkunde leert dan dat er een slordige 992 watt uitkomt. Iets meer dan de helft dus. Evenwel is de versterker van een voeding voorzien, die onbelast oploopt tot 300 volt. Zolang de elco's niet terugvallen in spanning zal de versterker kortstondig impulsen kunnen leveren van ca 2500 watt. Hier is dus ook al sprake van "piek-muziekvermogen".
                  Wie het weet mag het zeggen. Ik geloof alleen mijn meetinstrumenten.............

Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• vdbeke
                    • Aug 2011
                    • 74

Zou ik toch maar niet doen als ik van u was. Wie zegt dat uw meter hogere frequenties van 50Hz juist kan meten. Met een oscilloscoop kan u een juiste berekening maken als u in staat bent gelijktijdig de stroom weer te geven. Want de impedantie varieert met de frequentie.

Maar oké, alweet maakt u een grote meet-/rekenfout, dan kan ik best begrijpen dat er absolute piekvermogens gegeven worden die in het beste geval enkele seconden geleverd kunnen worden.

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Zou ik toch maar niet doen als ik van u was. Wie zegt dat uw meter hogere frequenties van 50Hz juist kan meten.

Tja, ken uw meetapparatuur. Ik gebruik natuurlijk geen metertje uit de vijf eurobak van de karwei.
                      Wel gebruik ik dan weer AC millivoltmeters, die toch wel recht zijn tussen 10Hz en 10MHz. Nog True RMS ook, maar omdat ik met een sinus meet (D<0,02% of beter) is dat feitelijk niet nodig. Uiteraard hangt er een scope aan, om vast te stellen dat de versterker niet vastloopt. De dummyload is een echte weerstand van vier ohm. Daar is wellicht wat op af te dingen, maar dummyloads met zelfinducties etc zijn ook maar compromissen. Mijn dummyload is ongeveer recht tot 100 kilohertz, +/- 0,2 dB.
                      Als je ergens over praat, moet je er natuurlijk wel verstand van hebben. Een batterijtje kun je ook testen met de tong, maar dat zegt niets of hij ook vol is. ook daar gebruik ik een batterijtestertje voor, dat de batterij kortstondig met een flinke stroom belast. Meten is weten zeg ik altijd, maar je moet wel weten wat en waarmee je meet.
                      Overigens heeft mijn scope slechts een bandbreedte van 350 Megahertz, maar dat is voor audiodoeleinden wel voldoende denk ik.
                      Mijn eenvoudigste universeelmeter is de Fluke 177 en de temperatuur van koelblokken meet ik dan weer met een Fluke 51 en een kontaktloze Fluke 66 IR thermometer.
                      Voor distorsiemetingen heb ik nog een HP339A staan, niet echt nieuw, maar meet uitstekend.

Speakertech
                      Last edited by speakertech; 15-11-11, 23:47.
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• vdbeke
                        • Aug 2011
                        • 74

Oké, het is duidelijk dat je er verstand van hebt! En dat je weet waarmee je bezig bent.

Comment

Working...