Paar tips nodig voor kabelbinders en kleursortering

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvoitus
    • Apr 2011
    • 45

Paar tips nodig voor kabelbinders en kleursortering

Ik ben van plan om mijn XLR's te fatsoeneren. Ik heb hier al wat topics doorgelezen en flink wat ideeën gezien, maar zit nu nog steeds met een aantal vragen.

Ik heb besloten om klittenband te gebruiken, maar nu is de vraag: welke?
    Op de J&H webshop zie ik een aantal DAP en Admiral producten, maar die hebben zo'n gespje eraan zitten wat me te groot/lomp lijkt voor normale XLR's en ik ben bang dat die niet op zijn plek blijven zitten bij dunnere kabels.

Het volgende systeem lijkt me ideaal, helaas is de minimum bestelhoeveelheid 100 stuks:

Of zou ik iets soortgelijks kunnen maken door dit te kopen: http://www.licht-geluid.nl/shop/p-86...-10-stuks.aspx en zelf er een gat in maken en met een tiewrap vastmaken?

Daarnaast kleurcodering: Op dit moment geef ik de voorkeur aan gekleurde electriciteitstape + doorzichtige krimpkous. Ziet er netjes/duidelijk/strak uit maar het grote nadeel hieraan is dus dat ik de helft van mijn pluggen eraf mag gaan solderen. Nu vindt ik dat niet zo erg maar ik vrees voor de fragiele pinnetjes die aan de binnenkant zitten als ik alles dubbel moet gaan solderen.
    Mijn soldeerkunsten zijn redelijk oke, maar ik ben bang dat ik mijn pluggen naar de klote help als ik alles ga desolderen.
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Ik heb de admirals ook om de XLR kabels zitten en dat gaat prima, niet lomp ofzo. 3 meter of kleiner zitten geen klittebandjes aan..
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Hier de DAP kabelbinders. Klittenbandjes zijn erg ok.
      Ook hier heeft 3m of korter geen kabelbinder.
      Met een tywrap er tussen loop je snel de kans op 'blessures' aan je handen bij het trekken/rollen van de kabels.
      Zelf maak ik gebruik van 2 type kleurcodering om DMX en XLR uit elkaar te houden. Blauwe kabelbinders voor XLR, groene voor DMX.
      De lengtes markeer ik dmv PVC tape (aka electriciteitstape of beter: isolatietape). Deze zit rechtstreeks op de kabel zonder krimpkous. Een keer in de zoveel tijd komt er wel eens eentje los maar daar besteed ik dan liever 10 seconden aan dan alles te voorzien van krimpkous.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Ik heb zelf alleen 1,25m / 2,5m / 5m / 10m kabels. Die codeer ik niet, omdat het verschil heel erg duidelijk is.
        Als je kunt solderen en je pluggen zijn niet van Drap of een ander pieliepong merk, blijven ze gewoon perfect. Neutrik / Switchcraft / ITT / Alcatel / etc. pluggen smelten niet snel, daar moet je ze heel erg voor mishandelen.
        Ik knoop mijn kabels al heel erg lang, gewoon op een rondje oprollen en vastzetten met een platte knoop. klittebandjes vind ik niet fijn. Ik heb ge-experimenteerd met allerlei toestanden, theaterlintjes, ronddraai klittebandjes, gesp klittebandjes, isolatieband, etc. Knoopje blijft mijn favoriet. Voor 230V. en 400V. kabels is een gesp-klittebandje natuurlijk beter dan een knoop, maar het blijft me eigenlijk te bewerkelijk. (knoopje in een 5 x 35? mwoahh, niet handig....)

Comment

• 4uss
          • Aug 2005
          • 578

Wij hebben de gekleurde ringetjes in de pluggen (Neutrik NC3 XX) voor de lengtes 3, 6, 9 en 18 meter (1,5m of korter zijn met originele zwarte ring). Kabels hebben allemaal een eigen klitteband (snap fasteners) die er niet zomaar af kan. Het kost wat werk om die ringen er in te zetten, maar het werkt erg duidelijk en geordend.

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Hoi Lenny,

Als je bang bent dat de DAP/Admirals bij dunnere kabels
            niet op hun plaats blijven zitten, is er een bevestigings
            trucje.

Als je bij bevestigen het lipje eerst bovenlangs in de gesp en
            dan binnendoor de kabel weer door het gespje haalt en dan
            aantrekt, dan zal de kabelbinder goed op z'n plaats blijven
            (dubbellus).
            Ik adviseer je wel om ze dan bij de male en niet bij de female
            vast te zetten? Staat zo slordig bij een zanger(/-es) dat er nog
            zo'n 25 cm kabelbinder onder de hand uitsteekt

grtz.
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Big Bang
              • Apr 2008
              • 652

dat staat ook keurig vermeld op de verpakking van die admirals trouwens
              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Op deze manier worden die dingen toch ALTIJD gebruikt? Of heb ik iets gemist?

Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Wanneer je de metalen variant hebt kun je hem ook 1x doorhalen en vervolgens dichtknijpen, dat werkt ook en kom ik ook regelmatig tegen.
                    Zeker bij grotere bedrijven die ineens 100 kabels extra aanschaffen scheelt dat tijd, het gaat sneller dan bovenstaande methode.
                    Nadeel: Je kan ze (bijna) niet meer verschuiven mocht je dat willen.

Comment

• arvoitus
                      • Apr 2011
                      • 45

Originally posted by renevanh
                      Wanneer je de metalen variant hebt kun je hem ook 1x doorhalen en vervolgens dichtknijpen, dat werkt ook en kom ik ook regelmatig tegen.
                      Zeker bij grotere bedrijven die ineens 100 kabels extra aanschaffen scheelt dat tijd, het gaat sneller dan bovenstaande methode.
                      Nadeel: Je kan ze (bijna) niet meer verschuiven mocht je dat willen.
                      Dat zou voor mij dan weer een voordeel zijn, als ze eenmaal goed zitten dan wil ik ook dat ze op die plek blijven.

Bedankt voor de tips iedereen, ik ga eens kijken hoe goed het werkt om gekleurde isolatie-tape zonder transparante krimpkous te gebruiken. Ik zal nog wel een keer wat foto's posten

Comment

Working...