Vermogen versterker bepalen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Appalling Posture
    • Jul 2011
    • 5

Vermogen versterker bepalen

Goedenavond allemaal,

Ik heb op internet speakers gevonden die een belastbaarheid hebben van 170W/275W RMS/Peak op 8Ω. Ik heb weinig ervaring met PA techniek en ik weet dus ook niet welke versterker ik moet kopen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat men als vuistregel het dubbele van de RMS moet aanhouden, klopt dat?

Is er iemand die mij op weg kan helpen? Ik heb al gegoogled maar echt tot een zinnig antwoord kon ik niet komen.

Alvast veel dank!
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Dit is inderdaad wel een beetje de vuistregel, 1.5 tot 2 maal het RMS vermogen van je speakers is prima.

Comment

• Appalling Posture
      • Jul 2011
      • 5

Oké bedankt voor het antwoord!

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by vasco
        Dit is inderdaad wel een beetje de vuistregel, 1.5 tot 2 maal het RMS vermogen van je speakers is prima.
        Waarom? Het gewenste volume is toch ook een criterium?

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Dan neem je een kleinere speaker, en vervolgens weer 1,5 à 2x je speakervermogen als ampvermogen...

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Originally posted by speakertech
            Waarom? Het gewenste volume is toch ook een criterium?
            Dat was de vraag niet, ik geef puur antwoord op de vraag.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Dat was de vraag niet, ik geef puur antwoord op de vraag.
              Dat weet ik, ik vroeg me alleen af waarom dat je als regel een versterker zou moeten kiezen die een vermogen heeft dat het dubbele is van dat van de luidsprekers.