Vermogen versterker bepalen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Appalling Posture
    • Jul 2011
    • 5

Vermogen versterker bepalen

Goedenavond allemaal,

Ik heb op internet speakers gevonden die een belastbaarheid hebben van 170W/275W RMS/Peak op 8Ω. Ik heb weinig ervaring met PA techniek en ik weet dus ook niet welke versterker ik moet kopen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat men als vuistregel het dubbele van de RMS moet aanhouden, klopt dat?

Is er iemand die mij op weg kan helpen? Ik heb al gegoogled maar echt tot een zinnig antwoord kon ik niet komen.

Alvast veel dank!
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Dit is inderdaad wel een beetje de vuistregel, 1.5 tot 2 maal het RMS vermogen van je speakers is prima.

Comment

• Appalling Posture
      • Jul 2011
      • 5

Oké bedankt voor het antwoord!

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by vasco
        Dit is inderdaad wel een beetje de vuistregel, 1.5 tot 2 maal het RMS vermogen van je speakers is prima.
        Waarom? Het gewenste volume is toch ook een criterium?

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Dan neem je een kleinere speaker, en vervolgens weer 1,5 à 2x je speakervermogen als ampvermogen...

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Originally posted by speakertech
            Waarom? Het gewenste volume is toch ook een criterium?
            Dat was de vraag niet, ik geef puur antwoord op de vraag.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Dat was de vraag niet, ik geef puur antwoord op de vraag.
              Dat weet ik, ik vroeg me alleen af waarom dat je als regel een versterker zou moeten kiezen die een vermogen heeft dat het dubbele is van dat van de luidsprekers.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Dat weet ik, ik vroeg me alleen af waarom dat je als regel een versterker zou moeten kiezen die een vermogen heeft dat het dubbele is van dat van de luidsprekers.

Speakertech
                Omdat versterkers die continu op hun limiten spelen, rare dingen beginnen te doen.
                Terwijl er bij speakers nog een grote rekbaarheid is tussen het RMS niveau en en piek niveau die ze kort aankunnen.

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Dank je wel frederic.

Aanvullend, je haalt een beter rendement uit je speakers met een versterker welke anderhalf tot twee maal het RMS vermogen van je speakers is.

Maar ik dacht dat dit ondertussen al wel genoeg was besproken op dit forum en gaf daarom alleen antwoord op de vraag. Ik vind het heel goed dat er iemand nieuw op het forum komt naar aanleiding van zelf zoeken en hier vraagt naar een bevestiging op wat hij gevonden/gelezen had (mag ook wel eens gezegd worden dacht ik zo).

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by frederic
                    Omdat versterkers die continu op hun limiten spelen, rare dingen beginnen te doen.
                    Dat geldt ook voor versterkers met het dubbele vermogen en dat is nog funester voor de luidsprekers!
                    Originally posted by frederic

Terwijl er bij speakers nog een grote rekbaarheid is tussen het RMS niveau en en piek niveau die ze kort aankunnen.
                    Dat is waar, maar waarom zou je luidsprekers tot het uitertste willen belasten? Dat is toch een kwestie van volume, m.a.w. welke geluidsdruk je wil halen?
                    Voor de levensduur is het allen maar beter. Vooral in het goedkopere segment, en ik denk dat dat hier aan de orde is, is het aantal watts een van de belangrijkste verkoopargumenten en wordt de belastbaarheid vaak te groot voorgesteld.

Speakertech

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Dank je wel frederic.

Aanvullend, je haalt een beter rendement uit je speakers met een versterker welke anderhalf tot twee maal het RMS vermogen van je speakers is.
                      Dat heb je zelf verzonnen. Het rendement van een luidspreker neemt niet toe met het toegevoerde vermogen.
                      Het rendement wordt uitgedrukt in geluidsdruk per watt, meestal opgegeven als SPL/1W/1m. Dat is een vaste waarde.

Wel scheelt het in je portemonaie, als je met een luidspreker met minder vermogen, evenveel geluidsdruk wil opbouwen. Het voordeel is weg, op het moment dat de luidsprekers aan vervanging toe zijn of gereconed moeten worden, door overbelasting. Bedenkt wel dat de low budget systemem meestal geen gebruik maken van dedicated speakerprocessing.

Speakertech

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Dat heb je zelf verzonnen. Het rendement van een luidspreker neemt niet toe met het toegevoerde vermogen.
                        Het rendement wordt uitgedrukt in geluidsdruk per watt, meestal opgegeven als SPL/1W/1m. Dat is een vaste waarde.
                        Sorry, als ik het zo terug lees is het mijn fout. Rendement van de luidspreker neemt inderdaad niet toe met het toevoegen van vermogen.

Ik bedoelde alleen niet rendement in de vorm van SPL maar in deze context was dat geen handig woord om te gebruiken en sticht ik verwarring. Ik bedoelde hiermee eigenlijk dat een versterker nooit continue zijn maximale vermogen geeft door de dynamiek in een geluidsignaal.

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Dat geldt ook voor versterkers met het dubbele vermogen en dat is nog funester voor de luidsprekers!
                          Ja we spreken dan niet over versterkers met meer dan het dubbele van het nodige vermogen.
                          Als je een 2000w versterker aansluit op een speaker van 200w en die op vol vermogen doorstuurd weet ik ook wel dat je de speaker opblaast. Maar een 1000w RMS vermogen aansturen met een 1500-2000w versterker is dan wel weer aangewezen.
                          Lees: wel met de juiste filtering.

Dat is waar, maar waarom zou je luidsprekers tot het uitertste willen belasten? Dat is toch een kwestie van volume, m.a.w. welke geluidsdruk je wil halen?
                          Voor de levensduur is het allen maar beter. Vooral in het goedkopere segment, en ik denk dat dat hier aan de orde is, is het aantal watts een van de belangrijkste verkoopargumenten en wordt de belastbaarheid vaak te groot voorgesteld.

Speakertech
                          Daarom dat ik altijd zeg, je moet je versterkers kopen volgens de speakers, en niet andersom.
                          En je speakers koop je volgens de toepassing.

Comment

Working...