(waarschijnlijk domme) beginnersvraag...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • imatix
    • Oct 2011
    • 3

(waarschijnlijk domme) beginnersvraag...

Ik wil als mijn hobby een leuke lichtshow opbouwen, dit is begonnen toen ik voor een bedrijf wat licht moest gaan huren voor hun beursstand. Ik kon toen tegen bijna dezelfde prijs als het huurbudget was, een aantalzaken overnemen.

Ik heb nu echter twee soorten verlichting (eigenlijk 3 maar de lampen zonder DMX sturing reken ik maar even niet mee).

1: led verlichting / 2: 'normale' verlichting (scanner, lasers e.d.)

Nu draait alles 'stand alone' prima, maar om in bv een stand meer rust te geven, wil ik graag een controle paneel gaan aanschaffen.

Nu mijn vraag: kan ik alles in 1 keten koppelen (dus zowel LED als de andere verlichting) of moet ik hier gescheiden systemen voor opzetten dus LED gescheiden van de rest?

Ik hoop dat deze vraag hier zo gesteld mag worden, anders merk ik dat vanzelf well vrees ik.

imatix
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

DMX is een algemeen protocol, maakt dus niet uit of je LED, dimmers, lasers, scans of wat voor apparatuur je wil gebruiken.
    Het enige wat van belang is is het adresseren; elke fixture/armatuur heeft een aantal variabelen (die kan je aanpassen) van 1 kanaal voor een par-spot (dimmer) om alleen de intensiteit te regelen tot >10 voor complexe fixtures.
    Elk adres geeft het kanaal aan waarop een lamp bestuurd wordt.

Een voorbeeldje wat misschien wat duidelijk maakt:
    voor het gemak 2 verschillende dingen: 2 LED-fixtures (standaard RGB = 3 kanalen) en 2 par-spots (dimmer = 1 kanaal)
    We beginnen met adresseren bij 1 voor de eerste LED fixture, aangezien deze 3 kanalen heeft is 1 slechts het begin adres.
    De volgende LED-fixture moet nu geadresseerd worden; LED-fixture 1 zit op beginadres 1, heeft 3 kanalen en loopt dus door t/m adres 3.
    LED-fixture 2 krijgt dus begin adres 4 en loopt door t/m 6.

De 2 parren gebruiken slechts 1 kanaal en komen dus op respectievelijk 7 en 8.

Stel je hebt nu een eenvoudige lichtsturing met 8 faders. Deze staan standaard vaak op DMX 1 t/m 8.
    Wat stuur je hier nu mee aan?
    1= LED Fixture 1 Rood2= LED Fixture 1 Groen
    3= LED Fixture 1 Blauw
    4= LED Fixture 2 Rood
    5= LED Fixture 2 Groen
    6= LED Fixture 2 Blauw
    7= PAR1 Dimmer
    8= PAR2 Dimmer

Dit is misschien een heel basale en iet-wat-vreemde uitleg, maar dekt denk ik wel de basis van DMX.
    Als je echt serieus wat wilt leren zou ik adviseren de volgende middelen te gebruiken:
    - het forum EN haar zoekfunctie
    - www.popschoolmaastricht.nl

op de laatste genoemde site staat een redelijk complete uitleg over DMX waar je zeker iets mee kunt.
    Vragen stellen op het forum is altijd een goed idee, waarbij het overigens ook zeer op prijs gesteld wordt als je zelf ook actief aan het zoeken gaat (heb ik het volste vertrouwen in!)

Comment

Working...