daisy chain???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • magix-sixer
    • Aug 2011
    • 5

daisy chain???

hoi,

had net een lang verhaal getypt maar was ineens weg, dus nu een korte versie, we hebben een kroeg thuis nu heb ik wat dmx spul gekocht maar het is allemaal nieuw voor me handleidingen die ik heb zijn engels en niet zo duidelijk.

wat heb ik : 4x aztek dj robo, jb space color laser, 2x movinghead futurelight PHS-200, 2x jb taurus, controller showtec 136 pro had ik nog liggen wordt vervangen voor een grotere t.z.t.

heb nu een daisy chain gemaakt alsvolgt

aztek aztek aztek aztek
    1 2 4 8

laser
    16

movinghead dimmpack movinghead
    64 ? 32

jb taurus jb taurus
    128 256

dimmpack weet ik zo niet maar werkt naar behoren omdat dit apart is op deze showtec tafel.

mijn vraag is klopt de chain zo ? want scanners gaan goed, laser werkt maar niet zoals ik wil, movingheads bewegen maar lens gaat niet open, en op de taurus gebeurt niks.

hoop dat jullie me kunnen helpen waar het fout gaat ?

mvg ivo
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

Hallo Ivo.
    Ik stel voor dat je je eerst eens goed gaat inlezen op of buiten het forum over wat DMX precies is en hoe het werkt, dan wordt je een stuk wijzer, en dan heb je je eigen vraag binnen de kortste keren zelf beantwoord. Gebruik even de zoekfunctie hier of op google, want het antwoord op deze vraag staat overal, en dit is basis DMX. Niet om je direct weg te sturen omdat je niet welkom bent, maar een beetje voorstudie is wel gewenst
    Veel succes, en mochten er verder vragen zijn helpen we je hier graag!
    Jeroen van Geffen

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Om de vraag van TS te beantwoorden: de volgorde van de chain maakt niets uit. Intern zit de DMX input en output vaak toch direct aan elkaar gesoldeerd, met een aftakking naar de stuurprint. Het is dus één lange kabel eigenlijk.
      Het adres bepaalt wanneer een apparaat wat doet, het luistert als het ware naar gegevens op dat adres, de rest laat hij links liggen.

Ik zie dat je ook alleen gebruik maakt van adressen met machten van 2. Dat is lekker makkelijk met de dipswitches, maar zo gaat het wel erg hard met de beschikbare adressen. Je kunt ook tussenliggende addressen gebruiken door simpelweg op te tellen. Het switchje van 16 en die van 32 samen maakt 48.

Lees ook goed de handleidingen van de apparaten door, vooral de tabel met welk adres wat doet. Movingheads gebruiken meerdere adressen voor verschillende functies. Pan/tilt (beweging) gebruiken andere adressen dan de shutter (het openen van de lens). Ook grote kans dat je eerst de lamp moet aanzetten voordat je resultaat krijgt.
      Op pagina 33 van deze handleiding http://www.premier-solutions.biz/Use...ht/phs-200.pdf is te vinden welk adres wat doet.
      Kanaal 7 is de shutter: een waarde tussen 32 en 63 opent de shutter. In jouw geval is dat dus kanaal 38 en 70. De lamp aanzetten gaat door een waarde tussen 64 en 79 te geven op kanaal 8; in jouw geval dus kanaal 39 en 71.

Comment

• magix-sixer
        • Aug 2011
        • 5

Bedankt

Heren bedankt voor de uitleg ! Inmiddels draait het, het is idd allemaal voorstudie maar als je de hele dag al bezig bent en snachts werkt dan zie je soms door de bomen het bos niet meer.... En dan kun je soms beter iemand advies vragen aan mensen die er meer van weten bespaart vaak een hoop ergernis, maar dat is mijn mening. Maar toch bedankt voor de reacties !

Mvg ivo

Comment

Working...