S.O.S IMG stage line 1440 DMX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • barryneuhaus
    • Aug 2011
    • 9

S.O.S IMG stage line 1440 DMX

hallo iedereen ,
    ik heb een klein feestcafe in een klein spaans dorpje en heb vorig jaar een nieuwe dmx aangeschaft een IMG stage line 1440 een daar staan 4 LED lichtbakken en 2 scanner en een draaikop op aangesloten.maar helaas is er nog niemand in geslaagd om hem zo te programeren als ik wil.heb uren achter youtube gezeten handen vol geld aan instalateurs betaald en het manual heb ik zo vaak doorgelezen dat er nog maar weining van over is.
    het probleem is het volgendep eigen houdje ben ik er achter gekomen waar een dmx voor dient wat hij kan en hoe ik hem optmaal kan benutten maaaar ik krijg de lichten niet aan de praat dat wil zeggen dat als ik van alle lichten het start adress uit zet ''alle pinnetjes op off'' en dan 1 scanner op startadres 1 zet dan zou ik toch de scanner moeten kunnen bediennen met de eerste 6 faders op de eerste bank? ook als ik van te voren alle strat adressen toewijs en per licht insteld gebeurt er gewoon niks,noppes,nada.dus hopelijk zou iemand mij uit de brand helpen want nu werk ik maar met een paar lichtes...en dat is zonde...bijvoorbaad bedankt.
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by barryneuhaus
    hallo iedereen ,
    ik heb een klein feestcafe in een klein spaans dorpje en heb vorig jaar een nieuwe dmx aangeschaft een IMG stage line 1440 een daar staan 4 LED lichtbakken en 2 scanner en een draaikop op aangesloten.maar helaas is er nog niemand in geslaagd om hem zo te programeren als ik wil.heb uren achter youtube gezeten handen vol geld aan instalateurs betaald en het manual heb ik zo vaak doorgelezen dat er nog maar weining van over is.
    het probleem is het volgendep eigen houdje ben ik er achter gekomen waar een dmx voor dient wat hij kan en hoe ik hem optmaal kan benutten maaaar ik krijg de lichten niet aan de praat dat wil zeggen dat als ik van alle lichten het start adress uit zet ''alle pinnetjes op off'' en dan 1 scanner op startadres 1 zet dan zou ik toch de scanner moeten kunnen bediennen met de eerste 6 faders op de eerste bank? ook als ik van te voren alle strat adressen toewijs en per licht insteld gebeurt er gewoon niks,noppes,nada.dus hopelijk zou iemand mij uit de brand helpen want nu werk ik maar met een paar lichtes...en dat is zonde...bijvoorbaad bedankt.
    Heeft iemand wel een gecontroleerd of er uberhaupt signaal uit je controller komt? Ook nieuw spul kan defect zijn.
    Er zijn wel eenvoudige DMX testertjes, dan weet je al iets.
    Is de DMX-kabel correct, geen fouten in verloopjes van 5 naar 3-polig etc?
    Sommige DMX apparaten hebben een ledje dat aangeeft of er DMX ontvangen worden, branden die?
    Alle pinnetjes op OFF wil niet altijd zeggen dat het adres dan nul is.
    Begint de controller bij adres een, of is er toevallig gepatched naar een ander adres.

Genoeg zaken om te controleren dacht ik zo.

Speakertech.
    Last edited by speakertech; 22-08-11, 17:57.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• barryneuhaus
      • Aug 2011
      • 9

uuuum ja o.k ik ga kijken en dan hoor je wel bedankt voor de snelle reactie!

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Check ook eens of de armaturen niet een mode hebben dat ze zelfstandig kunnen werken zonder dmx controller.
        Check dus in de handleiding of dat zo is, dan zou ik ze vervolgens allemaal op dmx kanaal 1 zetten en dan testen of er iets mee te doen valt.
        Als dit niet werkt zou ik er 1 aansluiten met een korte XLR kabel en dan nog eens testen.
        Ook hebben sommige cheapo controllers een schakelaartje waarmee je de polariteit van DMX (pen 2,3 op XLR) om kunt draaien.

Waar zit je ergens in spanje? Ik zit er namelijk nu ook, lekker 29 graden.

Comment

• barryneuhaus
          • Aug 2011
          • 9

malgrat de mar....
          ja heerlijk weertje jammer alleen dat ik juist deze maanden werk....hahaha ik ga het allemaal na je hoort het morgen wel nogmaals bedankt

Comment

• dj-inkognito
            • Jun 2011
            • 416

bij een hoop dmx apparaten is het idd zo dat als alle dipswitches op off staan dat deze dan in een standalone stand staat.

mag ik vragen of het toevallig martin lichteffecten zijn? deze hanteren namelijk een andere dip functie die hebben andere combo's

hier een linkje... kun je je dipswitches berekenen in elke stand weet je gelijk op welk kanaal hij binnen hoort te komen op je mixer.

suc6

Rick.
            "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• barryneuhaus
              • Aug 2011
              • 9

o.k gisteren ben ik alles nagegaan,alle led bakken blijven op rood staan en de scanners gaan hun eigen gang''heel snel'' lijkt bijna wel of ze op tilt slaan.toen heb ik vanuit de dmx alleen 1 scanner aangesloten en toen deed hij het alleen op het geluid en zijn led lampje blijft branden dat wil zeggen dat hij geen signaal ontvangt vanuit de dmx (maar een aantal dagen geleden kreeg ik de scanner om een of andere reden wel aan de praat dus signaal zou er uit moeten komen), terwijl ik het start adress op 1 had gezet en de kanalen zijn niet gepachet.dus ik zou niet niet weten wat er aan de hand is ..ook weet ik niet hoe de dmx kan reseten en of dat uberhoud kan, in iedergeval zecht de handleiding hier niets over.en voor zover ik weet zijn het geen martin effecten want in alle handleidingen staat daar niets over.......heluuuuup.....
              mischien zien jullie hier het licht ergens...

http://monacor.co.uk/index.php?id=9&...8c9a33c848251d
              Last edited by barryneuhaus; 23-08-11, 15:30.

Comment

• oxidizer
                • Feb 2011
                • 30

alle kabels nakijken of de xlr's goed om steken

in=>out , in=>out het zou mischien wel eens kunnen dat er ergens één verkeerd steekt. (uit eigen ervaring)

van welk merk zijn de scan's (2dehands of nieuw?) vermits dat ze zo tilt slaan vermoed ik dat het daar ergens fout loopt.
                Mijn 2ehandse martin scan's 218 die gebruiken amerikaanse dmx wat wil zeggen dat de polariteit omgewisseld is.

hopelijk kun je hier wat mee

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

heb je een afsluitweerstand in je dmx keten?
                  lekker belangrijk!

Comment

• barryneuhaus
                    • Aug 2011
                    • 9

alle lichten en apparaten die ik heb zijn van IMG stage line omdat die hier vlakbij te verkrijgen zijn en omdat ik denk dat als je alles van het zelfde merk hebt dat dat minder problemen kan opleveren(dacht ik tenmiste hahaha).ook heb ik alles nieuw gekocht en in ik heb geen afluitings weerstand geinstaleerd...maar omdat verschillende mensen wel íets met de dmx en lichten hebben kunnen doen dacht ik dat dit niet nodig zou zijn maar ik zal het doen en dan kijken of er mischien dan iets veranderd...ik laat het weten.

Comment

• barryneuhaus
                      • Aug 2011
                      • 9

alle lichten en apparaten die ik heb zijn van IMG stage line omdat die hier vlakbij te verkrijgen zijn en omdat ik denk dat als je alles van het zelfde merk hebt dat dat minder problemen kan opleveren(dacht ik tenmiste hahaha).ook heb ik alles nieuw gekocht en in ik heb geen afluitings weerstand geinstaleerd...maar omdat verschillende mensen wel íets met de dmx en lichten hebben kunnen doen dacht ik dat dit niet nodig zou zijn maar ik zal het doen en dan kijken of er mischien dan iets veranderd...ik keek nu eventjes naar het manual en daar staat het volgende :3) Sluit de DMX-uitgang van de laatste lichtregelaar
                      in de ketting af met een weerstand van 120Ω
                      (0,25 W): Soldeer de weerstand vast op de pinnen
                      2 en 3 van een XLR-stekker en plug de stekker
                      in de DMX-uitgang.

hiermee word bedoeld de uitgang van het laatste licht apparaat?
                      en kijkent naar dit schema zou er in prencipe toch geen probleem moeten zijn als ik de scanners op adress 1 zet?
                      http://monacor.co.uk/index.php?id=9&...8c9a33c848251d
                      Last edited by barryneuhaus; 23-08-11, 17:58.

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Die tafel lijkt best een en ander aan patchen te kunnen... check of dat allemaal 'normaal' staat, eventueel resetten.

Wat voor kabel gebruik je? Gewoon 'kabel met een xlr plug' of (de enige juiste) DMX bekabeling (110 Ohm)?

Check de handleiding van je scanner, hoe moet dipswitch 10 staan om 'DMX Mode' te gebruiken?
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• barryneuhaus
                          • Aug 2011
                          • 9

in de handleiding van de scanner staat het volgende:
                          De 10de DIP-schakelaar
                          M/S mag bij de DMX-besturing niet op ON
                          worden ingesteld.

en zo heb ik dat al die tijd gedaan en wat de kabel bedtreft ik gebruik de ''goede'' kabel.en ook heb ik de patches meerdere keren gereset.

nogmaal allemaal bedankt voor jullie snelle respons en hulp...hopelijk krijg ik het aan de praat.
                          en mocht het wat uitmaken hier is ook het manual van de scanners:
                          Last edited by barryneuhaus; 23-08-11, 18:57.

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by oxidizer
                            Mijn 2ehandse martin scan's 218 die gebruiken amerikaanse dmx wat wil zeggen dat de polariteit omgewisseld is.

hopelijk kun je hier wat mee
                            Jouw martins hebben geen amerikaanse dmx (Je vergist je met polariteit bij geluid) nee ze gebruiken standaard martin protocol en daarvan is de polariteit net andersom. Gelukkig heeft martin op een bepaald moment de polariteit omgedraaid zodat ze standaard op DMX met 1 op 1 kabels werken. Oudere scans werken helemaal niet op DMX maar enkel op martin protocol...

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5946

ROFLOL opmerking van het jaar: " Amerikaanse DMX"

Op zoek naar de prijzenkast voor meest onzinnige reactie van het jaar!

Zullen we de discussie niet vermoeien met niet ter zake doende zaken als zoiets als een fabrikant die een keer een afwijkend protocol heeft gebruikt.

De Scans zijn niet eens van Martin!

Op basis van de info die wordt verstrekt is mijn advies (herhaling van wat eerder al werd aangegeven):
                              - Sturing aansluiten,
                              - 1 apparaat met dmx kabel aansluiten op je sturing,
                              - als dit werkt: ander apparaat/type aansluiten.

De handleiding van de scan, ledpar, weet ik veel
                              geeft aan welke jumpers van de dipswitches op "aan" moeten om op dmx signaal te reageren.
                              Hoe je het dmx adres instelt staat eveneens in je handleiding.

Wanneer je dit doet en je loopt ergens vast, laat dan even weten wat je hebt ingesteld ( fotootje doet vaak wonderen) en wellicht kunnen we je weer een stukje verder op weg helpen.

Succes!
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...