scheidingsfilters zelf maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakkev
    • Feb 2002
    • 27

scheidingsfilters zelf maken

ik heb thuis zelf klankkasten in elkaar gezet. het is zo een als de glijbaan die verder op de site ook al is beschreven. Maar ik heb nog een klein vraagje. welke filter zou ik het beste nemen voor deze kasten de woofer die erin zit is er een van Craaft (nl 15/400 LC).

zijn er programma's op de computer die dat kunnen berekenen of is enkel een zelfgewonden spoel genoeg.

groeten,

jan
  • )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

Wat heb je voor versterkers erop staan? Heb je aparte versterkers voor de toppen en subs? Dan kan je namelijk het beste een crossover kopen die je voor de versterkers plaatst. Dan heb je geen filter IN de box meer nodig. Al heb je 1 versterker voor al je boxen, koop dan eens een goed boek waar alles duidelijk in staat beschreven(over filters enzo). Op de speakersite die op het net komt te staan, staat hier ook veel van beschreven. Over 2 weken kan je het lezen want dan moet ie er wel ongeveer opstaan. Er bestaan namelijk vele verschillende filters, 6dB/oct 12dB/oct 18dB7oct enz. Gebruik de 1e of de 2e. Bij de eerste heb je alleen maar een spoel nodig en voor de 2e heb je een spoel en een condensator nodig. De waarden hiervan kan je berekenen op meerdere sites, maar de adressen weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Gr.

)jeroen(
    Gr.

)jeroen(

Comment

• )jeroen(
      • Jan 2001
      • 546

Lees dit eens door dan wordt het misschien allemaal wat duidelijker:

Het frequentiegebied laat zich in meerdere delen indelen, die apart worden versterkt. Dit kan op 2 manieren. Actief of passief. Actief wil zeggen dat het signaal voor de versterkers in delen word gesplitst. Passief wil zeggen dat er een filter in de box zit die het versterkte signaal in delen splitst. De scheidingsfrequenties worden ingedeeld door te kijken naar de componenten die versterkt moeten worden. Bij systemen onder de 500 W worden passieve filters gebruikt, boven de 500 W wordt dit te duur. Boven de 500 W wordt er actief gefilterd, het signaal wordt voor de versterkers in meerdere delen opgedeeld. De elektrische output van een frequentiewissel wordt gedefinïeerd over:

De scheidingsfrequentie bij -3 dB punt // de flanksteilheid in dB/oct // het frequentiebereik bij uitgang.

De flanksteilheden die gebruikt worden zijn:

6 dB/oct - 1. Ordnung,
      12 dB/oct - 2. Ordnung,
      18 dB/oct - 3.Ordnung,
      24 dB/oct - 4. Ordnung.

Voor de meeste aanwendingen zijn de 1e en 2e flanksteilheden geschikt. De 3e wordt veel gebruikt bij hogetonensystemen, om overbelasting te voorkomen. Omdat niet elk frequentiegebied dezelfde flanksteilheid nodig heeft, vindt men vaak combinaties van beide, zoals een 6 dB/oct voor het laag en een 18 dB/oct voor het hoog. De keuzes van scheidingsfrequenties is afhankelijk van de specificaties van de luidsprekers. Men deelt ze in deze richting in:

2-weg systemen
      Bas en hoog // 2-5 kHz
      3-weg systemen
      Bas en midden // 400 Hz-1,5 kHz
      Midden en hoog // 3 kHz-6 kHz
      4-weg systemen
      Bas en midden // 200-400 Hz
      Laagmidden en midden // 800 Hz-1,5 kHz
      Midden en hoog // 3 kHz-5 kHz
      Overige hoog // 6 kHz-10 kHz

Het is niet moeilijk om zelf een filter samen te stellen, moeilijker is het om alles mooi op een printplaat te solderen. Als je dit niet kan, niet aan beginnen, want er zijn ook standaard filters te koop. Het is natuurlijk wel beter om je filter helemaal af te stellen aan je box. Je heb 2 of 3 verschillende soorten componenten nodig: condensatoren, spoelen en soms weerstanden. Om de prestatie van de box niet te beïnvloeden moeten de spoelen een gelijkstroomweerstand hebben die kleiner is dan 0,5 ohm. Er worden 2 verschillende spoelen gebruikt, luchtspoelen en metaalspoelen, meestal uit Ferrit. Luchtspoelen hebben de beste kwaliteit, maar voor het hoog worden nog vaak metaalspoelen gebruikt, omdat daar anders erg dure luchtspoelen voor moeten worden gebruikt.

Om de box zo mooi mogelijk frequentieverloop te geven moeten er soms luidsprekers gedempd worden. Dit kan met weerstanden. Ik kan wel gaan uitleggen hoe dit zit, maar ook dit kan je makkelijk ergens op internet laten berekenen. Zo'n weerstand netwerkje wordt ook wel L-pad genoemd, het zorgt ervoor dat je luidsprekers een aantal dB minder weergeven.

Voor zelfberekenen van filters zijn ook diverse sites te vinden. Lukt dit niet, probeer dan iemand te vinden

die er verstand van heeft en die je wil helpen.

Gr.

)jeroen(
      Gr.

)jeroen(

Comment

• Jakkev
        • Feb 2002
        • 27

ja voor mijn topkasten gebruik ik een aparte versterker en voor mijn baskasten ook een aparte. dus is het misschien beter een crossover te gebruiken.

beide zijn wel passief.

groeten

jan

Comment

• )jeroen(
          • Jan 2001
          • 546

Ik zou ook voor de crossover gaan, want er gaat nog vermogen verloren in het filter. impedantie wordt hoger.

Gr.

)jeroen(
          Gr.

)jeroen(

Comment

• Remco vd Werff
            • Apr 2001
            • 753

Als je al met 2 versterkers werkt is een cross-over handiger. Wanneer je, je speakers verkoopt, kun je de cross-over gewoon houden. Ook hoef je niet weer nieuwe filters te kopen bij nieuwe speakers, dan gebruik je gewoon de x-over. Wel een kopen met instelbare kantelfrequenties dus.

En dan in de sub geen filter.

Groeten, Remco
            Groeten, Remco

Comment

• Jakkev
              • Feb 2002
              • 27

cross overs dus en kan iemand me zeggen welke merken er zoal goed zijn op gebied van cross-overs. behringer leek me wel wat.
              of is deze af te raden(ruis ofzo).

groeten

JAKKEV

Comment

• Ward
                • Aug 2000
                • 352

jij vraagt om goed en het eerste wat je noemt is een mega-budget merk... ikke jou niet begrijp.

Groet,
                Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
                Groet,
                Ward

Comment

• Jakkev
                  • Feb 2002
                  • 27

sorry maar ben zelf er nog niet lang mee bezig, noem maar een aantal merken.

(Behringen dus niet te verstaan).

groeten

jan

Comment

• Remco vd Werff
                    • Apr 2001
                    • 753

Je kunt beter zeggen wat je budget is en of dat dan nieuw of 2e hands moet zijn.......

Groeten, Remco
                    Groeten, Remco

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Hallo Jakkev

Hoe presteren die Craaft 15/400LC? De parameters van deze luidspreker zouden ideaal moeten zijn voor een glijbaan (of andere hoorn)...

MVG Contour

Comment

• Jakkev
                        • Feb 2002
                        • 27

de speakers geven aan hele diepe bas via de glijbaan en een vlakke bas via de woofer.

met deze boxen speel ik in kleine zaaltjes. maar ze gaan daar dan wel loei hard.

groeten

jakkev.

Comment

• Jakkev
                          • Feb 2002
                          • 27

tja het bugget is momenteel nogal krap bij kas. misschien toch maar beter kiezen voor een tweede handse cross over.

jakkev

Comment

Working...