PA systeempje, wie denkt er even mee? Oja, ik ben nieuw hier!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kneelz
    • Jul 2011
    • 4

PA systeempje, wie denkt er even mee? Oja, ik ben nieuw hier!

Hoi!

Ik was vroeger nogal in de weer met hifi spul, dat heeft een nogal plaats gemaakt voor het maken van (elektronische) muziek en bijbehorende instrumentenbouw. Drang naar geluid is er zeg maar altijd geweest dus. Leek me een goed idee om me ook bij dit forum maar eens aan te sluiten (ik heb stiekum nog weleens wat topics gevolgd al). Tot zover over mezelf want;

...ik heb de ballen verstand van PA systemen, maar we hebben hier toch het één en ander nodig. Vandaar dat ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen:

- Het is de bedoeling dat het een man of 100 kan dienen, op een flink geluidsniveau, buitendeurs.
    - Morgen komen 2x RCF L18 P200N drivers binnen waarmee ik twee subs ga bouwen, dit worden de X1 kasten van de speakerplans website.
    - Ik zat te denken om er voor het mid-laag 2x JBL 4550's bij te doen
    - Voor het hoog wilde ik in een later stadium twee nader te bepalen tops bouwen.
    - Voor de versterker(s) die het bovenstaande moeten gaan voeden, heb ik echt totaal geen idee, dat is een beetje een probleem.
    - Daarnaast vraag ik me af of ik filters in de subs moet bouwen of dat ik alles m.b.v. crossovers kan doen? Limiters e.d. zitten vaak al wel in de versterkers merkte ik op.

Dus mijn eerste vraag is eigenlijk opgebouwd uit meerdere vragen (lekker bezig meteen hierzo):

1. Is het systeem met 2x X1 subs, 2x 4550, tops een beetje klinkend voor 100 mannen en vrouwen, buiten.
    2. Wat voor versterker (en vermogen) zou ik ongeveer nodig hebben?
    3. Hoe zit het met filteren/crossover?

4. En oja, zeg dat je een 600 W(rms) luidspreker aanstuurt met een 1 kW versterker, dan draai je dit toch niet uren op vol vermogen neem ik aan? Ik bedoel niet dat de luidsprekers gaan vervormen, maar meer dat er nogal wat warmte vrij zal komen. Wat is wijsheid? Als je een uur of 6 op half vermogen draait lijkt me wat gezonder voor het systeem namelijk.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

De RCF L200 is een nogal verouderde speaker met navenante prestaties, denk dat je al snel sub tekort komt.
    Verder is het een prima plan om een 600 Watt speaker op een 1000 Watt versterker aan te sluiten, daar is op dit forum overigens veel informatie over terug te vinden.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kneelz
      • Jul 2011
      • 4

Bedankt voor je reactie.

Ik neem aan dat we het over dezelfde luidspreker hebben, maar voor de zekerheid, het gaat dus om:

Dat je liever meer versterker vermogen wilt hebben begrijp ik wel (zodat het niet gaan clippen en je luidsprekers eraan gaan). Maar ik doelde eigenlijk meer op je versterker van 1000 watt, 6 uur lang vol open te gooien. Dat lijkt me een beetje een eng idee, half open klinkt me wat meer safe in de oren.
      Last edited by kneelz; 20-07-11, 21:40.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

We hebben het idd over dezelfde speaker.
        Muziek is dynamisch, je zult dus nooit langdurig vol vermogen op je speakers krijgen. Een 600 Watt speaker kan 600 Watt continu hebben en pieken tot soms wel het 4 voudige aan vermogen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• kneelz
          • Jul 2011
          • 4

De RCF L200 is een nogal verouderde speaker met navenante prestaties, denk dat je al snel sub tekort komt.
          Had ik me beter wat eerder kunnen aanmelden hierzo... Ze zijn namelijk al onderweg.
          We zullen wel zien wat het uiteindelijk brengt als ze in die X1's zitten.
          Heb je misschien enig idee wat voor versterker op budget (maar toch ook weer geen 5x gebruiken en over) past bij 2 van deze subs en 2x de jbl 4550?

Comment

Working...