richtlijnen wattageverhouding

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

richtlijnen wattageverhouding

Zijn er ook bepaalde richtlijnen betreft de verhouding van wattages van subs/mid/hoog speakers.
    Kan me voorstellen dat bij 2000w aan subs je met 100w aan midkasten tekort komt, misschien wel voor hoog.
    Kortom wat is een goede verhouding.
  • dj-inkognito
    • Jun 2011
    • 416

wattage's kun je niet zo veel mee. is sterk afhankelijk van het merk & type speakers, 1000 watt skytec = de 1000watt rcf niet.
    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• laptop
      • Jan 2009
      • 187

Inderdaad zoals eerder genoemd, wattages zeggen niet alles. Het rendement heb je meer aan.
      Ik hou zelf meestal aan sub 3 tot 6 db meer dan mid/hoog, maar dit is ook meer "gevoelsmatig" doordat ik de mix dan "ideaal" vindt klinken.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Het benodigd vermogen hangt niet alleen van het rendement van je speakers af maar ook van de cross-over frequenties en de soort muziek.
        Ga je uit van een gelijk rendement van het sub, mid en hoog met cross-over frequenties van 100 Hz en 2,5 kHz dan zou de verhouding ongeveer 5/3/2 zijn. Heb je 1000 watt aan sub dan heb je 300 watt aan mid nodig en 200 watt voor het hoog.
        Alleen heb je hier weinig aan omdat het rendement van speakers nooit hetzelfde is daarbij komt ook nog dat het vermogen niet zo heel veel doet met het volume, een verdubbeling van het vermogen geeft slechts 3 dB meer druk en dat is een net hoorbaar verschil.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dj-inkognito
          • Jun 2011
          • 416

je zegt 5/3/2... hoe zit dat dan met een 2x15 kast met ingebouwde filters? waarvoor de onderste speaker gebruikt word voor het laag. de 2e voor het mid, en dan nog een hoorn etc voor het hoog? die 2 15" zijn beide hetzelfde ? best interessant dit.

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

15" voor een mid is geen goed idee... Bij de meeste kasten met een dubbele 15" staan de woofers gewoon parallel als... woofer. Zijn dus gewoon tweewegkasten.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• dj-inkognito
              • Jun 2011
              • 416

Originally posted by laserguy
              15" voor een mid is geen goed idee... Bij de meeste kasten met een dubbele 15" staan de woofers gewoon parallel als... woofer. Zijn dus gewoon tweewegkasten.
              het lijkt toch echt of uit de onderste meer laag komt dan de 2e speaker daar zit meer mid in in mijn ziens.? dan heb ik het over de phonic impression 215

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Een woofer die lager bij de grond zit, zal dieper klinken dan 1 die hoger zit. Vandaar dat je baskasten luider kunt laten klinken door ze op de grond te zetten, tegen een muur te zetten of helemaal te gek: ze in een hoek te plaatsen.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• dj-inkognito
                  • Jun 2011
                  • 416

Originally posted by laserguy
                  Een woofer die lager bij de grond zit, zal dieper klinken dan 1 die hoger zit. Vandaar dat je baskasten luider kunt laten klinken door ze op de grond te zetten, tegen een muur te zetten of helemaal te gek: ze in een hoek te plaatsen.

dat snap ik, maar ik bedoelde meer als ik echt met mijn hoofd voor de speakers luister dat ik dan uit de onderste alleen laag hoor. en door de 2e ook aardig wat hoge/midden tonen komen... fullrange kasten?

mvg

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

Blijft raar: even opgezocht: Phonic zelf spreekt ook van een tweewegkast... dus de woofers zouden hetzelfde signaal moeten geven.

Comment

Working...