verhouding amp/speaker vermogen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

verhouding amp/speaker vermogen

We hebben een subkast van 500w 4ohm, die wordt aangestuurd door een 400W 4 ohm versterker.
    Eigenlijk dus 100W te weinig.
    Daarnaast hebben we een midkast van 250W 4ohm, ook aangestuurd door een 400W 4 ohm amp.
    Dus hier 150W teveel.
    Kan me voorstellen dat in het eerste geval de subs de amp moeilijk gaan maken, en in het tweede geval de amp de midkast.

Vraag is welke afstemming ideaal zou zijn qua wattage van speaker/amp, gelijk of amp iets meer dan de speakers, of net andersom.
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

het is wat lastig terug te vinden in de grote verzameling van onderwerpen maar onderstaand de stelregel:

RMS vermogen van de speaker x 1,5 tot 2 is het ideale versterkervermogen.

500W aan 4Ohm subje heeft dus een versterker nodig die 750-1kw aan 4Ohm levert

Je midkast heeft het netjes met een ruime 1,5x het RMS vermogen.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Jaaaaaaaaaaaa, dat gaat alleen maar op indien men ook weet hoe men de 'gain structure' moet afregelen, anders is het 'chinese hoedjes' op de dansvloer..

Je moet wel oppassen met dit soort adviezen geven.

Als je het gain-structure zo goed afgesteld hebt zonder daarbij het gegeven signaal vervormd naar je versterkers stuurt kan het in principe geen kwaad om die vuist regel van 1.5 of 2 x versterker vermogen te gebruiken.
      Maar, als men niet weet hoe of geen enkel benul heeft van wat men moet doen is dit juist een 'brokken maker'..

Dus, vertel eerst wat men moet doen om haar/zijn systeem optimaal afgesteld te krijgen .

Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Sorry voor mijn verre van volledige berichtgeving, ik was in de veronderstelling dat de vraag hiermee werd beantwoord.
        Had ik ook moeten aangeven dat de gain knop volledig naar rechts niet een wenselijke situatie is? Uiteraard is aanvulling en duiding gewenst, een antwoord is zelden tot nooit helemaal volledig, maar was de vraag dat wel?

Op voorhand mijn excuses voor de cynische reactie, maar wat ik maar al te vaak zie gebeuren is dat een vraag dermate complex wordt beantwoord, dat de persoon die de vraag stelt maar afhaakt in de discussie omdat hij het met de beste wil van de wereld niet meer kan volgen, laat staan kan toepassen in zijn praktische toepassing.

Aanvullende vraag aan nak: Aanvullende info gewenst?
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• nak
          • Dec 2010
          • 104

Ik ga uit van de normale gain structuur, stuur geen tig db's de versterkers in.
          Mijn vraag kwam meer voort uit de gedachte wat als de versterker veel meer kan leveren dan de speaker aankan. Ik kan dan de speaker opblazen, als ik niet oppas.
          Andersom als het te weinig heeft kan de versterker in de soep lopen.

Theoretisch zou ik denken allebei dezelfde wattage maar de praktijk trekt zich wel eens vaker niets aan wat theorie zegt.
          Dat het globaal is, is voor mij prima voor nu, heb dus geen aanvullende info nodig voor nu.

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Originally posted by nak
            Mijn vraag kwam meer voort uit de gedachte wat als de versterker veel meer kan leveren dan de speaker aankan. Ik kan dan de speaker opblazen, als ik niet oppas.
            De klassieke denkfout

In de regel gaat een speaker vooral stuk omdat er een bloksignaal naar de speaker gaat. De conus beweegt doorgaans op een vloeiende sinus naar voren en achteren. Gaat het ergens in je gain structure mis en krijg je een vervormd (clippend) signaal, dan ben je blokgolven aan het versturen, daar gaat je speaker aan dood.

Muziek is zo dynamisch dat je in de praktijk niet constant tegen de piek van je subje zit te spelen, eerder in de richting van het continu vermogen. Door die dynamiek echter gebeurt het ook dat het signaal eens wat harder uit je hele systeem komt.
            Zit je hier nu met een 500W @ 4 ohm versterker achter, dan is het bij het minste of het geringste piekje raak: clippende output op je versterker. Dat wil je juist voorkomen. Een zwaardere versterker zorgt ervoor dat het signaal naar je speakers (bij een nette gain structure) altijd onvervormd verstuurd wordt. Een van de grootste oorzaken van defecte speakers heb je daarmee afgevangen.

Wil je je versterker ook nog in de soep laten lopen dan moet je doorgaans wat meer meebrengen dan wat te zware subs en een clippend signaal. In die situatie gaan je subjes er doorgaans het eerste aan, waarna je versterker mogelijk in de protect springt vanwege oververhitting of een te lage 'load' aan de uitgangen. Dan is ie nog steeds niet stuk
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

Verder nog enige nuance in de "rule-of-thumb" van 1,5 -2 het versterker vermogen voor het vermogen van de speaker. Dit geldt niet en zomaar klakkeloos voor ieder merk!!!!

Ik kan me voorstellen dat de opgave van vermogens van een speaker (met een nieuwprijs van onder de 100 euro) niet zo betrouwbaar is dan andere merken welke een veel duurdere nieuwprijs hebben.

Als voorbeeld; ik heb ooit, in een ver verleden, een stel Skyt**h speakers aangeschaft met 2x 12 inch, piezo mid en 3 stuks piezo's voor het hoog. Skyt**h gaf deze speakers op als 500 W. Eerst was de combi met een Yamaha P-1600 (2x 200 Wrms op 4 ohm) en dat ging prima en absoluut zonder problemen.

Later heb ik er een AB international Precedent 1100A (2x 850 Wrms op 4 ohm) opgezet wat inderdaad resulteerde in "chinese hoedjes" op de dansvloer......ondanks dat deze helemaal uit de clip bleef. Plop,plop, krrrrt.... en ze waren naar de eeuwige rookvelden gestuurd.

Vooral een kwestie van GBV (gezond boeren verstand) toepassen en je oren goed gebruiken, dat werkt vaak het beste

Comment

• Stefan-w
                • May 2010
                • 92

Maar jullie hebben het steeds over een "nette gain structuur"
                Wat houdt dat dan in?

Comment

• HR Soundproductions
                  • Oct 2005
                  • 650

Originally posted by Stefan-w
                  Wat houdt dat dan in?
                  Zoek functie al gebruikt ??? Hier is een schat aan info over te vinden op het forum.... heel leesbaar

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by Stefan-w
                    Wat houdt dat dan in?
                    Dat je geen overstuurde signalen naar de versterker stuurt.

Zorgen dat op de mengtafel alle gains rond 0db afgeregeld is.

Comment

• Stefan-w
                      • May 2010
                      • 92

Originally posted by HR Soundproductions
                      Zoek functie al gebruikt ??? Hier is een schat aan info over te vinden op het forum.... heel leesbaar
                      Hmm Ja sorry idd niet gedaan

Frederic bedankt voor het antwoord

Comment

• Lynx
                        • Nov 2010
                        • 94

Originally posted by frederic
                        Dat je geen overstuurde signalen naar de versterker stuurt.

Zorgen dat op de mengtafel alle gains rond 0db afgeregeld is.
                        Om het nog makkelijker te zeggen (het is tenslotte een new-bie forum): ROOD IS DOOD. Zorg dat er geen rode ledjes op je meter van je mengtafel gaan branden (en ook niet op je versterker). Dan zit je safe en kan er niet veel kapot gaan.

Comment

• henkie-penkie
                          • Feb 2009
                          • 5

Ik heb een vraagje ter vervolg van deze discussie, namelijk:

Stel je hebt een versterker die 500 W bij 4 Ohm levert en je hangt hier 2 topjes per kant aan van ieder 150 W (rms) bij 8 Ohm.
                          Hoe ver zou je dan je versterker opendraaien, uitgaande dat je je gain netjes onder de 0 db houdt?
                          Ik zet deze nu namelijk altijd maximaal op 3/5 open, dus om en nabij de 300 W.

Alvast bedankt!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

De volume potmeters van een versterker zijn niet als limiter te gebruiken.
                            Wanneer je gain structuur klopt zou je bij 0 dB insturing precies 500 W zijn.
                            Echter wanneer het vermogen van jouw speakers volgens de AES norm gemeten is zit je zelfs nog aan de veilige kant met je versterker.
                            Hier lees je een artikel dat ik erover heb geschreven.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rednas_11
                              • Feb 2013
                              • 1

Iemand enig idee of het mogelijk zou zijn de Dap Mc-15 en de Dap Mc-215 op elkaar door te lussen.
                              Na berekening zou ik er op uit komen dat de versterker dan 2/3 Ohm te verwerken krijgt.
                              De 215 is 4 Ohm met 450 Watt, en de 15 is 8 Ohm met 350 Watt. Is het mogelijk deze aan te drijven met een Palladium P900 en wat is het effect op het te verwerken Ohm.

Greetz,

Sander

Comment

Working...