Zelfbouw laser voor profielwerkstuk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefan-w
    • May 2010
    • 92

Zelfbouw laser voor profielwerkstuk

Volgend schooljaar doe ik eindexamen voor havo.
    Voor ons eindexamen moeten we een profielwerkstuk maken over en zelfgekozen onderwerp. Ik doe het profiel natuur & techniek en heb het vak natuurkunde gekozen voor deze eind opdracht.

Ik ben van plan een zelfbouw laser te maken.
    De komende weken worden besteed aan het uitdenken en het maken van een concept. Volgend schooljaar moet dit plan dan uitgevoerd worden en wordt de laser dan ook daadwerkelijk gebouwd.

Ervaringen op het gebied van het bouwen van lasers heb ik niet.
    Daarom wil ik eerst een goed en vooral VEILIG concept uitdenken.
    Vandaar deze post op dit forum. Misschien zijn er mensen op dit forum die tips hebben voor het uitvoeren van de bovenstaande opdracht.
    Of eventueel linkjes/foto's met informatie over dit onderwerp (zal zelf ook op google zoeken hoor)

Verder zal ik het proces van de bouw op dit forum posten zodat jullie het kunnen volgen en op of aanmerkingen kunnen geven.

Gr, Stefan
    Last edited by Stefan-w; 30-05-11, 15:12. Reason: spellingsfout :P
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Een laser zelf bouwen kun je wellicht na een opleiding richting optica/fotonia over denken. Waarschijnlijk bedoel je een laserPROJECTOR? Oftewel, lasermodule en scansetje kopen, behuizing knutselen of kopen, wat draadjes trekken en klaar?
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• Stefan-w
      • May 2010
      • 92

Ow ja dat is waar, het begrip laser bouwen kan je op 2 manieren zien natuurlijk.....

Het gaat inderdaad om een laserprojector. Het kastje wordt zelf gemaakt en uiteindelijk moet het een projector worden die enkele "shows" kan projecteren.

Comment

• Leks
        • Oct 2007
        • 330

Ik raad je aan eens wat te lezen op het forum van laserfreak.net
        (mag ik refereren naar andere forum mod?)

Hier is erg veel geschreven over zelfbouw en ik ken ook enkele (zeer) succes volle projecten die hiervandaan komen.

en qua veiligheid raad ik je aan een te googlen op "laserveiligheid" de eerste 2 pfdjes geven al een redelijk indicatie van wat wel en vooral wat niet te doen en de bijbehorende beschermingsmiddelen bij verschillende classes ( vermogens)

Leks
        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Stefan-w
          • May 2010
          • 92

Bedankt heb ik zeker wat aan!

Alleen krijg je de meeste zoekresultaten in het duits

Comment

• Leks
            • Oct 2007
            • 330

Klopt,

er wordt inderdaad veel Duits geschreven op het forum.

Google Chrome downloaden en auto vertalen? dan is het redelijk leesbaar, en anders wat Duitse taalkennis is halen
            Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Stefan-w
              • May 2010
              • 92

Gebruik zelf altijd google chrome dus hij gaf al aan om de pagina te vertalen idd..

Mijn duits is niet zo heel slecht dus kom er wel uit

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Duits is nu eenmaal de taal van de optica . Automatisch vertalen a.u.b niet: dat levert meer onzin op dan nuttige informatie. Laatst nog gezien dat het spouwmes (van een zaagmachine) vertaald werd als "a passage for chicken".
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Als je een Engelstalig forum zoekt is www.photonlexicon.com nog een goed alternatief. Een aantal van ons zijn hier ook actief (geweest).
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...