Weinig headroom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

Weinig headroom

Gisteren ff een optreden gedaan in een kroeg met een klein setje bestaand uit:
    Soundcraft FX16 mengpaneel
    Lem H350SA subs
    Lem D400 tops

Nu viel me op dat als we met de pfl's de kanalen mooi op 0db afregelen de kanaal en master faders bijna vol open moeten om redelijk geluid eruit te krijgen.
    Dus wij de gain maar wat omhoog gedaan en faders wat naar beneden om wat regelbereik te hebben, maar dan komen de pfl levels wel in het rood.
    Dat komt dan tot 10-16 db hoger!
    Het klinkt echter niet vervormd.

Voor de grap ook even gecheckt hoever ik de gain open kan draaien totdat de peak led begint op te lichten, en dat was nog een best stuk verder.
    Kan het zijn dat dat de pfl levels niet de juiste waardes meer aangeven?
    En stel dat dit zo is hoe kan ik dat ijken?
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Ik doe personlijk altijd mijn fader op 0 zetten en dan gainen op mijn output meters.
    Dat je harder moet gainen heb ik wel met meer soundcraft tafels (MH2).

Staat hier op het forum nog een interessant stukje over gainstructuren, zoek dat eens op.
    Ook daar werd over soundcraft gepraat, heb dat laatst vluchtig doorgelezen.
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

De Soundcraft FX16 heeft een headroom van 22dBu op elk kanaal. Daarboven gaat hij onherroepelijk de clip in. Je peak indicator zit op 18dBu. De hoogste indicator op de PFL is 16dBu dus je kan redelijk goed vergelijken of de peak en PFL overeen komt.
      Je bent je er neem ik aan bewust van dat de 0dBu stand op de masterfader helemaal bovenin zit? Als je dus niet al te veel headroom in je PA hebt zitten zou ik de master bovenin zetten en zorgen dat je kanaal faders rond de 0 uitkomen. Als je dan nog te weinig power hebt terwijl je masterbus gemiddeld rond de 3dB uitstuurt dan heeft je PA te weinig power. Als je namelijk op +15dB je master uitgaat en de drummer haalt even uit dan zit je tafel en of je systeem in de clip.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Ik regeltijd de gain af tot gemiddeld net iets onder 0db.
        Of -18db voor een digitale mixer.

Om de drummer en vocals onder controlle te houden gebruik ik een compressor limiter.

Comment

• nak
          • Dec 2010
          • 104

Weet idd dat de masterfaders bovenaan op 0db staan.
          Maar om ze nu gelijk helemaal bovenin te zetten vertrouwde ik niet zo, misschien wel onterecht.
          Ben altijd wel wat voorzichtig hiermee.

ff wat rondgelezen over gain, sommigen mixen er zelfs mee maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
          er zijn wel zoveel post dat het me soms duizelt.

Nu beginnen we ook nog maar net en we hebben eigenlijk nog niet de gelegenheid gehad om de boel eens een dag ergens te testen.
          Voor een optreden is natuurlijk ook geen doen.
          Achteraf hoor ik dat het geluid goed gebalanceerd was en gelukkig niet te hard. Dus ons opzet is gelukt.

Binnen 2 week gaan we er eens echt mee aan de gang en dan hebben we alle tijd ervoor.
          Ook hebben we nog niet aan de afstemming top/sub kunnen werken.
          Misschien hebben we puur mazzel gehad gisteren, maar ik ben er wel blij mee.
          Maar ik zou toch liever zien dat we de zaak kunnen inregelen naar meest gebruikte voorschriften betreft gain/master/db's.

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by nak
            Weet idd dat de masterfaders bovenaan op 0db staan.
            Maar om ze nu gelijk helemaal bovenin te zetten vertrouwde ik niet zo, misschien wel onterecht.
            Ben altijd wel wat voorzichtig hiermee.

ff wat rondgelezen over gain, sommigen mixen er zelfs mee maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
            er zijn wel zoveel post dat het me soms duizelt.

Nu beginnen we ook nog maar net en we hebben eigenlijk nog niet de gelegenheid gehad om de boel eens een dag ergens te testen.
            Voor een optreden is natuurlijk ook geen doen.
            Achteraf hoor ik dat het geluid goed gebalanceerd was en gelukkig niet te hard. Dus ons opzet is gelukt.

Binnen 2 week gaan we er eens echt mee aan de gang en dan hebben we alle tijd ervoor.
            Ook hebben we nog niet aan de afstemming top/sub kunnen werken.
            Misschien hebben we puur mazzel gehad gisteren, maar ik ben er wel blij mee.
            Maar ik zou toch liever zien dat we de zaak kunnen inregelen naar meest gebruikte voorschriften betreft gain/master/db's.
            Mixen met GAIN ? Bij welke prutsers heb je dit geleerd?

het afrelen van een preamp op 0db wil niet alleen zeggen dat dit het idiale signaal niveau is, maar ook dat de preamp het best presteerd op dat signaal niveau. Mixen op gain niveau is dus nogal dom.

Comment

• nak
              • Dec 2010
              • 104

Ik zeg niet dat ik dat doe, ik kwam het alleen tegen op het forum.
              Snap zelf ook wel dat bij een gain afregelen op 0db de S/R verhouding beter is en evt vervorming het minst.
              Ik vond het alleen vreemd dat wij er boven moesten zitten om goed geluid te krijgen, en dat snapte ik niet zo.
              Dus ik had wat twijfels betreft de fx16 tafel.
              Wellicht ligt het aan de instelling van de d400 tops, maar volgens mij stonden die al op max(line).

Comment

• qvt
                • Oct 2009
                • 721

Originally posted by frederic

het afrelen van een preamp op 0db wil niet alleen zeggen dat dit het idiale signaal niveau is, maar ook dat de preamp het best presteerd op dat signaal niveau. Mixen op gain niveau is dus nogal dom.
                Nou hier nog een prutser dan!

FOH mix ik op gains! Enkel solo's en hele kleine aanpassingen doe ik op de faders.. MON is vollebak inregelen en fader op 0 en dan met de auxen het level bepalen.

Bij fatsoenlijke apparatuur hoef je niet perse rond de 0 dB te zitten om de SNR goed te houden
                There is no substitute for imagination

Comment

Working...