Help een beginnende lichttechneut uit de put. (Showtec SC-24-12)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Puffie
    • Apr 2011
    • 5

Help een beginnende lichttechneut uit de put. (Showtec SC-24-12)

Hallo, mijn naam is Puffie en ik zal met de deur in huis vallen:
    Ik zit in een organisatie die kleinschalige concerten organiseert.
    Om de kosten zoveel mogelijk te drukken hebben wij onze eigen LED canPARS's gekocht, 8 stuks die in 2 groepen zijn verdeeld en een Showtec SC-2412

Omdat onze man die de Showtec heeft geprogrammeerd en bediende de boeken erbij heeft neergelegd heb ik me de taak opgenomen om het es volledig te vernieuwen en daarvoor kan ik de hulp van wat professionals goed gebruiken :-)

Omdat onze concerten geen baat hebben bij chases enzo, was ik van plan het manueel te laten oplichten door middel van de flashbuttons enzo...

Wat ik graag van jullie zou weten (en het is een hele waslijst) is:

- is het mogelijk om die 8 PARs in 2 groepen te verdelen?

- ik zou bv. graag hebben dat de faders 1, 2 en 3 op preset A de primaire kleuren regelen van 1 groep, en dat je die groep kan activeren door fader 4 helemaal omhoog te schuiven en het zelfde voor groep 2 maar dan met de faders 5, 6 en 7, geactiveerd door fader 8

- de faders van bovengenoemde kleuren zouden dan eerder de vermenging moeten regelen dan de intensiteit omdat ik die graag zou kunnen regelen met fader 10.

- Master Fader A zou alles moeten kunnen regelen dat ik hierboven heb beschreven, een soort van aan/uit fader als het ware (geen Black out).

- Tap sync is van héél groot belang! Omdat we soms de snelheid van de muziek op onze concerten niet manueel kunnen halen zou dit een ***sgeschenk zijn!

- De Speedfader zou ik graag gebruiken om de snelheid van onze stroboscoop te regelen.

- Moesten jullie iets beter weten (wat waarschijnlijk wel zo is), ik hoor het graag in dit topic of via PM :-)

Ik weet niet in hoeverre jullie dit voor mogelijk zien, of dat jullie het ook maar zien zitten om mij te helpen maar ik ben wel bereid om diegene die mij meest en nuttigst helpt ervoor te vergoeden want kennis is macht en macht is geld ;-)

Nog een fijne dag,
    Puffie.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Originally posted by Puffie
    - is het mogelijk om die 8 PARs in 2 groepen te verdelen?
    Ja, dmv de groepen een gelijk DMX adres te geven

- ik zou bv. graag hebben dat de faders 1, 2 en 3 op preset A de primaire kleuren regelen van 1 groep, en dat je die groep kan activeren door fader 4 helemaal omhoog te schuiven en het zelfde voor groep 2 maar dan met de faders 5, 6 en 7, geactiveerd door fader 8
    Faders 1/2/3 van preset A de primaire kleuren laten regelen is geen probleem. Fader 4 als dimmer gebruiken is wel een probleem, dat gaat niet werken. De primaire kleuren zijn op zichzelf al dimmers en fader 4 van preset A kan niet geprogrammeerd worden.
    Ook via preset B gaat dit niet lukken. Met de master van preset A kan het wel, maar dat telt dan uiteraard voor alle kanalen van preset A.
    Als je parren ietjes uitgebreider zijn kan het zijn dat het wel kan omdat ze een apart dimmerkanaal hebben. Zie de handleiding van de parren.

- de faders van bovengenoemde kleuren zouden dan eerder de vermenging moeten regelen dan de intensiteit omdat ik die graag zou kunnen regelen met fader 10.
    De vermenging controleer je door fader 1/2/3 (R/G/B) te gebruiken en de kleuren dus ten opzichte van elkaar te mengen. Dit kan niet met een aparte fader. Voor intensiteit zie antwoord op de vorige vraag.

- Master Fader A zou alles moeten kunnen regelen dat ik hierboven heb beschreven, een soort van aan/uit fader als het ware (geen Black out).
    Master A controleert preset A (en master B voor preset B). Dit kan je niet wijzigen.

- Tap sync is van héél groot belang! Omdat we soms de snelheid van de muziek op onze concerten niet manueel kunnen halen zou dit een ***sgeschenk zijn!
    De knop Tap Sync gebruik je om de snelheid van je chases te tappen. Je kan dus makkelijk chases programmeren (onder preset B in de juiste modus) en zodoende met behulp van tap sync op de juiste snelheid knipperen.

- De Speedfader zou ik graag gebruiken om de snelheid van onze stroboscoop te regelen.
    De speedfader is voor de snelheid van je chase (werkt parallel aan tap sync).
    Als je een 2 kanaals strobo hebt (ch 1 dimmer, ch 2 speed) kun je dit makkelijk onder een fader van preset B programmeren door een chase van 1 stap te maken. Dat kan uiteraard ook op preset A, alleen ga je dan je strobo uitgooien als je master A uit zet, iets wat je mogelijk niet wilt.

- Moesten jullie iets beter weten (wat waarschijnlijk wel zo is), ik hoor het graag in dit topic of via PM :-)
    Your welcome
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Puffie
      • Apr 2011
      • 5

Bedankt voor het heel snelle antwoord, het heeft al het een en ander opgeklaard, maar ik zit met een nog groter, dommer probleem en ik zou me bijna schamen voor het te vragen maar ik doe het toch:

Hoe krijg ik de RGB kleuren op die faders?
      Er zit geen handleiding meer bij de Showtec en de PARS, en de Engelse handleiding die ik online vind is ook niet echt de grootste hulp :-\
      Ik denk dat ik beter lessen zou gaan vragen aan een persoon uit de business die het me in real-life kan uitleggen :\

Comment

• Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

Vul ff een naam en plaatsnaam in in je profiel, en wie weet is er iemand in je regio die je voor een spreekwoordelijk kratje bier of fles wijn wel even komt helpen.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Om welke parren gaat het (Merk/type)?

Die parren worden aangestuurd dmv DMX. DMX is een protocol wat in de lichtwereld veelvuldig gebruikt wordt. Je 2412 stuurt een DMX signaal uit.
          Met DMX kun je 512 unieke kanalen aansturen. Een groep van 512 kanalen noemen we een universe.

Als je een par instelt op DMX (start)adres 1 (dmv display of dipwitches) wordt deze aangestuurd vanaf kanaal 1 in je DMX universe.
          Stel dat een LEDpar 3 kanalen heeft (Rood, Groen en Blauw, oftewel RGB) en je stelt hem in op adres 1, dan is in jouw geval fader 1 Rood, fader 2 Groen en fader 3 Blauw.

Op jouw lichttafel kun je niet patchen, dus dit is altijd zo. Je kan met die tafel dan ook maximaal 24 DMX kanalen aansturen (in wide mode), kanaal 1 t/m 24 dus.

Comment

• Big Bang
            • Apr 2008
            • 652

Originally posted by renevanh
            Op jouw lichttafel kun je niet patchen, dus dit is altijd zo. Je kan met die tafel dan ook maximaal 24 DMX kanalen aansturen (in wide mode), kanaal 1 t/m 24 dus.
            Niet waar: http://www.licht-geluid.nl/shop/p-42...htsturing.aspx

patch-mode: elk kanaal beschikt over vrij toewijsbare DMX-adressen
            Bovendien is bij deze tafel met Shift + Audio het mogelijk om "fader" 25-48 aan te sturen (Page "B"). Met twee auxen erbij kan deze tafel dus 50 dmx kanalen onafhankelijk van elkaar aansturen.
            Last edited by Big Bang; 25-04-11, 23:40.
            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by Big Bang
              Ow crap, 2412 wijkt af in dat opzicht... my bad.

Comment

• Puffie
                • Apr 2011
                • 5

Om welke parren gaat het (Merk/type)?
                Het gaat om Lightmaxx LED pars, 64 RGB met 10mm leds en een input/output aansluiting voor een driepolige DMX-kabel. http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/...LIG0002659-000

Als je een par instelt op DMX (start)adres 1 (dmv display of dipwitches) wordt deze aangestuurd vanaf kanaal 1 in je DMX universe.
                Stel dat een LEDpar 3 kanalen heeft (Rood, Groen en Blauw, oftewel RGB) en je stelt hem in op adres 1, dan is in jouw geval fader 1 Rood, fader 2 Groen en fader 3 Blauw.
                En hoe kan ik die precies instellen op dat adres?
                ik heb nu deze opstelling (in het blauw voor te testen)

Alle dipswitches van de 4 pars staan in de offpositie en doen een soort van demo-chase waarbij ze alle kleurencombinatie aflopen.
                Het probleem is dat ik niet direct een handleiding vind van deze specifieke pars en ookal heb ik ene gevonden die er héél sterk op lijkt, ik denk niet dat dipswitches settings overal standaard zijn.

EDIT: Na wat ge-google en wat gepruts blijkt dat dipswitch 1 voor rood zorgt, DS 2 voor groen en DS 3 voor blauw. Ookal heb ik gevonden dat DS 10 in de ON-positie moet staan om te worden gestuurd via DMX. Overigens blijkt hij maar 4 channels te hebben, ik weet niet of dit een groot verschil vormt met pars die 5 channels hebben voor het adresseren.

Hoe moet ik die pars en controller adressen zodat ze communiceren zoals jij uitlegt, want dat is praktisch wat ik wil.

Of, kent er iemand een degelijke, gebruiksvriendelijke controller voor niet al te veel geld? Het zou makkelijker zijn moest er een soort programma bestaan voor op de PC waarin je al je behoeftes virtueel kunt uittesten en dan misschien kunt overdragen naar de controller via USB?

Toch nog es bedankt voor het helpen! :-)
                Last edited by Puffie; 26-04-11, 11:05. Reason: recente ondervinding, zie EDIT.

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Wat ik kan vinden: 4 kanaals parren met RGB en dimmer/strobe.

Zet dipswitch 10 omhoog (DMX aansturen) en dipswitch 1 (DMX startadres 1).
                  Nu zit op fader 1 je rood, op fader 2 je groen en op fader 3 je blauw. Op fader 4 zit de dimmer/strobe functie, wat die precies doet weet ik niet.

Comment

• Whitefarmer
                    • Oct 2003
                    • 1244

Originally posted by Big Bang
                    Vul ff een naam en plaatsnaam in in je profiel, en wie weet is er iemand in je regio die je voor een spreekwoordelijk kratje bier of fles wijn wel even komt helpen.
                    +1,

Daarnaast is hier zoeken op het forum ook een hele nuttige tijdsbesteding, je vraag is hier al vaak voorbij gekomen.

Ikzelf ken het lichttafeltje niet (hands-on), maar als het hier in de buurt is, wil ik je wel even helpen!
                    Groeten John
                    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Puffie
                      • Apr 2011
                      • 5

Goed punt, ik kan niet direct plaats vinden voor het invullen van men echte naam in de gebruikersinstellingen maar als ze mij in real-life Puffie noemen heb ik er ook geen probleem mee ;-)

Anyway, shocking revelations: achteraan de controller is er een schakelaar. ik dacht dat ie eerst was voor de keuze tussen 3 pins of 5 pins DMX-kabels maar blijkbaar is het gewoon voor het wisselen van de polen op de 3 pins -.-

Dat kleine schakelaartje omwisselen heeft al heel wat problemen opgelost:
                      men lampen werken nu inderdaad als omschreven 1/2/3 = RGB met 4 als soort aan/uit schakelaar en op 9/10 staat mijn externe strobo.

Nu enkel ervoor zorgen dat ik wat scenes en programma's in elkaar kan lappen en ik zal content zijn :-)

Comment

• Whitefarmer
                        • Oct 2003
                        • 1244

Hoi Puffie,

Ik vind het prettig om (aan je reactie te lezen) te zien dat je er zelf flink mee bezig bent .

Je merkt nu wel al dat je tafeltje '' vol'' zit, de lc2412 is in basis ook een tafel voor conventioneel licht (gewone parren dus 1 dmx kanaal per stuk).

Om uit te breiden is het interessant te kijken naar een pc met software (freeware, zoals chamsys, freestyler etc.) daarover is hier op het forum een boel te lezen.
                        Groeten John
                        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Puffie
                          • Apr 2011
                          • 5

Originally posted by Whitefarmer
                          Hoi Puffie,

Ik vind het prettig om (aan je reactie te lezen) te zien dat je er zelf flink mee bezig bent .

Je merkt nu wel al dat je tafeltje '' vol'' zit, de lc2412 is in basis ook een tafel voor conventioneel licht (gewone parren dus 1 dmx kanaal per stuk).

Om uit te breiden is het interessant te kijken naar een pc met software (freeware, zoals chamsys, freestyler etc.) daarover is hier op het forum een boel te lezen.
                          Het is eerder uit noodzaak dan hobby dat ik ermee bezig ben, maar ik amuseer me wel ;-)

en je hebt inderdaad gelijk, 4 keer 2 lampen + een strobo en het zit praktisch al vol.. Plus dat er al 2 faders de geest aan het geven zijn kan het wel gebeuren dat er binnen een paar weken een iets geavanceerder model hier staat :-)

Ik wil ieder bedanken voor het helpen met deze ultieme licht-noob :-)

Comment

Working...