Beste set-up m.b.t. Personal mixer en IEM

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • testingjoris
    • Apr 2011
    • 12

Beste set-up m.b.t. Personal mixer en IEM

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ben op zoek naar een oplossing voor een goede set-up met betrekking tot een personal on-stage mixer en IEM. Wellicht dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ter info, ik ben zanger in een (rock) band en speel daarnaast geen instrument. Ik zing nu al een jaar of 3 met opmaat gemaakt gehoorbeschermers, maar zoals de meeste van jullie zullen begrijpen is dit niet relaxed! Daarvoor heb ik jaren zonder bescherming gespeeld en gerepeteerd, waarvan het resultaat nog dagelijks door mijn hoofd piept. Ik wil dus graag over op IEM, enerzijds dus voor het geluid anderzijds om (verdere) gehoorbeschadiging tegen te gaan.

Ik ben op zoek naar een set-up waarbij ik mijn eigen mic input (zang) kan regelen t.o.v. de overall “party” mix. Dit, omdat wij vooral (nog) klein spelen en geen eigen geluidsman hebben. Ik ben niet veeleisend qua mix, want na 3 jaar zingen met doppen in is alles beter dan dat… Dus een beetje “more me” t.o.v. de rest is voldoende.

Tot nu toe ben ik gekomen tot de volgende mogelijkheden om mezelf onafhankelijk t.o.v. de rest te kunnen regelen:

Oplossing 1:
    Rolls PM351 en Fisher Amps beltpack (hard wired).
    Mic input signaal in de Rolls en direct door gesplit naar de main mixer. De main mixer stuurt een party mix (exclusief zang) terug naar de Rolls en dit geheel mix ik af naar de beltpack.

Opmerking: Ik heb naast de Rolls ook gekeken naar de SM Pro stagebuddy remote, maar zag dat de enige manier van (main) input (naast de twee eigen input signalen) via een cat5 kabel loopt. Dan zou je zeggen doe de main mix dan via één van de eigen (xlr/jack) input signalen (aangezien ik er maar 1 gebruikt), maar dan heb ik hetzelfde effect als de Rolls (aangezien ik de reverb en moreme knoppen dan ook niet kan gebruiken). Als jullie nog andere systemen kennen hoor ik dat ook graag...

Oplossing 2:
    Samson S split, losse mixer en Fisher Amps beltpack.
    Mic input signaal in de S Split. Eén signaal naar de main en één naar mijn eigen mixer. Party mix (ex zang) vanuit de main naar (mijn) mixer en dit geheel mix ik af naar de beltpack.

Opmerking: Weet iemand de kwaliteit m.b.t. de S Split en welke mixer zou hier geschikt voor zijn. Het liefste zou ik nog wat effecten (reverb) kunnen toevoegen over mijn mic signaal, zodat het allemaal uiteindelijk niet zo droog klinkt via mijn in ears.

Hebben jullie tips, opmerkingen, suggesties, noem maar op…?
    En als er nog iets onduidelijk is dan hoor ik dat graag…

(p.s. Ik kies voor een wired beltpack van Fisher Amps aangezien wij, zoals gezegd, nog vrij klein spelen, ik een vrij statische zanger ben (dus geen dansert) en dus 7 meter kabel voldoende vrijheid geeft en ik niet weet welk wireless systeem nu veilig is om aan te schaffen (m.b.t. die frequentieband veilingen die eraan zitten te komen)).

Veel vragen, maar hopelijk kunnen jullie me helpen...i.i.g. alvast bedankt!

Groet Joris
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Als zanger zou ik eerder denken aan wireless, maar als je het wired wilt doen, dan is mijn advies: koop een super simpel B*hriger mixertje van 40 euro en maak een verlengkabel voor de hoofdtelefoonaansluiting en je bent vertrokken. Aanpassen kun je dan zelf op het mixertje. Ik heb dit altijd zo gedaan als drummer en bassist en werkt perfect. Je vraagt een L/R signaal van de audio boer, die gaat een stereo-input in, je eigen mic(s) op een of twee kanalen...

Je zou er nog een galmpje aan kunnen hangen evt, hoewel die goedkope niet bepaald fijn klinken.

Als je dadelijk wat groter gaat spelen, kun je altijd nog een wireless setje aanschaffen met een aparte mix van de geluidsman. Uiteraard kun je je wireless setje ook gewoon gebuiken vanuit het eerdere mengtafeltje.

Succes ermee !
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Een ander net mixertje is de Yamaha MG82CX met BMS10A mount waarmee je hem op een microfoon stand kan zetten. de CX versie heeft een ingebouwde reverb van acceptabele kwaliteit. Nadeel is de redelijk hoge prijs: iets meer dan €200,- voor deze combinatie.

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Als je wired kan, altijd doen.
        Die fisher is een topding die je altijd nog als backup kan gebruiken als je eenmaal geld over hebt voor wireless.

En het klinkt fan-tas-tisch. Dat ga je ook met dure wireless systemen nooit zo krijgen.

De goedkoopste tip echter is een tapco of mackie mixertje kopen en een bevriende techneut een leuke kabel te laten maken. MACKIE 402 VLZ3 kost weinig en is een kant en klare interface. En dan een kabel met in-earplug en microfoonXLR + een haak/klitenbandoog voor aan je broeksriem

Dan gewoon aan de zijkant toneel of aan een klem bij je mikestand de mixer zetten.
        Last edited by showband; 03-04-11, 12:54.
        lekker belangrijk!

Comment

• testingjoris
          • Apr 2011
          • 12

Bedankt voor alle response tot nu toe...

Jullie zeggen, geen beltpack, maar direct vanuit de mixer een verlengkabel naar de in ears. Maar wat is het voordeel dan van zo'n wired beltpack vraag ik me af... waarom worden ze dan verkocht?...Of mis ik nu iets?

De beltpack bevat volume control, ingebouwde limiter, pan functie en je kan er direct xlr op aansluiten. Ook voor robuustheid lijkt het me fijner om je oortjes aan een device gekoppeld aan je broek te hebben, dan direct in een mixer (staat de kabel per ongeluk strak, vliegen je oortjes eruit...).

Wat betreft een splitter voor de eigen mixer, zijn daar meedere 1 op 2 (3) oplossingen voor (zoals de s split) of bevatte de genoemde mixertjes deze split functie ook?

Weer een hoop vragen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk...

gr Joris

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Hoe is de overige bezetting met je band,

en wie krijgt welke monitoring.

Als je toch een mix (zonder leadzang ???) vanaf FOH krijgt, waarom dan niet meteen een dedicated mix voor jou (zonder zelf nog 'more me' bij te hoeven regelen).

Huren jullie geluid in als je speelt of heb je e.e.a. in eigendom?

en als je dan toch aan het typen bent, zou je dan ook je profiel wat verder in willen vullen? (prettig om te weten met wie ik van doen heb)
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• testingjoris
              • Apr 2011
              • 12

Originally posted by Whitefarmer
              Hoe is de overige bezetting met je band,

en wie krijgt welke monitoring.

Als je toch een mix (zonder leadzang ???) vanaf FOH krijgt, waarom dan niet meteen een dedicated mix voor jou (zonder zelf nog 'more me' bij te hoeven regelen).

Huren jullie geluid in als je speelt of heb je e.e.a. in eigendom?

en als je dan toch aan het typen bent, zou je dan ook je profiel wat verder in willen vullen? (prettig om te weten met wie ik van doen heb)
              Overige bezetting: 2 gitaristen, bassist en drummer.

Monitoring: Alleen via floormonitors, dus ik ben de enige dadelijk op IEM. De gitaristen hebben normaliter slechts elkaars gitaar (als het nodig is), backing (die zij zelf verzorgen) en lead vocals over hun monitoren staan en gebruiken de eigen gitaarversterkers als eigen monitor. We stellen deze vaak ook zo op dat ze recht voor hun neus onder 45 graden omhoog richten. De drummer heeft sidefill met gitaren, bas en vocals (afhankelijk van waar we spelen en wat hoorbaar is...).
              Ik zelf heb normaal gesproken alleen mijn eigen vocals via de monitor, omdat het podiumgeluid vaak zo hard is dat meer niet nodig is.

Als we spelen dan laten we de zaal of kroeg zelf het geluid regelen, dus wij bouwen op en sluiten aan op hun apparatuur. Vandaar dat het nog al eens wisselt met de kwaliteit van monitoring. Communicatie met de monitorman(nen) probeer ik altijd zo goed mogelijk te regelen, maar dat principe van "more me" lijkt me toch wel fijn, aangezien je dan altijd "on the spot" je eigen volume kan bepalen.

Ik zal mijn profiel vullen...

Comment

• BJD
                • Oct 2007
                • 771

Zolang de microfoon aan 1 mengtafel hangt (geen losse monitormixer van de zaal) kun je prima passief splitten. Een wired IEM debalanceert het signaal en stuurt het op het juiste niveau uit voor een setje IEM/hoofdtelefoon. Een los mixertje doet precies hetzelfde. Als je maar een paar meter van je mixertje staat is het niet perse nodig om ook nog eens een beltpack te gebruiken.

Comment

• testingjoris
                  • Apr 2011
                  • 12

Bedankt voor al jullie input.
                  Ik heb nog wat informatie zitten zoeken omtrent producten en in ears en het volgende lijkt mij wel geschikt:

- Rolls pm50s: zodat ik mijn eigen signaal (vocals) kan afmixen t.o.v. het main monitor signaal (voor het more me effect).
                  - Fischer Amps beltpack: Zodat ik, hands on, het totaal volume altijd kan wijzigen en ,niet onbelangrijk (lijkt me), de limiter functie die erop zit.

(Qua oortjes zit ik te denken aan Ultimate ears of Variphone, maar daar ben ik nog niet aan uit...morgen even langs de audicien, welke hij me kan aanbevelen (is ook muzikant)).

Heeft iemand trouwens ervaring met deze Fischer amps beltpacks en vooral hoe die limiter functioneert?

en wat is jullie mening omtrent deze set-up?

Comment

• BJD
                    • Oct 2007
                    • 771

Prima keus lijkt me. Je hebt nu alleen geen toonregeling op je inputs. Dit hoeft niet perse een probleem te zijn.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

wij hebben drie Fischer amps beltpacks. (drummer, toetsenist en een spare voor als er problemen zijn met de 5 wireless sennheiser iem's)

Het is de beste IEM oplossing op de markt. zowel qua stevigheid, batterijverbruik, mogelijkheden als klank. Maar ook nog eens rete goedkoop.

Onverslaanbaar prijs/prestatie.

Full pro voor amateurprijzen.
                      lekker belangrijk!

Comment

• shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

misschien is dit wat voor je YouTube - All in one In ear monitor system with sennheiser G3 IEM
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• testingjoris
                          • Apr 2011
                          • 12

Thanks Shure fan... Die setup heeft me weer verder aan het denken gezet. Ik ben nu even aan het vergelijken of ik dan toch niet beter een aparte mic splitter en een aparte mixer kan aanschaffen (i.p.v. die alles in één Rolls pm351). Dit aangezien ik met die Rolls geen effecten over dat droge mic input signaal kan zetten.

Als splitter dacht ik aan een Millenium sp3 splitter (bekend?).

Maar er zijn zoveel kleine mixers... Zou het echt een wereld van verschil zijn voor mijn in ear monitoring of het een goedkoop mixertje is of niet? Nogmaals, het is puur voor mijn eigen monitoring (eigen zang, totaal mix en misschien een ambient mic).

De volgende mixers (inclusief effecten unit) kom ik tegen bij thomann:
                          - BEHRINGER XENYX 1002 FX - Thomann Nederlandse Cyberstore
                          - PHONIC AM 440 D - Thomann Nederlandse Cyberstore
                          - BEHRINGER XENYX 1202 FX - Thomann Nederlandse Cyberstore
                          - ALESIS MULTIMIX 6FX - Thomann Nederlandse Cyberstore
                          - etc...

Iemand bekend met één van die dingen of is het uiteindelijk allemaal rommel? Beter dan toch maar voor die eerder genoem[FONT=Verdana]de [/FONT][FONT=&quot][FONT=Verdana]Yamaha MG82CX gaan of weet iemand nog een betere...?

Graag hulp, want ik zie het bos ff niet meer...
                          [/FONT][/FONT]

Comment

• shure-fan
                            • Sep 2003
                            • 1046

waarom niet meteen goed investeren?

kun je het later eventueel ook weer voor een fatsoenlijke prijs doorverkopen
                            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

met kleine mixers is er eigenlijk maar een keuze en dat is mackie.
                              tweedehands of nieuw.

Het prijsverschil is bijna niets en de bouwkwaliteit + het geluid is echt klassen beter dan de concurrentie.
                              Je praat over 100 euro uitgave...

Keyboard submixers, kleine (oefenruimte)zangset, submixer voor PC, in-ear driver enz. Doe mackie.

Behringer / phonic enz scheelt heel weinig geld en is echt klassen slechter. En tweedehands niets waard. Dus je verliest er meer op dan bij mackie.
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...