16 Channel lampen op 15 channel DMX controller

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • van der Harst
    • Feb 2010
    • 13

16 Channel lampen op 15 channel DMX controller

Beste forumleden,
    Voor een band doe ik licht en geluid. Van geluid denk ik enig verstand te hebben, licht ligt me niet zo..... Ik krijg het niet voorelkaar.
    De lichtset bestaat nu uit:
    Controller: Obey 10 (Universal DMX-512 controller, 128 DMX channels, 6 sets of chases, programmed to control 16 channels of DMX per fixture)
    Lampen: 2x Eurolite KLS-800 (Lampset op T-baar bestaande uit 4 lampen, DMX512 control via regular DMX controller, occupies 15 channels)
    Aansluiting: Ik heb van bovenstaand nu 1 lichtset aangesloten met een DMX kabel van Obey naar Eurolite en een terminator in de DMX-out van Eurolite. De Eurolite staat ingesteld op DMX met als startadres 1. Aan de Obey is verder niets in te stellen.
    Probleem: De lampenset is niet, niet goed te bedienen vanaf de Obey. Schuiven aan de faders verandert wel iets in kleur maar individuele lampen zijn niet te bedienen. Het enige dat werkt is 'Blackout'
    Vraag: Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Hoe kan ik bovenstaande configuratie instellen zodat ik de 8 individuele lampen individueel kan besturen?
    Alvast bedankt, Arie
    Last edited by van der Harst; 26-03-11, 13:37.
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

ik ben te lui om de manual erbij te zoeken, maar heb je de lampen ook daadwerkelijk op 15 kanaals modus staan?

Ik weet dat de showtec variant instelbaar is op: 3, 4, 12 en 16 kanaals(in elk geval op meer mogelijkheden)

Het lijkt nu of je de lamp op een modus hebt staan die je niet verwacht.

oftewel: RTFM!

heb je al geprobeerd slechts 1 T-bar aan te sluiten (ook zonder terminator) werkt dit wel? doet hij precies hetzelfde als de andere balk als je deze alleen aansluit?
    Zet 1 van de balken eens op kanaal 5 of 9, en sluit beiden aan, reageert de balk (ch5) nu ook als je schuif 1 tm 4 gebruikt?

Succes
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• van der Harst
      • Feb 2010
      • 13

Late reactie, sorry, familie omstandigeheden.
      De DMX aansturing in de T-Bar van de lampen hebben maar 1 modus: "15 kanaals" niet instelbaar. Startadres is wel instelbaar. Op dit gebied wijkt de Eurolite dus blijkbaar af van de Showtec.

Vwb RTFM; tja volgens mij heb ik dat voldoende gedaan maar snappen doe ik het niet. Wellicht dat ik een andere controller moet aanschaffen die instelbaar is op 15 kanalen? of is dat onzin?

NB ik zie nu pas dat ik in de kop een fout heb gemaakt. Dit moet uiteraard zijn:
      15 Channel lampen op 16 channel DMX controller

Ik ga zaterdag toch weer eens even op mijn gemak kijken of ik het aan de praat krijg maar heb daar geen vertrouwen in omdat ik daar al uren in gestopt heb zonder resultaat.

Comment

• jakobjan
        • Jul 2002
        • 599

Moet in feite heel makkelijk zijn.

Kanaal 1 is ingebouwde macro's
        Kanaal 2 is dimmer
        kanaal 3 is strobe,

En dan heb je per lamp 3 kanalen R G B

Dimmer kanaal 2 op 100% zetten en dan maar eens met kanaal 4 7 10 en 13 aan de freubel om te kijken of je de lampen afzonderlijk rood kan kleuren.
        Jakob-Jan
        Lightjockey Beta tester
        Freelance Licht tekkie

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Hou er ook rekening mee dat sommige fixtures (met name oude die met DIP-switches werken) nogal eens het adres '0' voor kanaal 1 aanzien. Sommige controllers willen daar ook nog eens gek in doen.

Dus probeer voor de grap eens de fixture op adres 2 in te stellen (of 0, als dat kan), dat moet niet zo'n probleem zijn want aan de bovenkant heb je toch nog 1 kanaal over. Kijk of ie dan meer wil doen.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• jakobjan
            • Jul 2002
            • 599

@stoney3k

Dit is een gewoon moderne Eurolite KLS-800. en daar is kanaal 1 gewoon kanaal 1.
            Jakob-Jan
            Lightjockey Beta tester
            Freelance Licht tekkie

Comment

• van der Harst
              • Feb 2010
              • 13

Jakobjan,
              Je had iid gelijk:
              Kanaal 1 is ingebouwde macro's
              Kanaal 2 is dimmer
              kanaal 3 is strobe,
              En dan heb je per lamp 3 kanalen R G B

Na een tijdje gefrustreerd te zijn heb ik het gisteren tijdens de oefenavond toch maar weer eens geprobeerd en het werkt ineens zoals je hierboven hebt aan gegeven .
              Dat gaat echter nog niet meevallen als ik dat samen met het geluid moet doen. Het zal er wel op neer komen dat ik de lampen op lokatie op een bepaalde kleur programmeer en de rest van de avond zo laat staan want de ingebouwde programmas zijn een partij zenuwachtig!
              In ieder geval bedankt.
              Arie

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

probeer een paar kleuren te programeren, dan hoef je alleen een andere '' scene'' te klikken, en het ziet er anders uit!
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

Working...