Waarom brandt de ene lamp feller dan de andere lamp?
Collapse
X
-
Je moet een aantal zaken onderscheiden met verlichting nl. de lichtstroom en de specifieke lichtstroom;
De lichtstroom (Engels: luminious flux; Duits: Lichtstrom) is een lichttechnische grootheid die uitgestraalde hoeveelheid licht per tijdseenheid aangeeft, gecorrigeerd voor de spectrale gevoeligheid van het menselijk oog. De lichtstroom kan worden gezien als het fotometrisch equivalent van het geleverde vermogen.
De verhouding tussen lichtstroom en het ervoor benodigde vermogen wordt de specifieke lichtstroom (of het lichtrendement) genoemd. Dit wordt uitgedrukt in de eenheid lumen per watt. Op de verpakking van een bepaald type spaarlamp van een bekend merk staat bijvoorbeeld dat hij 500 lumen levert bij een opgenomen vermogen van 8 watt. De specifieke lichtstroom is dan 500 lm/8 W = 62,5 lm/W.
Dan is er ook nog de verlichtingssterkte of illuminantie (Engels: illuminance, Duits: Beleuchtungsstärke) is de op een oppervlak invallende lichtstroom per oppervlakte-eenheid.
Als je bovenstaande in ogenschouw neemt (en je erin verdiept om het te proberen te begrijpen) heb je een verklaring waarom de ene lamp feller brandt dan de andere.
Ik heb iets meer als een jaar of 30 geleden (jammergenoeg) niet goed opgelet op school, en ben daardoor iets later met de rekensommetjes, tot vervelens toe, geplaagd toen ik mijn Middelbare Installatie Technicus heb gedaan (voorloper van electrontechnisch installateurs diploma)... en na zoveel jaar kan ik constateren dat er nog iets is blijven hangen
Dus geef niet op..... er is altijd nog hoopComment
Comment