Waarom brandt de ene lamp feller dan de andere lamp?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xxmariatjuh
    • Mar 2011
    • 3

Waarom brandt de ene lamp feller dan de andere lamp?

Haai!
    Ik moet een verslag maken voor natuurkunde over lampen.
    Het moet gaan over waarom niet alle lampen even fel schijnen.
    Maar ik weet niet of dat klopt en ik kan niks anders vinden...

Tot nu toe heb ik dit:

Je hebt verschillende soorten lampen. Je hebt gloeilampen, spaarlampen, Tl-lampen, halogeenlampen en nog meer soorten lampen.
    Elke lamp heeft zijn eigen vermogen.
    Hoe fel een lamp brandt heeft ook voor een deel te maken met het vermogen. De eenheid is de watt(W). Als je bijvoorbeeld een lamp hebt van 1.7 A en 720V dan is het vermogen 1244W. Als je nog een andere lamp hebt van 2.5A en 720V dan is het vermogen 1800W.
    Je ziet al meteen dat het verschil in vermogen heel groot is. Daarom zal de lamp van 1800W feller schijnen dan de lamp van 1244W. Spaarlampen hebben minder watt en kunnen soms toch even fel branden. Dat komt doordat de spaarlamp anders gebouwd is. Een spaarlamp zet meer dan 90% om in warmte, bij een normale lamp is dat veel minder.
    Ook de kleur heeft er mee te maken. Als je een lamp hebt met bijvoorbeeld de kleur rood, geeft die lamp natuurlijk minder licht dan een lamp met de kleur wit.

Groetjes,
    xxmariatjuh
  • mvdwerff
    • Sep 2010
    • 144

Je begint te praten over stromen, ampere's. Begin eerst bij de weerstand van een lamp. De gloeidraad intern heeft een bepaalde weerstand. Door deze weerstand gaat de draad gloeien, de stroom kan er immers niet 'direct' door. Dit is het licht, en de warmte.
    Een leuk voorbeeldje van weerstand is een wegversmalling op de weg: Niet alle auto's kunnen meer snel over de weg rijden, hetgeen meestal leidt tot irritaties (=hitte, soms in de vorm van stoom uit de oren)

De weerstand drukken we uit in R. Met de formule R = U / I kunnen we dan met een opgegeven voltage de stromen bepalen.
    De stroom is dus geen eigenschap van een lamp, de weerstand wel.

Met de opgegeven spanning waarop een lamp werkt, en de weerstand, dus dus ook het vermogen uit te rekenen, de P.

Hoe hoger het vermogen is, hoe feller de lamp zal schijnen. Dit is in ieder geval bij Tungsten het geval.

Gasontlading (spaarlampen, TL's) werken op een andere manier. Het zijn voorbeelden van 'niet-ohmse' belastingen. Ze hebben wel een weerstand, maar de stromen zijn afhankelijk van de spanning die erop gezet word!

Overig: het verschil tussen 1244 watt en 1800 watt is niet zo heel erg groot hoor, dat zie je bijna niet.
    Begin met een verschil van een huis-tuin peertje van 40 watt in je schemerlamp en een 2kW theaterspot. Dát zie je!
    Last edited by mvdwerff; 09-03-11, 22:28.
    Mark van der Werff
    Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• xxmariatjuh
      • Mar 2011
      • 3

Originally posted by mvdwerff
      Je begint te praten over stromen, ampere's. Begin eerst bij de weerstand van een lamp. De gloeidraad intern heeft een bepaalde weerstand. Door deze weerstand gaat de draad gloeien, de stroom kan er immers niet 'direct' door. Dit is het licht, en de warmte.
      Een leuk voorbeeldje van weerstand is een wegversmalling op de weg: Niet alle auto's kunnen meer snel over de weg rijden, hetgeen meestal leidt tot irritaties (=hitte, soms in de vorm van stoom uit de oren)

De weerstand drukken we uit in R. Met de formule R = U / I kunnen we dan met een opgegeven voltage de stromen bepalen.
      De stroom is dus geen eigenschap van een lamp, de weerstand wel.

Met de opgegeven spanning waarop een lamp werkt, en het opgegeven vermogen, dus dus ook het vermogen uit te rekenen, de P.

Hoe hoger het vermogen is, hoe feller de lamp zal schijnen. Dit is in ieder geval bij Tungsten het geval.

Gasontlading (spaarlampen, TL's) werken op een andere manier. Het zijn voorbeelden van 'niet-ohmse' belastingen. Ze hebben wel een weerstand, maar de stromen zijn afhankelijk van de spanning die erop gezet word!

Overig: het verschil tussen 1244 watt en 1800 watt is niet zo heel erg groot hoor, dat zie je bijna niet.
      Begin met een verschil van een huis-tuin peertje van 40 watt in je schemerlamp en een 2kW theaterspot. Dát zie je!
      Oke.
      Heel erg bedankt!
      U heeft mij heel goed geholpen!

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

Waar wil je trouwens onderscheid in gaan maken? Lichtopbrengsten van verschillende soorten lampen of wil je de soorten links laten liggen en puur gaan kijken hoe sterk de lichtopbrengst afhankelijk is van het vermogen...

Oftewel: Waarin onderscheid die ene lamp die feller brand zich in van die andere lamp?

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Volgens mij is het niet de bedoeling dat wij hier het huiswerk voor iemand gaan maken, of zie ik dat verkeerd?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• stainz
            • Sep 2009
            • 609

huiswerk maken en opstapjes bieden is nog altijd een verschil volgens mij... volgens mij kan Maria (klopt dat? ) best aardig op weg met hulp van dit forum zonder dat wij het antwoord van haar casus volledig gaan zitten voorkauwen

Comment

• john-xr3i
              • May 2009
              • 93

Let me google that for you

en dan de 2e.
              echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
              vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

Comment

• Martijn de Groot
                • Mar 2005
                • 189

Allemaal mooi, maar niemand vraagt zich af waar 720 volt vandaan komen, ik doe pas een jaar of dertig lampjes, maar ben nooit iets boven de 240 volt tegengekomen.
                Is dit iets speciaal voor opgevoerde aggregaten, of een hele dikke duim?
                In Nederland kennen we 230 volt(sommige landen om ons heen 240 ) volt en 400 volt als af te nemen spanning, alle andere waardes zijn niet beschikbaar om iets op aan te sluiten, tenzij je een tram, trolleybus of trein hebt. Rest wordt alleen opgevoerd voor distributie over langen afstanden.
                Als we iets vergelijken, laten we dan gewoon met bestaande zaken beginnen.
                Last edited by Martijn de Groot; 09-03-11, 19:12.
                wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Begin nu eerst eens met het gegeven van Lumen en de relatie daarvan met het vermogen in watts.
                  Bij luidsprekers hebben we het ook over aantal acoustische dB's bij 1 watt electrische input als rendement van het ding gemeten op 1 meter( dB/1W/1M)

Paul
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• xxmariatjuh
                    • Mar 2011
                    • 3

Originally posted by stainz
                    huiswerk maken en opstapjes bieden is nog altijd een verschil volgens mij... volgens mij kan Maria (klopt dat? ) best aardig op weg met hulp van dit forum zonder dat wij het antwoord van haar casus volledig gaan zitten voorkauwen
                    Helemaal mee eens! xD
                    Ja, dat klopt

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Originally posted by xxmariatjuh
                      ...Spaarlampen hebben minder watt en kunnen soms toch even fel branden. Dat komt doordat de spaarlamp anders gebouwd is. Een spaarlamp zet meer dan 90% om in warmte, bij een normale lamp is dat veel minder.
                      Ehhhmmm, denk jij zelf dat deze tekst klopt?

Wil het niet gelijk voorzeggen daar het hier om huiswerk gaat.

Comment

• mvdwerff
                        • Sep 2010
                        • 144

Originally posted by Martijn de Groot
                        Allemaal mooi, maar niemand vraagt zich af waar 720 volt vandaan komen, ik doe pas een jaar of dertig lampjes, maar ben nooit iets boven de 240 volt tegengekomen.
                        Is dit iets speciaal voor opgevoerde aggregaten, of een hele dikke duim?
                        In Nederland kennen we 230 volt(sommige landen om ons heen 240 ) volt en 400 volt als af te nemen spanning, alle andere waardes zijn niet beschikbaar om iets op aan te sluiten, tenzij je een tram, trolleybus of trein hebt. Rest wordt alleen opgevoerd voor distributie over langen afstanden.
                        Als we iets vergelijken, laten we dan gewoon met bestaande zaken beginnen.
                        Het zijn duidelijk waardes die niet op de waarheid gebaseerd zijn. Het gaat hier om principes, niet om werkelijke waardes.

Mag ik vragen wat voor opleiding je doet?

Lumen is trouwens een eenheid voor lichtstroom. Het is een verband tussen candela en de ruimtehoek.
                        Dit zegt dus niks over WAAROM de ene lamp meer licht geeft als de andere. En daarom doet het aantal Lumen in dit topic eigenlijk niet ter zake, ook gezien de opleiding (ik vermoed een HAVO opleiding?)

Om even in te haken: een mooie vergelijking welke anders zou kunnen worden gegeven is de Poynting-vector: W/m2
                        Echter is dit voor een havo opleiding totaal onbereikbare stof en daarom niet relevant.
                        Mark van der Werff
                        Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• @lex
                          • Jul 2006
                          • 1087

Originally posted by Martijn de Groot
                          Hoe hoger de stroom door de lamp hoe witter het licht. Dus als je witter licht wilt hoef je het niet in hoogspanning te zoeken, maar in laagspanning. Aangezien we graag wit licht hebben...

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat er voor bijzondere omstandigheden (trein, hoogspanningsmasten, etc.) lampen bestaan voor hogere bedrijsspanning, maar die zullen wij niet snel tegenkomen denk ik.

Originally posted by xxmariatjuh
                          Haai!
                          Ik moet een verslag maken voor natuurkunde over lampen.
                          Het moet gaan over waarom niet alle lampen even fel schijnen.
                          Maar ik weet niet of dat klopt en ik kan niks anders vinden...

Spaarlampen hebben minder watt en kunnen soms toch even fel branden. Dat komt doordat de spaarlamp anders gebouwd is. Een spaarlamp zet meer dan 90% om in warmte, bij een normale lamp is dat veel minder.

Groetjes,
                          xxmariatjuh
                          Hoi Maria,

Ik denk dat het erg wordt gewaardeerd door je docent als je de termen goed gebruikt. Een lamp 'heeft geen Watt', maar neemt vermogen op (in Watt) of staat vermogen af (in Watt) in de vorm van licht, warmte en soms geluid/trilling. En als ik toch bezig ben: spanning staat over de lamp en stroom loopt er doorheen.

En lees bovenstaand stukje nog eens goed... een spaarlamp kan je meestal met blote handen direct uit de fitting draaien en een gloeilamp/halogeenlamp absoluut niet. Klopt dus iets niet aan je stukje tekst.

@lex
                          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• jakobjan
                            • Jul 2002
                            • 599

Er is ook nog zo iets als verschil in gloeidraad, wolfram of constantaan of Kooldraad.
                            Een kooldraad filament heeft een veel hogere soortelijke weerstand, zal dus ook geler licht uitsturen en dus optisch minder fel branden.
                            Jakob-Jan
                            Lightjockey Beta tester
                            Freelance Licht tekkie

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Originally posted by @lex
                              Hoe hoger de stroom door de lamp hoe witter het licht. Dus als je witter licht wilt hoef je het niet in hoogspanning te zoeken, maar in laagspanning. Aangezien we graag wit licht hebben...
                              Dat was toch vooral bij één specifiek concert nodig
                              Hoe deden ze dat toen der tijd met rood

Comment

Working...