aankoop Halogeenlamp 500w, was dit wel een goed idee?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eskape1994
    • Feb 2011
    • 2

aankoop Halogeenlamp 500w, was dit wel een goed idee?

Hallo iedereen!

Allereerst wil ik graag zeggen dat ik nieuw ben op dit forum en dit mijn eerste post is.

Nu, ik heb afgelopen week een 500 watt halogeenlamp aangekocht. Nu hoor ik echter in mijn omgeving dat zo'n lamp veel te sterk is en veel te gevaarlijk voor het gebruik dat ik beoog.

Wat zijn de gevaren van zo'n lamp? ik heb ergens op dit forum gelezen dat deze een temperatuur van zo'n 400 °C kan behalen...
    en hoe kan ik deze lamp dan wel veilig gebruiken?

Ik heb deze lamp gekocht omdat ik vaak 'savond in het donker buiten op het terras op skireis bezig ben met ski-onderhoud. Hiervoor heb ik echter echt wel veel licht nodig... maar kon dit misschien ook met een kleinere lamp?

PS: de winkel waar we de lamp kochten zei dat dit de minst sterke losse lamp was die ze hadden...

MVG en hopend op een spoedig antwoord.

Sander
  • mvdwerff
    • Sep 2010
    • 144

Sander,

Er is helemaal niks mis met je aankoop.
    Het klopt inderdaad dat bouwlampen erg heet worden, vooral het glas. Echter alle armaturen worden warm. Als je alle instructies opvolgt welke gegeven zijn (zoals de montageafstand) is er helemaal niks aan de hand.

In tegendeel: je hebt een armatuur gekocht wat geschikt is voor buitengebruik.

1 vraag: hoe gebruik je de lamp? Gemonteerd aan bijvoorbeeld een muur? of verplaatsbaar op statief? Denk bij het laatste om het afkoelen van de lamp.
    Mark van der Werff
    Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• eskape1994
      • Feb 2011
      • 2

Ik zou de lamp verplaatsbaar op een statief gebruiken

wel nog een klein puntje, ik zou de lamp wel alleen maar gebruiken op een klein oppervlakte, maar een paar vierkante meter, en daarom zou het respecteren van de veiligheidsafstand wel moeilijk zijn...

MVG, Sander

ps: bedankt voor het spoedige antwoord ;-)

Comment

• mvdwerff
        • Sep 2010
        • 144

Het enige wat gebeurt is dat je warme vingers krijgt.
        De veiligheidsafstand is ongeveer 50 cm, dit om te voorkomen dat mensen doeken en dergelijke dicht bij het armatuur hangen. Op je statief is het geen enkel probleem.
        Mark van der Werff
        Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Uhm, jongens een lamp voor ski-onderhoud? Als je er niet bij gaat staan te jodelen dan is dit niet echt een onderwerp voor een pro audio en licht forum...

Die bouwlamp is precies voor jouw doel gemaakt: zorgen voor licht op de werkplek. Zo'n armatuur wordt heet, maar dat zal in de winter buiten op het terras ook nog wel enigszins meevallen (tot een graadje of 150 oid).

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...