Geluidskwaliteit verbeteren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sander Hesen
    • Feb 2011
    • 3

Geluidskwaliteit verbeteren

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb mij aangemeld om jullie om informatie te vragen bij mijn probleem.

Ik heb hier een geluidssetje in een ruimte staan waar ik met mijn vrienden vaak zit. Nu ben ik uit aan het zoeken hoe we een zuiverder geluid uit onze set kunnen halen.
    De set bestaat uit:

4x JB systems TSX 12 (200W) aangestuurd door een JB Systems AX-400
    4x JB systems TSX 15 (250W) in zelfbouw kast zonder tweeter (deze gebruiken we als sub) en worden aangestuurd door 2x JB Systems VX-400
    En verder een Crossover van Behringer (CX3400) voor de frequentie's te scheiden.

nu weet ik dat dit een budget setje is en dit natuurlijk niet kwalitatief het beste materiaal is maar ik wil wel proberen hier het meeste uit te halen.

dit setje staat in een ruimte van +/- 50M2

Nu is mijn vraag of jullie mij kunnen helpen in het adviseren van nog eventueel andere apparatuur om de kwaliteit van het geluid te verbeteren, met name de verhouding tussen bass en mid/hoog.

Met vriendelijke groet,

Sander Hesen
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Koop een 31 bands EQ en ga daarmee aan de slag.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• ultrakiller
      • Nov 2008
      • 67

ik heb ook met JB tsx'en gewerkt , leg er eens een Jb systems Se-100 tussen , dat verbeterde de geluidskwaliteit al dramatish in mijn geval

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Heb jij zeer oude TSX-en waar een piëzotweeter in zit? Anders deze vervangen door een dynamische (HT30?) met filter.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Sander Hesen
          • Feb 2011
          • 3

Ik heb dan het nieuwere type want hier zit de HT30 in,

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste een 31 bands eq aanschaffen of een JB-systems SE-100 wat dus een sound enhancer is zoals ik via google lees. Maar kan iemand mij precies uitleggen wat dit doet? en zijn er nog andere merken die zoiets leveren voor een mooie prijs?

Mvg

Sander

Comment

• HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 649

Originally posted by Sander Hesen
            Hallo,

Nu is mijn vraag of jullie mij kunnen helpen in het adviseren van nog eventueel andere apparatuur om de kwaliteit van het geluid te verbeteren, met name de verhouding tussen bass en mid/hoog.

Met vriendelijke groet,

Sander Hesen
            Even een flauwe opmerking; de TSX-en wegdoen, even google-en levert het volgende op;

Met een eenvoudige 2-weg X-over kun je de verhouding tussen het laag en mid/hoog ophalen. Dit zal al wel voldoende zijn voor jouw setje.

Met een EQ- kun je het frequentieverloop van je luidsprekerinstallatie eenvoudig bijstellen indien je dat wenst. Mochten bepaalde frequenties niet helemaal lekker overkomen op je luidsprekers, dan kunt u eenvoudig dat frequentiegebied wat bijstellen om er voor te zorgen dat de geluidskwaliteit optimaal is. Verder is een subsonic filter aanwezig wat er voor zorgt dat té lage frequenties (die niemand dus daadwerkelijk kan horen) worden afgekapt, waardoor de versterker deze frequenties dus niet meer hoeft te versterken en er meer ruimte is om de rest van de frequenties te versterken.

Met een SE-100 kun je weer net iets meer als alleen X-over; Een multiband sound enhancer, voegt harmonische tonen toe aan de muziek, wat de definitie en de transparantie fel verhoogt. Tevens doet dit apparaat dienst als crossover, door de lage en hoge tonen te scheiden.

Met de laatste zul je prima uit de voeten kunnen.

Comment

• Sander Hesen
              • Feb 2011
              • 3

Niet iedereen heeft een ruim budget.

Maar ik heb gister voor een paar tientjes een behringer EX 3200 op de kop kunnen tikken. Neem aan dat deze dezelfde functie heeft dan de SE-100.

Verder heb ik nog een Behringer EP2500 voor een mooi prijsje kunnen kopen en heb ik deze aan de subs gehangen en 2 VX-400's voor de toppen. En de AX-400 de deur uit gedaan.

Maar nu is mijn vraag verder nog hoe ik deze EP2500 het beste af kan stellen want deze geeft 650W @ 4Ohm en nu zijn mn subjes 500W @ 4Ohm en ik wil natuurlijk niet dat deze doorbranden maar wel het maximale eruit halen wat erin zit.
              Is dit hoorbaar wanneer ik te veel vermogen stuur of is het op het gevoel afstellen hoever ik deze open kan draaien?

Mvg,

Sander Hesen

Comment

• tarpan
                • Dec 2008
                • 266

Als boem-boem klinkt als brrr-brrr, en piep-peip als kriep-kriep, dan zet je t iets stiller.
                als je bij de brom zit...

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Hier zijn zo ongeveer 8356 topics over, dus ff de zoekfunctie van dit forum creatief gebruiken zal je verder helpen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

Maar ik heb gister voor een paar tientjes een behringer EX 3200 op de kop kunnen tikken. Neem aan dat deze dezelfde functie heeft dan de SE-100.
                    Alleen mis je zo te lezen de cross-over functie in de Behringer welke wel in de JB aanwezig is.
                    ...Maar nu is mijn vraag verder nog hoe ik deze EP2500 het beste af kan stellen want deze geeft 650W @ 4Ohm en nu zijn mn subjes 500W @ 4Ohm en ik wil natuurlijk niet dat deze doorbranden maar wel het maximale eruit halen wat erin zit.
                    Deze versterker is geen probleem en het kan zelfs nog wel een "onsje" meer zijn. De reden waarom kun je zoals MusicXtra al aangeeft in duizenden topics zelf opzoeken.

Comment

Working...