Hoe haal ik het maximale uit mijn huidige speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Klementino
    • Mar 2008
    • 3

Hoe haal ik het maximale uit mijn huidige speakers

Ik probeerde hier en daar wat op dit forum te vinden maar toch ben ik niet veel wijzer gevonden, ik heb alleen maar meer vragen ontwikkeld.

Ik doe aan drive-in met een kameraad, maar we zijn nog maar net begonnen.

Op dit moment heb ik zelf een setje Raveland speakers. Ik weet dat dit geen professionele speakers zijn maar ik wil eerst wat meer ervaring opdoen met draaien(voorheen wel eens gedaan met VirtualDJ maar dit vind ik niks. Ik heb daarom nu een setje CDJ-200's van Pioneer samen met die kameraad en een Behringer DJX700 mengpaneel) en wil ik nog wat geld sparen voor nieuw geluid).

Ik heb een paar jaar terug toen ik de speakers aangeschaft heb geen nieuwe versterker gekocht. Ik heb nu dus een Skytec versterker.

Het RMS-vermogen van de speakers is 200 watt en het piekvermogen 500 watt. De versterker levert volgens de fabriek een RMS van 100watt en piek van 150 watt.

Wat voor versterker zou ik het beste kunnen kopen bij deze speakers en is het verschil aan geluid groot genoeg voor zo'n investering. Dus welke specificaties moet een matchende versterker hebben?

Daarnaast nog een vraagje over die rode lampjes op de versterker. Ik las net dat je die eigenlijk nagenoeg niet moet zien branden. Maar in de afgelopen 5 jaar heb ik altijd zo gedraaid dat ze bij elke bass-piek knipperden(ik probeerde wel te vermijden dat ze te vel branden en te lang). In hoeverre kan dit kwaad?

Alvast bedankt.
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

Hallo,

Welkom op het forum.
    De speakers die je hebt hebben een RMS vermogen van 200 watt.
    De versterker heeft een RMS vermogen van 100 wat.
    Dat is 2x zo klein, je moet eigenlijk een versterker hebben die iets meer vermogen heeft dan je RMS vermogen zodat die rode lampjes niet gaan branden.
    Dat betekent dat je versterker het heel zwaar heeft en het kanaal overstuurt.
    Dit kan op den duur je speakers kosten.

Comment

• stainz
      • Sep 2009
      • 609

persoonlijk zou ik rustig een versterker van 400W RMS hieraan hangen, je doet er dan verstandig aan te kijken naar kwaliteitsversterkers om twee redenen:

1. Een budget-versterker van 400W RMS zal misschien tussen de 200-300euro kosten, terwijl een instapmodel van een kwaliteitsmerk 300-400euro kost.

2. Een kwaliteitsversterker kan je eventueel in de toekomst gebruiken als je betere speakers koopt, hierdoor hoef je in de toekomst niet in een betere versterker te investeren en bespaar je dus in feite geld.

Comment

• Klementino
        • Mar 2008
        • 3

Nu heb ik dus 3 vragen:

- Welk merk bevelen jullie aan?

- Hoe hard kan ik hem zetten met een 400RMS versterker zonder dat ik de boxen naar hun grootje help?

- Wat betreft geluidssterkte, hoeveel maakt het verschil met dat skytec versterkertje wat ik nu heb?

Comment

• HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 649

Originally posted by stainz
          persoonlijk zou ik rustig een versterker van 400W RMS hieraan hangen, je doet er dan verstandig aan te kijken naar kwaliteitsversterkers om twee redenen:

1. Een budget-versterker van 400W RMS zal misschien tussen de 200-300euro kosten, terwijl een instapmodel van een kwaliteitsmerk 300-400euro kost.

2. Een kwaliteitsversterker kan je eventueel in de toekomst gebruiken als je betere speakers koopt, hierdoor hoef je in de toekomst niet in een betere versterker te investeren en bespaar je dus in feite geld.
          Bovenstaande klopt allemaal, maar gaat helaas niet op voor Raveland. Schromelijk overdreven waardes geven ze op voor hun speakers... Als ik dan geld uit zou geven, is dat het eerste dat de deur uit zou gaan. Budgetair gezien is er tweedehands heus wel iets leuks te koop voor weinig.

NB: mocht je meer gericht advies willen vermeld er typenummers bij, dat helpt....

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by Klementino
            Nu heb ik dus 3 vragen:

- Welk merk bevelen jullie aan?

- Hoe hard kan ik hem zetten met een 400RMS versterker zonder dat ik de boxen naar hun grootje help?

- Wat betreft geluidssterkte, hoeveel maakt het verschil met dat skytec versterkertje wat ik nu heb?
            Koop U een tweedehands crown XTI 2000. Zit je meteen goed voor de toekomst. En kun je vinden voor +/- 600€

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by HR Soundproductions
              Bovenstaande klopt allemaal, maar gaat helaas niet op voor Raveland. Schromelijk overdreven waardes geven ze op voor hun speakers... Als ik dan geld uit zou geven, is dat het eerste dat de deur uit zou gaan. Budgetair gezien is er tweedehands heus wel iets leuks te koop voor weinig.

NB: mocht je meer gericht advies willen vermeld er typenummers bij, dat helpt....
              juist, maar velen hebben niet het budget om zomaar speakers en een versterker te kopen in 1 keer.

Comment

• HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 649

Originally posted by frederic
                juist, maar velen hebben niet het budget om zomaar speakers en een versterker te kopen in 1 keer.
                Heb je gelijk in, maar het lijkt me ook niet een goed plan om een versterker van 1,5 x de opgegeven rms waarde van de speakers er op te zetten en er dan achter te komen dat je ze naar de eeuwige rustvelden hebt gestuurd.....

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Originally posted by HR Soundproductions
                  Heb je gelijk in, maar het lijkt me ook niet een goed plan om een versterker van 1,5 x de opgegeven rms waarde van de speakers er op te zetten en er dan achter te komen dat je ze naar de eeuwige rustvelden hebt gestuurd.....
                  Daarvoor zitten er 2 handige draaiknoppen op een versterker.

Comment

• Klementino
                    • Mar 2008
                    • 3

De typenummers van de speakers zijn: X 1838 L (vermeld op de achterkant)...

Het gaat er niet om dat ik niet weet dat ik beter nieuwe boxen kan komen. Dat budget is er helaas niet. Ik wil alleen weten of ik nog meer uit deze speakers kan halen of dat de investering waard is?

Ik ben trouwens slim genoeg om die volumeknoppen niet vol aan te gooien als ik er een veel zwaardere versterker aanhang, enig advies hierover zou zeer welkom zijn.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie moeite. Ik hoor het graag

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

Ik ben trouwens slim genoeg om die volumeknoppen niet vol aan te gooien als ik er een veel zwaardere versterker aanhang
                      Nou, je bent slim genoeg om de clip-led's in de gaten te houden. Die volume knoppen voorkomen beslist niet dat er iets kapot gaat, behalve als ze echt dicht staan.
                      Het onderwerp van de regelaars op een eindversterker is al een keer of 70 behandeld dacht ik.......
                      71: die regelaars zijn er alleen om de gevoeligheid aan te passen, als je ze op 50% zet en je stuurt 201% in, zit je nog steeds op clip-level. (getallenvoorbeeld, niet letterlijk nemen)
                      Last edited by Carl; 24-02-11, 13:27.

Comment

Working...