Hoe ga ik te werk? Live zang + Live effecten via PC

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AZAWAZA
    • Feb 2011
    • 5

Hoe ga ik te werk? Live zang + Live effecten via PC

Hoi allemaal,

hopelijk zit ik hier op het goede forum en kunnen jullie mij helpen met de vragen die ik heb . Google is een lastige in dit geval.

Ik heb nu het volgende in huis:
    - USB audio interface: Roland Edirol UA-25 EX
    - Microfoon: SE Electronics sE2200a

Ook wil ik een monitor/speaker voor de microfoon aanschaffen om live mee te kunnen oefenen.

Waar ik naar op zoek ben ik een mogelijkheid om de Microfoon op de monitor/speaker aan te sluiten, maar OOK op de pc zodat ik via de pc effecten kan regelen die Live doorgestuurd worden naar de monitor/speaker.
    Dat als je dus Live aan het zingen bent, ook de effecten er meteen over hoort zonder vertragingen (ik heb nu een vertraging in de latency als ik het live monitoring aan zet in bijv. Cubase en dat af laat spelen via mijn USB Bose Companion 5 set. Deze vertraging krijg ik er ook met geen mogelijkheid uit )

Heb ik in deze opstelling apart nog een mixertje nodig?

Dus in het kort, ik wil live kunnen zingen met:
    - een microfoon die aangesloten wordt op een monitor/speaker,
    - en dat aansluiten op de computer zodat ik daar live effecten overheen kan gooien dat als iemand zingt, dat het uit de monitor komt MET effecten.

En aangezien ik nog helemaal niet thuis ben met zulk apparatuur, zouden jullie het er stap voor stap in willen zetten? (bijv. Microfoon met kabel naar de audio interface, van audio interface weer naar monitor etc.)

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Groeten AZA
  • muppet
    • May 2009
    • 94

Ben bang voor je dat dat niet gaat werken.
    Live effecten via je PC kan alleen met delay, en daar hoef je dan niets voor te doen :-)

Je zit met effecten in je PC altijd met een verwerkingstijd.
    Met een beetje mazzel beperkt dit zich tot binnen een seconde, dus heb je gelijk je delay...
    Ga voor een extern effect met een klein mixertje.

Tenzij er iemand andere ervaringen heeft?
    Sound should sound like it should sound...

Comment

• Hitvision
      • Jun 2003
      • 388

Er zijn wel oplossingen (hardwarematig) met een erg lage latency. Echter lost dit jouw probleem niet op. Ik heb het idee dat jij een PC gebruikt i.v.m. budget. Voor een beperkt budget ken ik geen betaalbare oplossingen. Als het om het oefenen gaat is een simpel mixertje met FX voldoende om in jouw behoefte te voorzien. Is de goedkoopste en simpelste oplossing. Leuk voorbeeld:

Soundcraft Notepad 124FX Compact mixer

Succes.
      Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• Graniet
        • Sep 2009
        • 33

Dit kan zeker werken. Ten eerste moet je de "direct monitoring" gebruiken van de Edirol. Deze stuurt het signaal van de microfoon rechtstreeks naar de outputs, zonder eerst door de PC te gaan. Geen latency dus.
        Hiervoor hoeft Cubase zelfs niet te draaien.
        Daarna mute je in Cubase het monitoren van je input (microfoon) signaal en stuur je enkel de output van de FX sectie naar de master output.
        De volume verhouding tussen beiden kun je vervolgens regelen op de Edirol door de output (signaal vanaf de PC, dus enkel de effecten) te combineren met de direct monitoring (de microfoon dus).
        Er zal inderdaad wel wat latency op de effecten zitten, maar dit is normaal gezien zo weinig dat je daar geen van last hebt.
        Als je toch nog een monitor gaat aanschaffen, kijk dan eens naar bvb de HK Audio Fast. Deze heeft een ingebouwde Mic preamp waar je de microfoon rechtstreeks in kan steken.

Voor dit hele verhaal moet je wel de USB Bose speakers vergeten. Je moet de uitgang van de Edirol gebruiken.

Succes !
        Last edited by Graniet; 17-02-11, 22:30.
        Alle problemen van de wereld kunnen opgelost worden met 2 dingen ; WD40 en Gaffa. Als het vast zit en het moet los, WD40. Als het los zit en het moet vast, Gaffa.

Comment

• AZAWAZA
          • Feb 2011
          • 5

[QUOTE=Graniet;556425]
          Voor dit hele verhaal moet je wel de USB Bose speakers vergeten. Je moet de uitgang van de Edirol gebruiken.
          QUOTE]

Bedankt voor jullie snelle reacties! Dat waardeer ik enorm!

Echter, ik ga wel hard balen als ik mijn Bose boxen moet vergeten in dit verhaal, die dingen waren niet goedkoop ;-) (ok, niet speciaal hiervoor gekocht, maar zou wel leuk zijn als ik het er voor kan gebruiken, hoef ik ook geen aparte monitor/speaker aan te schaffen)
          Ik heb gemerkt dat als ik gewoon geluid gebruik via de Line in (groene ingang achter op pc) dat ik geen latency problemen heb.
          Zodra ik de USB erin steek van de Bose boxen en die wil gebruiken is de latency terug, dus waarschijnlijk zit het probleem hem dan ergens in combo met de Bose speakers of het feit dat ik USB gebruik voor mijn audio/monitoring.

Verder moet ik als ik het zo hoor toch voor een mixertje gaan.
          Maar hoe moet ik een mixer in het verhaal zien? Deze sluit je uiteindelijk toch ook op je pc aan om effecten te regelen, of hoe moet ik dat zien?

Alvast bedankt weer!

Comment

• Graniet
            • Sep 2009
            • 33

De Bose in eigenlijk gewoon een externe USB geluidskaart. Daarom krijg je latency als je geluid door de USB op de Bose laat afspelen. Blijkbaar gaat het geluid wel rechtstreeks naar de speakers als je de line-in gebruikt. Test dat even door iets (ipod - mp3) in de line in te steken van de Bose speakers (niet van de PC! )en de USB uit de pc te trekken. Als je dan geluid krijgt zit je goed. (dus zonder dat de Boses op de pc zijn aangesloten).
            In dat geval kun je gewoon een verloopstekker kopen van 2 X RCA naar minijack (3,5 mm) of van 2 X jack naar minijack en zo de uitgang van de Edirol op de Bose speakers insturen.

Van die kleine mixertjes met ingebouwde effecten zijn er genoeg. A&H, Yamaha, Soundcraft, Behringer. Dat is eigenlijk allemaal afhankelijk van de wensen en het budget.

Mvg
            Last edited by Graniet; 18-02-11, 00:22.
            Alle problemen van de wereld kunnen opgelost worden met 2 dingen ; WD40 en Gaffa. Als het vast zit en het moet los, WD40. Als het los zit en het moet vast, Gaffa.

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

De effecten zitten dan in de mixer gebouwd, dus die hele pc kan je thuislaten, gewoon lekker je microfoon in dat mixertje en dan een van de ingebouwde effecten in de mixer kiezen.

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• AZAWAZA
                • Feb 2011
                • 5

Hey Graniet,

heb het geprobeerd, en het werkt! Heb een grotere jack in de Output van de Edirol gestopt, en een minijack in de Line In van de Bose set gestopt.
                Dit werkt! En zonder vertraging ook nog :-D
                Geweldig!

Heb alleen nog het probleem dat ik door dit gedaan te hebben een soort digitale piep heb die over mijn Bose boxen hoorbaar is.
                Niet continu, alleen zodra ik Cubase opstart en de Edirol "actief" wordt, en echt gebruikt wordt. Dus als ik de Edirol aanspreek, is die piep er.

Moet zelf ook nog even zoeken wat het kan zijn, maar misschien heb je al een idee :-)

Groeten AZA

Comment

• Graniet
                  • Sep 2009
                  • 33

Dat kan veel oorzaken hebben, maar meestal is dat een driver issue. Kijk even of je driver instellingen in cubase goedstaan, zodanig dat deze enkel de Edirol gebruikt als in en output. Het uitschakelen van andere geluidsapparaten op je pc (interne geluidskaart) wil ook wel eens helpen.
                  Zorg ook dat in de windows geluidsinstellingen enkel de Edirol gebruikt wordt.
                  Je hebt de USB van de Boses toch wel losgetrokken uit de pc ?

Comment

• AZAWAZA
                    • Feb 2011
                    • 5

Hoi Graniet,

had nog wat zitten rommelen en de USB van de Bose set er weer in gedaan. Die eruit gehaald en het probleem is opgelost! Geen digitale piep meer!

Nu heb ik precies wat ik wilde, kan live over mijn bose boxen zingen, en ook live effecten eroverheen gooien via de pc zonder enige vertragingen :-D
                    Voor nu dus even geen mixer en geen monitor/speaker nodig.

HEEL erg bedankt, heb er zelf veel tijd aan besteed en kreeg het niet voor elkaar.
                    Je moet het net ff weten hè ;-)

Mijn problemen zijn opgelost en vragen beantwoord!

Bedankt!!!!!

Groeten AZA

Comment

• Graniet
                      • Sep 2009
                      • 33

Graag gedaan. Nog even één vraagje / opmerking. Ik zag in één van je vorige posts dat je een "grote" jack (dat is 1/4 inch) in de Edirol had gestoken, en dit via een kleine jack op de line in van Boses had aangesloten. Dit werkt uiteraard wel, echter, je zal enkel mono signaal krijgen. Als je stereo wil (en voor sommige effecten is dit van belang) zul je toch echt een verloopkabel van 2 grote mono jacks naar één kleine stereo jack moeten aanschaffen.
                      Die zijn niet zo moeilijk te vinden, sommige bouwmarkten hebben ze zelfs.
                      Als je het zo doet, kun je de hele opstelling laten zoals hij nu is om muziek af te spelen, video's, enz. Je geluid zal alleen stukken beter zijn als de Bose USB.

Succes ermee !

Comment

• AZAWAZA
                        • Feb 2011
                        • 5

Oh dat wist ik ook niet :-) Had ik pas na een tijdje achter gekomen waarschijnlijk.
                        Dan ga ik kijken of ik ergens zo'n kabel vandaan kan halen en het op die manier aansluiten!

Nogmaals heel erg bedankt, je hebt me echt enorm geholpen!!

Comment

Working...