waarom? witte LED vragen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

waarom? witte LED vragen

Ik denk (hoop) dat het in dit forumdeel hoort.
    p.s. ludwigfrom waar ben je?

1) waarom zijn witte LED parren duurder dan gekleurde?
    Is dat puur omdat er minder verkocht worden of zijn witte led's duurder om te maken.

beide?

2) kun je met een koud/warm LED armatuur weer gewoon een LEE filter ervoor hangen en dezelfde kleur eruit krijgen als met een PAR?
    waarom?

(die dingen zijn duur en ik ken niemand die ze heeft. Dus emperisch gaat het niet)
    lekker belangrijk!
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Originally posted by showband
    1) waarom zijn witte LED parren duurder dan gekleurde?

2) kun je met een koud/warm LED armatuur weer gewoon een LEE filter ervoor hangen en dezelfde kleur eruit krijgen als met een PAR?
    waarom?
    1) Alle leds zijn blauw. Over dat blauw gaat een laagje (in geval van wit is dit fosfor) waardoor je witte output krijgt. Het is duurder om een witte LED te maken, zeker met een beetje behoorlijke output.

2) Een filter laat alleen de kleur door, die "op het filter staat". Als je een Lee152 voor een standaard LED-par hangt, krijg je geen warm licht. Waarom niet? Omdat een filter nooit iets kan toevoegen. Daarnaast is de kleurtemperatuur niet gelijk en zul je dus altijd verschillen krijgen. LED werkt met additieve kleurmenging, waarbij je dus steeds iets toevoegt.
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

Op het moment dat LED polychromatisch licht gaat produceren zal dit steeds meer mogelijk worden. In de categorie 'inbouwlicht' (dus de spotjes in je plafond, etc.) loopt Philips op het moment ver voorop. Ik heb onlangs een heleboel erg dure lampjes geïnstalleerd en ik moet zeggen dat het licht dat eruitkwam heel behoorlijk te noemen is. Ik heb er zelf voor een experiment een gekocht om te kijken hoe het zich gedraagt met filters en het is nog niet wat het zijn moet, maar ik geloof er wel in dat er op een gegeven moment LED verlichting komt, die te gebruiken is in combinatie met filters.

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Alle leds zijn blauw
        Correctie: witte LEDs en zijn gebaseerd op blauw. Rood, groen en geel worden echter zonder fosfor gemaakt: de kleurtemperatuur ontstaat in de chip door de dotering van de materialen. Hierdoor ontstaat licht met een vrij nauwkeurig te bepalen golflengte (monochromatisch dus).
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

kan ik uit dat laatste concluderen dat TRI led armaturen eventueel voldoende spectrum kunnen hebben om volbandig wit te maken? Of gaat dat niet gebeuren?

Geef me alles!
          lekker belangrijk!

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Bij warmwitte leds is de fosfor gericht op de lagere kleurtemperatuur.
            Met puur RGB kun je wel helder wit licht maken maar echt warmwit krijg je er niet uit, tenzij je tevreden bent met dat rozige warmwit van spaarlampen.
            Vandaar dat sommige fabrikanten in hun armaturen enkele amberkleurige leds toevoegden.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

Originally posted by laserguy
              Correctie: witte LEDs en zijn gebaseerd op blauw.
              Sorry, ik lees mijn post terug en zie dat ik het erg ongelukkig heb geformuleerd... Idd WITTE leds hebben als basis blauw... Een deel van dit blauw licht wordt met fosfor verkleurt naar geel. Samen maakt dit, dat wij het ervaren als wit...
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• pjadskop productions
                • Nov 2008
                • 128

jullie hebben beide gelijk, want het zijn gewoon de 2 verschillende manieren om een witte led te maken, met elk hun voor en nadelen. (de enkel blauwe is goedkoper maar heeft minder opbrengst door het fosforlaagje dacht ik).
                bij de 2de methode ga je ook niet snel een warme kleur krijgen
                Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Het is zelfs zo dat blauwe LED's heel lang niet op een betaalbare manier gemaakt konden worden, daarom zie je bij oudere apparatuur slechts rode, groene en gele LED's.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

Ik heb idd ook erg goede ervaringen met de Philips masterled GU10 inbouw lampjes.

Zijn hier door het huis overal gebruikt, achter een mooi melkglazen behuizing.
                    Mensen die hier nu komen zien niet dat het led is, licht wordt niet als onprettig ervaren. Maar is eigenlijk gewoonweg nog te duur om massaal op over te stappen.

TRIled met amber ledjes extra in de armaturen geeft al een heel aardig beeld.
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• gertgeluid
                      • Dec 2006
                      • 520

Originally posted by MusicXtra
                      Het is zelfs zo dat blauwe LED's heel lang niet op een betaalbare manier gemaakt konden worden, daarom zie je bij oudere apparatuur slechts rode, groene en gele LED's.
                      Even off topic...

Blue LEDs: A health hazard? | Texyt

Hopen dat fabrikanten dit gaan inzien. In een donkere omgeving werken met apparaten die blauwe LED's gebruiken is echt doodvermoeiend.

Sorry

Comment

Working...