apparatuur / speakers voor jazzband

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bert01
    • Jan 2011
    • 14

apparatuur / speakers voor jazzband

Voor een nieuw op te richten Jazz(feest) band kan ik voor een budget van
    5000 - 6000 euro uitgeven voor de geluidsapparatuur

De band reist veel en de apparatuur kan dan niet al te zwaar zijn.
    De optredens zijn voornamelijk bij bruiloften van 50 tot 200 man.

De band bestaat uit 6 -8 muzikanten.

-Wat zijn goede actieve, lichtgewicht speakers ?
    -Is een sub nodig ?
    -Welke Mixer ?
    -i.v.m. gewichtsbesparing wil ik gebruik maken van in-ear systemen.

Ik ben zelf geen muzikant, ik ga zelf het geluid proberen te verzorgen.
    Helaas kunnen de bandleden alleen goed spelen maar technisch heb ik er niks aan

Ik kan dus wel wat tips en trucs gebruiken.
  • tha_dj
    • Jan 2004
    • 375

Nou, leuk budget maar.......HUREN !!!
    Heb je meteen het personeel erbij.

Nee, 8 goede in-ears is al je halve budget, mixer erbij, kabels, microfoons, enz.

Als je dan voor 50 man moet spelen, zou ik live gaan. zang over de kroeg ( zaal ) installatie en voor de rest boven de 75-100 man, HUREN !!!

Maar goed, wil je waarschijnlijk niet, dus gebruik de zoekfunctie, en er lopen talloze discussies over welke speaker het BESTE is, conclusie gewoon gaan luisteren bij een shop.

your light !

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Kun je eens aangeven wat de bezetting van de band is?
      Daarnaast: wil de band zelf wel met in-ear spelen?
      Mijn ervaring is dat sommige muzikanten het helemaal geweldig vinden en anderen weer verschrikkelijk.
      Edit:
      Met het gegeven budget valt draadloos in-ear sowieso al af.
      Bedraad in-ear is tevens nog een stuk goedkoper dan monitoren.
      Last edited by BJD; 10-01-11, 17:40.

Comment

• darco
        • Sep 2009
        • 135

5-6000€ voor een volledige set tot 200pers? Beetje aan de magere kant indien je alles nieuw wil aanschaffen.

Lees eerst eens de relevante info op dit forum en stel dan meer gerichte vragen. Op jou vraag zijn zo veel antwoorden mogelijk, dat je na een tijdje de bomen door het bos niet meer zal zien!

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by Bert01
          Voor een nieuw op te richten Jazz(feest) band kan ik voor een budget van
          5000 - 6000 euro uitgeven voor de geluidsapparatuur

De band reist veel en de apparatuur kan dan niet al te zwaar zijn.
          De optredens zijn voornamelijk bij bruiloften van 50 tot 200 man.

De band bestaat uit 6 -8 muzikanten.

-Wat zijn goede actieve, lichtgewicht speakers ?
          -Is een sub nodig ?
          -Welke Mixer ?
          -i.v.m. gewichtsbesparing wil ik gebruik maken van in-ear systemen.

Ik ben zelf geen muzikant, ik ga zelf het geluid proberen te verzorgen.
          Helaas kunnen de bandleden alleen goed spelen maar technisch heb ik er niks aan

Ik kan dus wel wat tips en trucs gebruiken.
          inears zou ik zeker niet nemen. Een nutteloze kost.
          Ik doe het geluid voor een bigband, en die mannen willen daar niks van weten.

Je zal wel tekort komen voor een redelijke set.
          vb:

RCF SUB 4 PRO 8003 AS
          RCF TOP ART 725-A
          PRESONUS STUDIOLIVE 24.4.2

+/- 8500€
          Last edited by frederic; 10-01-11, 21:53.

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Je moet rekening houden dat je met jazz geen extreem grote set nodig hebt.

Mijn principe in de bigband is dat de PA het geluid enkel moet verplaatsen.

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Maar als je buiten staat en tot 200 man moet is het ook op een bruiloft wel fijn dat de mensen achterin ook de solo meekrijgen en de inspanningen van de bassist horen De meeste jazzbandjes hebben een onversterkte contrabas, dus die heeft zowiezo versterking nodig, en aangezien die errug laag gaan en er niets zo g**l is als een superlage, goed uitversterkte contrabas door een stevig setje subs die dat ook daadwerkelijk aankunnen...

RCF SUB 4 PRO 8003 AS
              RCF TOP ART 725-A
              PRESONUS STUDIOLIVE 24.4.2

+/- 8500€

Dit lijstje van Frederic klopt wel aardig, de toppen zou je kunnen vervangen voor 525's (die naar mijn mening een wat "beschaafder" uiterlijk hebben), en eventueel 325's (als het budget echt te klein is).
              Let wel op, een digitale mixer betekent weliswaar dat het overgrote deel van de effecten en dynamics er al in zit, maar de microfoons en monitoren of inears zijn hier nog buiten beschouwing gelaten. Een snelle schatting zegt me dat je dan nog eens voor minimaal 1000 euro aan microfoons nodig hebt (uitgaande van 4 kanalen drums, 2 piano en 1 bas, verder niets.)

Een snelle lijst voor een bigbandje:

Kick - D112 - 150E
              Snare - SM57 - 110E
              Overheads - rode NT5 of AKG C1000S - 400E (voor 2 stuks, liefst matched pair)
              Bas - geschikte mic (MD421?) of elementje met DI box150E (voor of een mic of een DI box)
              Piano - Rode NT5 of AKG C1000S - 350E (voor 2 stuks, liefst matched pair)
              Blazers (zowel sax, trompet als trombone) - SM57 of AKG C519 - 110E>250E (per mic, liefst iedere blazer eigen mic)
              Zang - SM58 of SM58Bèta of E845/855/865/945/955/965 (volgens mij zijn de 55's eruit?) - 110E>250E (per mic)
              ?Percussie/andere? - SM57/(Sennheiser)E604 - 110E (per mic)

Zoals je ziet hangt er een heleboel af van de bezetting van je band. Als je voor 5000 á 6000 apart zet voor de microfoons, dan nog eens iets meer dan het genoemde bedrag voor mixer en PA, en 3000 á 4000 voor alle kabels, flightcases en microfoonstatieven heb je een stevige set bij elkaar (die je gerust over een periode van 10 jaar mag afschrijven). Het sommetje hierboven werkt alleen als je de mengtafel op het podium plaatst en dus geen multikabel gebruikt, anders kan het bedrag nog aardig op gaan lopen.

We wachten op meer info, Daan

Waar ligt jullie "uitvalsbasis" eigenlijk?
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Bert01
                • Jan 2011
                • 14

even een update:

Het e.e.a. is gewijzigd. De band zal voornamelijk spelen in deze samenstelling.
                Eigenlijk is het ook geen Jazz maar Bossa Nova.

-2 zangers
                -gitarist
                -drum /percussie
                -sax
                -keyboard
                -basgitarist

in-ear systeem gaan we toch niet gebruiken.

Als full range speaker dacht ik aan de dB Opera 605D, 600 watt, 130 SPL.
                Is dit genoeg een publiek van 100 - 200 man. Voornamelijk zullen we in zalen gaan spelen en heel af en toe buiten. De keuze voor deze speakers was onder meer vanwege het lage gewicht (13kg)

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Ik heb nog nooit een Jazz band met In ears zien spelen, juist met Jazz is het van belang om interactief met elkaar te spelen en dat met In Ears krieer je vaak 'eilandjes'...

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• darco
                    • Sep 2009
                    • 135

Beste tip: ga ze zelf even beluisteren, pas dan weet je of de klank je bevalt.

Tot 100 pers zal indoor wel gaan, 200pers en/of outdoor, zou ik toch steeds kiezen om er subjes bij te hebben.
                    Gebruik zelf regelmatig db tech flexsys band system (2xF12+2xsub15D) voor optredens tot max 250p. Maar de opera serie nog nooit onder handen gehad.

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

Originally posted by Bert01
                      De keuze voor deze speakers was onder meer vanwege het lage gewicht (13kg)
                      Een RCF Art 525A weegt 18 kilo's, en subs zijn altijd zwaar. Je weet je bezetting, dus mbv mijn lijste mic's of een winkel in de buurt (of natuurlijk de webshop van dit forum) kan je bepalen hoeveel je nodig hebt voor de mics. Als je weet hoeveel mics je nodig hebt kan je ook bepalen hoeveel kabels je nodig hebt enz. enz.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om subs te huren als je ze nodig hebt, en de rest in eigen beheer te doen (wat je +-3000 euro gaat schelen in aanschafkosten, maar als je ze vaak nodig hebt komt de klant een stuk duurder uit). Als ik jou was zou ik mn budget flink verhogen (misschien wel verdubbelen) en het dan nog eens proberen.

Daan
                      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by salsa
                        Ik heb nog nooit een Jazz band met In ears zien spelen, juist met Jazz is het van belang om interactief met elkaar te spelen en dat met In Ears krieer je vaak 'eilandjes'...

Dave
                        Daar komt nog eens bij dat veel jazz-instrumenten redelijk akoestisch zijn en het dus heel anders gaat klinken als je bijvoorbeeld een saxofoon of een contrabas over een IEM gaat sturen.

Voordeel is juist weer dat er over het algemeen wat beschaafder volume op het podium heerst en er geen scheur-gitaren met 100 decibel doorheen tetteren.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

ik heb wel met bose PAS getest. En ik raad je aan gewoon dan voor dedicated instrumentenversterking te kiezen. Die "personal amplification PA zuiltjes" zijn overpriced onzin. Tuin er niet in! Een gitaar versterk je met een gitaarversterker en een basgitaar met een goede basversterker vele malen mooier en beter voor minder geld. Veel minder geld!

In een shootout tussen en antieke TNT basversterker (250euro op marktplaats?) en een Bose Pas met twee subkasten (meer dan 4000euro!) won de peavey met gemak... Een SWR van 800 euro was lichtjaren verschil. Bose PAS is een overpriced zangzuil met marketing die ze aan instrumentalisten probeert aan te smeren.

Bij jazz zie ik voor trio's tot big bands vrijwel uitsluitend aanvullende versterking met beperkte, maar wel hoge kwaliteit, apparatuur.

Onversterkt is een goed jazzcombo eigenlijk wel mooi in balans als ze met een nette zanginstallatie werken.

Een bigband is uit zichzelf hard genoeg. Zang, piano en solisten zet je dan een microfoon bij maar voor je boven het eigen volume uit gaat versterken....
                          Last edited by showband; 31-01-11, 12:28.
                          lekker belangrijk!

Comment

Working...