Hoe wordt carnavals/feestmuziek gemaakt?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thomas80
    • Jan 2011
    • 11

Ik vind dit behoorlijk diep gaan allemaal
    We hebben het over carnavalsmuziek, een prachtig genre maar vaak worden de 'slechtste' nummers de grootste hits. Een professioneel geluid a la Gebroeders Ko denk ik echt niet te benaderen. Bovendien: carnavalsnummers zitten 'm vaak meer in de tekst/kreet dan in de muziek, hoewel de muziek behoorlijk bij kan dragen. Die moet aanstekelijk zijn, maar hoeft niet van gewéldige kwaliteit te zijn. Denk aan de hit van afgelopen jaar, Zachte G Harde L. Zat dat muzikaal zo fantastisch in elkaar? Het hoeft geen prachtig muzikaal stuk te zijn, met een heel orkest, fanfare en allemaal echte muzikanten.
    Een concretere vraag: welke simpele/betaalbare keyboards produceren redelijke carnavalsgeluiden? Zoals bijvoorbeeld de Yamaha die hier eerder werd beschreven. Mijn plan is om zo'n keyboard als basis te gebruiken, dus de geprogrammeerde polka/orchestra/fanfare/weet ik veel-basslijnen en dat op te nemen. En daar in een programma geluiden aan toe te voegen die het geheel afmaken en origineler/completer maken. Gewoon eens proberen Iemand tips voor keyboards?

Comment

• Thomas80
      • Jan 2011
      • 11

Nou, de eerste stap genomen. Vanavond krijg ik een yamaha psr-225, eens kijken wat ik ermee kan :P
      Nu wil ik dat keyboard aansluiten op de pc en daarmee opnemen. Ik zoek een simpel programma waarmee je sporen op kunt nemen en bewerken, iemand suggesties?

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Originally posted by Thomas80
        We hebben het over carnavalsmuziek, een prachtig genre maar
        -vaak worden de 'slechtste' nummers de grootste hits. Bovendien:
        -carnavalsnummers zitten 'm vaak meer in de tekst/kreet dan in de muziek,
        -hoewel de muziek behoorlijk bij kan dragen. Die moet aanstekelijk zijn,
        -maar hoeft niet van gewéldige kwaliteit te zijn.

Een concretere vraag:
        -welke simpele/betaalbare keyboards produceren
        -redelijke carnavalsgeluiden?
        Er is maar een doodzonde in de showbusiness. Dat is niet geloven in wat je doet. Van de schminck tot de lichtman en de keyboardspeler of componist. Het publiek ruikt dat.
        Je gaat muziek maken waar je laatdunkend over denkt. wil als insteek "niet geweldig" en "betaalbaar". En praat over hits.

Als je er niet van houd, Waarom wil je dan in ***esnaam investeren in het maken van carnavalsmuziek? Deze vraag moet je jezelf echt stellen. Er zijn namelijk duizenden echte muzikanten die 100% liefde, kennis en ervaring in dit metier hebben die amateur zijn.... Je gaat geld uitgeven om mee te doen in een markt waar je geen gevoel bij hebt. Geen kennis bezit, En waar gratis amateurs al excelleren.

WAAROM?

Waarom carnavalsmuziek?
        Waarom geen begeleidingstracks gekocht?
        Waarom geen samenwerking met muzikanten?
        Waarom verkoop je jouw tekst/kreet niet als dat de kern is?
        Waarom geld uitgeven aan spullen in een veld waar....laat maar.
        lekker belangrijk!

Comment

• Thomas80
          • Jan 2011
          • 11

Originally posted by showband
          Er is maar een doodzonde in de showbusiness. Dat is niet geloven in wat je doet. Van de schminck tot de lichtman en de keyboardspeler of componist. Het publiek ruikt dat.
          Je gaat muziek maken waar je laatdunkend over denkt. wil als insteek "niet geweldig" en "betaalbaar". En praat over hits.

Als je er niet van houd, Waarom wil je dan in ***esnaam investeren in het maken van carnavalsmuziek? Deze vraag moet je jezelf echt stellen. Er zijn namelijk duizenden echte muzikanten die 100% liefde, kennis en ervaring in dit metier hebben die amateur zijn.... Je gaat geld uitgeven om mee te doen in een markt waar je geen gevoel bij hebt. Geen kennis bezit, En waar gratis amateurs al excelleren.

WAAROM?

Waarom carnavalsmuziek?
          Waarom geen begeleidingstracks gekocht?
          Waarom geen samenwerking met muzikanten?
          Waarom verkoop je jouw tekst/kreet niet als dat de kern is?
          Waarom geld uitgeven aan spullen in een veld waar....laat maar.

Wat is dit nou weer...?
          Geen kennis? Geen gevoel? Geen liefde? Waar baseer je dat op? Ik vier al vanaf m'n vierde elk jaar carnaval... Muziek is m'n leven. En man, neem dat "hit" niet zo serieus, ik wil gewoon eens wat proberen.. Carnavalsnummers klinken vaak simpel en zíjn vaak simpel', of heb jij daar een andere mening over? Dat heeft niks met laagdunkend te maken. Jos van Oss - Zachte G Harde L is in jouw ogen een tekstueel én muzikaal hoogstandje? Ik ben al jaren bezig met het produceren van techtrance en hardhouse, een totaal ander genre en het lijkt me leuk om eens te experimenteren met een andere stijl. Maar volgens jouw normen en waarden mag dat dus niet. Heb ik er geen verstand van. Man, ik hoef geen professioneel carnavalsartiest te worden, je praat alsof ik Ahoy tien keer wil uitverkopen.

Nog even...

-vaak worden de 'slechtste' nummers de grootste hits. Bovendien:
          -carnavalsnummers zitten 'm vaak meer in de tekst/kreet dan in de muziek,
          -hoewel de muziek behoorlijk bij kan dragen. Die moet aanstekelijk zijn,
          -maar hoeft niet van gewéldige kwaliteit te zijn.

Neem de grootste hit van vorig jaar, Jos van Oss - Zachte G Harde L, maar weer even als voorbeeld en ga de uitspraken stuk voor stuk na. Kom maar met tegenargumenten.

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

je stelt dus dat Jos van Oss - Zachte G Harde L een voorbeeld is van
            -vaak worden de 'slechtste' nummers de grootste hits. met muziek die niet van gewéldige kwaliteit is? Het is alleen de kreet.

Omdat jij vind dat het niet zo veel voorstelt is het ineens geen geweldige kwaliteit. Waarop selecteer je dan? Of de instrumenten duur genoeg zijn? Of er genoeg beeldspraken en poezie in een tekst zit? Of omdat iets catchy een strak geheel is waarbij alles samenvalt op een manier dat het publiek de ringtone gaat downloaden?

Dus als meneer x met een goedkoop keyboardje dat zelfde hookzinnetje had uitgebracht. Dus ongeacht wie en Ongeacht zijn aanpak met de hoempamuziek dan had hij dezelfde hit gehad????

Ja, als job cohen of paul en witteman het doen dan zal de noveltywaarde een hit kunnen geven. Maar onbekende schnabbelaars zullen boven het maaiveld uit moeten steken. Anders zijn zij een van de 10.000 singles op een PSR55 keyboard gemaakt.

Waarom zijn er dan elk jaar zo weinig liedjes die carnavalshit worden?
            produceren van techtrance en hardhouse... nou dan heb je de ondergrond om een accordeonsound te bedienen en arrangeren? presentatie, uitstraling, feel... waarvoor huren PA mensen eigenlijk nog zangers? Waarom heeft het schrijversteam van borsato zo weinig eigen hits?

Jos van Oss had dus inderdaad een liedje wat iets voorstelt. Als je die essentie niet ziet, mis je de nummer 1 kwalificatie die een producent nodig heeft.
            Last edited by showband; 11-01-11, 23:49.
            lekker belangrijk!

Comment

• gertgeluid
              • Dec 2006
              • 520

Thomas,

De reden dat jouw kwestie hier niet veel handige reacties oplevert, is complex.

Ten eerste is dit een forum voor hoofdzakelijk technici die werkzaam zijn in licht, geluid, video, rigging en alles wat er nog meer bij komt kijken. Jouw vraag ligt grotendeels in een hoek die beter kan worden behandeld door muzikanten of producers. Die hebben we hier ook wel, maar velen van hen zijn hier toch meer met het doel om de technische kant van het vak te bepraten.

Natuurlijk zijn hier ook geluidstechnici aanwezig die veel weten over arrangeren, keuze van geluiden en hoe dit te mixen, maar er is iets heel eigenaardigs aan de hand met deze mensen. Deze werken namelijk het liefst met muzikanten. En als het even mee zit, werken ze in een genre wat muzikaal interessant is.

Begrijp me niet verkeerd. Ik kan heel erg genieten van een goed geproduceerde techno plaat. Heb in mijn jonge jaren veel progressive house gemaakt en dat konden mijn ouders (die zweerden bij Pink Floyd en Klaus Schulze) zelfs erg waarderen. Ik geloof je dus op je woord dat muziek ook in jouw bloed zit.

Waarschijnlijk begrijpen enerzijds de liefhebbers van Pink Floyd en anderzijds de liefhebbers van carnavalsmuziek elkaar niet en dat kom je in deze discussie tegen. Showband geeft je een paar rake klappen en ik ben het met hem eens. Neem het echter niet te letterlijk. Onze smaak ligt ergens anders. Hij heeft echter wel gelijk dat je de eenvoud van een carnavalshit erg voor lief neemt. Deels is dit waar: veel meer dan een middagje werk hoeft het niet te zijn... Maar het is dan wel een middagje werk van een groep mensen die weet waar men mee bezig is.

Ik kan je niet vertellen welke keyboards of modules de beste geluiden bevatten voor dit genre. Ik kan je ook niet vertellen hoe die jongens van "toppertje" dit doen. Wel kan ik je vertellen dat het zelf leren spelen van een instrument (dus NIET de computer) en het verkennen van diverse muziekstijlen (ja, ook jazz, klassiek, blues, soul en disco) je een heel scala aan technieken zal leren die jouw kwaliteiten als producer zullen sterken. En dan zul je misschien alleen maar carnavalsmuziek willen maken... Je zult je verbazen over de raakvlakken die ook die muziek heeft met de stoffige platen die je op rommelmarkten tegen komt. En je zult je verbazen over je ouders (of verzorgers, of andere "ouwe rotten") die zeggen dat jouw computer gegenereerde hardstyle raakvlakken heeft met Pink Floyd en Klaus Schulze. Ik dank mijn ouders op m'n knieën voor de rommel die ze mij hebben voorgeschoteld. Daar zat wel degelijk "muziek" in, ook al dacht ik dat ik met mijn progressive house iets totaal anders aan het maken was... Ik moest eens weten!

Besef ook dat heel veel muzikanten en theatermakers - en hun toegeweide technici - keihard moeten werken om een plekje te verdienen op de Nederlandse podia. Jarenlang conservatorium, zelfstudie en investeringen in een vaak kostbaar instrument zijn geen garantie voor een inkomen. Dan is het heel storend om de hitlijsten te bekijken en te zien dat "Harde L, zachte G" staat genoteerd...

De handleiding voor het maken van een succesvolle carnavalshit is helaas niet te bestellen via bol.com en de cursus is ook niet beschikbaar via de LOI. Misschien zit er toch een stukje kennis en ervaring achter die veel tijd en energie kost. En het is niet heel gek dat de mensen die dat beheersen, het niet van de daken schreeuwen. Niet dat ze hun kennis niet WILLEN delen.. ze KUNNEN het gewoon niet! Er is echt tijd voor nodig.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Ik gun het je van harte, maar het vergt meer dan een thread op een forum...
              Last edited by gertgeluid; 12-01-11, 00:43.

Comment

• Ws Soundexpresse
                • Jun 2001
                • 1007

over de carnavals muziek:
                de meeste zijn gewoon gemaakt met Cubase, Protools of wat dan ook, in combinatie met een goede producer en iemand die wat accoortjes kan spelen (of dat doet de producer zelf...), in combinati met de goede VST's en andere plug-inns kun je de perfecte sound maken. echter kosten goede plug-inns best wel wat geld...

soms word er nog een of meerdere muziekanten bijgemixt (accordeon ed.).
                Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• Thomas80
                  • Jan 2011
                  • 11

Originally posted by gertgeluid
                  Thomas,

De reden dat jouw kwestie hier niet veel handige reacties oplevert, is complex.

[...]

Hoop dat je hier iets aan hebt. Ik gun het je van harte, maar het vergt meer dan een thread op een forum...
                  Ik denk inderdaad dat ik hier op het verkeerde forum zit (dank voor je uitgebreide verhaal trouwens!) of in ieder geval verkeerd begrepen word. In mijn enthousiasme is het woord "carnavalshit" misschien verkeerd gevallen, het is in ieder geval nooit mijn bedoeling geweest om laagdunkend over carnavalsartiesten -en nummers te doen of te denken. Intégendeel, ik vind het juist een fascinerend iets en vandaar dat ik dit topic ook opende. Om er meer over te weten te komen en om er mee te experimenteren want ik zou heel graag dat soort muziek willen kunnen maken (mensen verklaren me voor gek :P) en je moet toch érgens beginnen. Gewoon, omdat ik dit geluid niet uit mijn dance-producties krijg en ook niet uit mijn drums en piano, die ik allebei bespeel (althans, de beat en piano lukken maar dan mis je nog steeds de feestsound). Moet ik er dan maar van af blijven? Ben ik dan niet insider/liefhebber/professioneel genoeg om ermee aan de slag te gaan? Da's een beetje de sfeer die ik proef in sommige posts hier. Kom op, je hoeft toch geen professional te zijn en meteen dure apparatuur aan te schaffen om gewoon met een hobby bezig te zijn? Laat me lol hebben, laat me denken dat ik het goed kan, ik probeer hier alleen maar wat informatie in te winnen omdat het onderwerp me nogal fascineert

@WS Soundexpresse: kijk, dit zijn de reacties die ik verwachtte

Comment

• Thomas80
                    • Jan 2011
                    • 11

En we zijn weer een maandje verder.. Zie hier het resultaat

YouTube - CARNAVAL 2011 Barry Bambino - Wortel of Peen

Comment

Working...