Hoe wordt carnavals/feestmuziek gemaakt?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thomas80
    • Jan 2011
    • 11

Hoe wordt carnavals/feestmuziek gemaakt?

Tja, ik vraag het me gewoon al een tijd af
    Het klinkt redelijk makkelijk, ál die nummertjes lijken uit het zelfde keyboard/programma te komen. Ik produceer zelf al jaren met Fruityloops en wat VST's maar daar krijg ik die sound absoluut niet uit. Dit soort plaatjes bedoel ik:

Double Dj's - Zwaai eens even naar mijn vogeltje (Rob Joosen videomix) Carnaval

Hoe maken ze dit? Dan heb ik het niet over smaak of tekst, het gaat mij nu even om de muziek. Elk jaar komen er mássa's nummers uit met deze sound, die wordt dus ergens vandaan gehaald. Bepaalde keyboards, samplepacks, programma's.. wie weet het?
  • koen g
    • Oct 2009
    • 52

Ik heb lang geleden keyboard gespeelt, naja voor mij is het lang geleden
    bvb het nummertje : ''toppertje'' dat ritme komt gewoon standaard uit een keyboard ( yamaha psr 290 had ik toen, daar zat dat helemaal kant & klaar in ) Het enigste wat ze voor dat nummer dus hoefden te doen was ''zingen'' ( een soort van )
    Ik neem aan dat dit met de meeste carnavals nummers ook wel zo gaat ?

Comment

• Thomas80
      • Jan 2011
      • 11

Originally posted by koen g
      Ik heb lang geleden keyboard gespeelt, naja voor mij is het lang geleden
      bvb het nummertje : ''toppertje'' dat ritme komt gewoon standaard uit een keyboard ( yamaha psr 290 had ik toen, daar zat dat helemaal kant & klaar in ) Het enigste wat ze voor dat nummer dus hoefden te doen was ''zingen'' ( een soort van )
      Ik neem aan dat dit met de meeste carnavals nummers ook wel zo gaat ?
      Een (niet al te duur) keyboardje aanschaffen moet dus genoeg zijn?

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

onderschat de mastering en invloed van toonregeling en compressie niet.
        Uit een keyboard komt dat niet ook is de zang droog en duidelijk dus je moet een bruikbare microfoon en iets van een plek hebben om die neer te zetten

Die trekzak en blazerspartijen kunnen uit een doosje komen, maar klinken wel alsof er iemand met wat inzicht naar gekeken heeft....mmm dat klinkt als een muzikant.....demn..Die staan niet in de feedback en thomann gids.

Heb je al eens gadacht aan het toepassen van muzikanten als je muziek wil produceren? Dat zijn probate ingredienten bij het produceren van muziek. Of ben ik dan een ouwe lul?

Oudere leden op dit forum kunnen zich misschien nog de tijd herinneren dat er mensen met de hand op toetsen stonden te drukken om synthesizers geluid te laten maken. Nog eerder hadden ze zelfs primitieve houten/parelmoeren kistjes met een blaasbalg waar die muzikanten dan handmatig, op spierkracht, metalen lipjes mee lieten trillen. Dat werd dan weer met een microfoon opgevangen en pas dan ging het de computer in. Maar dat was helemaal geen computer maar een een magnetomodulator die een plastic tape met ijzerpoederlaag polariseerde. Daar zat nog niet eens een operatingsystem in. Je kon er niet eens virusscanners voor kopen!

Iemand vertelde me zelfs dat apple geen versies ervan had die beter waren. Maar die draven door.
        Last edited by showband; 08-01-11, 17:08.
        lekker belangrijk!

Comment

• Thomas80
          • Jan 2011
          • 11

Originally posted by showband
          onderschat de mastering en invloed van toonregeling en compressie niet.
          Uit een keyboard komt dat niet ook is de zang droog en duidelijk dus je moet een bruikbare microfoon en iets van een plek hebben om die neer te zetten

Die trekzak en blazerspartijen kunnen uit een doosje komen, maar klinken wel alsof er iemand met wat inzicht naar gekeken heeft....mmm dat klinkt als een muzikant.....demn..Die staan niet in de feedback en thomann gids.
          Ik weet heel goed dat de mastering, afmix, panning en het juist aanbrengen van effecten enorm belangrijk is, zelfs belangrijker dan het maken van de track zelf. Een goeie track maken gaat in mijn ogen nooit met een simpel keyboard alleen, veel te blikkerig. Uiteraard, een hele fanfare inhuren is het mooist, een paar dagen lang in een professionele studio. Maar dat kost een berg duiten...

Waar het mij om gaat: er komen zóveel nummertjes uit met carnaval, of gewoon feestnummers in het algemeen, die kunnen toch niet allemaal van duurbetaalde producers komen? Veel kleine artiesten scoren carnavalshit(je)s, het lijkt zo makkelijk allemaal, hebben die echt allemaal de beschikking over de duurste apparatuur? Daar geloof ik niet in. Zie mijn voorbeeld, dat klinkt allemaal lekker vrolijk en goed afgemixt, maar heeft dat echt duizenden euro's gekost? 'Toppertje' had ik ook als voorbeeld kunnen nemen, vind ik in z'n genre een goeie track, die blijkt rechtstreeks uit een keyboardje te komen (als dat echt zo is)... Ik heb zelf wel de ideeen, maar (nog) niet de mogelijkheden om vrolijke, aanstekelijke feestmuziek te maken, vandaar mijn oproepje

Comment

• mrVazil
            • Mar 2010
            • 330

Originally posted by showband
            Maar dat was helemaal geen computer maar een een magnetomodulator die een plastic tape met ijzerpoederlaag polariseerde. Daar zat nog niet eens een operatingsystem in. Je kon er niet eens virusscanners voor kopen!
            [/I]
            Iemand vertelde me zelfs dat apple geen versies ervan had die beter waren. Maar die draven door.

Ik weet dat de lokale talenten dat meestal doen in samenwerking met ofwel een muzikant uit het dorp, ofwel een gezelschap uit de buurt (geen idee hoe je zoiets noemt, maar is een man of tien met oa accordeon en trompet). Denk dus ook niet dat je dat zomaar uit een keyboard gaat halen

Comment

• Tom06
              • Aug 2009
              • 161

En als je zegt dat dat deuntje standaard op een keyboard zit dan zou je ook moeten bedenken, wie het er in heeft gestopt. En HOE.
              Echo! echo .. cho .. ho .. o ... , goede akoestiek!

Comment

• Thomas80
                • Jan 2011
                • 11

Originally posted by Tom06
                En als je zegt dat dat deuntje standaard op een keyboard zit dan zou je ook moeten bedenken, wie het er in heeft gestopt. En HOE.
                ?
                Als hij zegt dat het rechtstreeks uit de Yamaha komt (wat me wel sterk lijkt), zal het er wel door de makers van Yamaha in gestopt zijn. En hoe.. tja, als we dat wisten zouden we allemaal keyboardbouwer zijn

Comment

• Tom06
                  • Aug 2009
                  • 161

Ja ik bedoelde meer hoe ZIJ het deuntje maken, dan weet JIJ ook hoe je dat deuntje kan maken
                  Echo! echo .. cho .. ho .. o ... , goede akoestiek!

Comment

• koen g
                    • Oct 2009
                    • 52

Originally posted by Thomas80
                    ?
                    Als hij zegt dat het rechtstreeks uit de Yamaha komt (wat me wel sterk lijkt), zal het er wel door de makers van Yamaha in gestopt zijn. En hoe.. tja, als we dat wisten zouden we allemaal keyboardbouwer zijn
                    Ik kan je eventueel als ik in de kast duik het nummer van dit deuntje geven,
                    als je de beschikking hebt over een dergelijk keyboard kun je het nakijken! ik zeg niet dat dit zo bij alle nummers gaat, dat lijkt mij erg sterk
                    Ik heb persoonlijk ook weinig verstand van produceren e.d ,
                    toen ik dit topic las kwam dit gewoon even bij naar boven, omdat mijn keyboard leraar in die tijd bij meerdere dergelijke nummers heeft laten zien dat deze gewoon uit een keyboard gestampt waren

Comment

• mrVazil
                      • Mar 2010
                      • 330

ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Alles wat 'gewoon uit een keyboard gestampt wordt' is daar eerst ingeduwd door professionele muzikanten die weten waar ze mee bezig zijn, of denk je dat dat daar magisch in verschijnt?

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Originally posted by mrVazil
                        ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Alles wat 'gewoon uit een keyboard gestampt wordt' is daar eerst ingeduwd door professionele muzikanten die weten waar ze mee bezig zijn, of denk je dat dat daar magisch in verschijnt?
                        Nu is het natuurlijk ook geen Bach wat je eruit haalt, dus ik kan me voorstellen dat een basis-ritme met I-V-vi-IV akkoorden nog wel eens wat leuks op kan leveren als je een half jaartje keyboard speelt.

Ja, je zal nog wel wat moeten spelen, in plaats van stom op 'PLAY' duwen. Maar veel zal het niet meer zijn.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Thomas80
                          • Jan 2011
                          • 11

Het gaat er nu toch om dat het nummer 'Toppertje' blijkbaar rechtstreeks uit een Yamaha komt, en daar dus standaard in zit? Dat is dan prachtig gedaan door de mensen van Yamaha, alle lof, maar 'de consument' kan dat er dus rechtstreeks uithalen zonder professionele muzikanten o.i.d. Over de manier waaróp Yamaha die geluiden in een keyboard stopt gaat deze discussie niet.
                          Maar áls het zo is dat dat nummer er rechtstreeks uit komt, mag dat dan wel?

Comment

• koen g
                            • Oct 2009
                            • 52

Natuurlijk begrijp ik dat , het komt niet uit de lucht vallen .
                            Maar de TS vraagt toch ook, hoe hij zelf dergelijke carnavals nummertjes kan maken.
                            Zoals Stoney3k zegt, je zult zelf natuurlijk wel de akkoorden moeten spelen, dat had ik er misschien bij moeten vertellen.
                            Maar dan zijn er toch hele leuke dingen uit een keyboard te halen! ( die er van te voren natuurlijk zijn ingestopt )

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

deze beredenering is hetzelfde als van mijn vrienden die een spiegelreflexcamera kopen.

"Er zijn honderden fotografen die elke dag in modebladen staan. Ik wil dezelfde kwaliteit reportages maken. Nu heb ik dezelfde canon eos spiegelreflexding gekocht als corbijn laatst bij zich had. Dan ben ik er toch?"

we zitten niet op dezelfde golflengte met de vraag en het antwoord.

muziek maken is iets anders dan produceren.
                              Geluid produceer je. Dat kan ook met pollepels en pannen.
                              Muziek maak je. Dat kan ook met pollepels en pannen.

gek genoeg luisteren mensen in het theater betaald naar muzikanten die dat doen. Er zit een grens aan het stuk waar je zonder muzikanten input kunt komen. Net zo goed als het feit dat de beste studiomuzikanten van nederland uiteindelijk een idolssterretje nodig hebben om hun spel gezicht te geven. Bijvoorbeeld de band van borsato heeft zo ongeveer de topmuzikanten van nederland in de bezetting. Echter op eigen kracht verkopen ze helemaal niets.

Dit zijn harde grenzen! "bums on seats" enzo. En tijdverspillend als je denkt dat je daar even overheen stapt.
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...