schade door fantoom voeding

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SH1000
    • Dec 2009
    • 220

schade door fantoom voeding

Omdat ik DI-boxes ga gebruiken komt er op 50% van mijn kanalen spanning te staan.

Waar moet ik op letten? Met andere woorden wat kan er allemaal niet zo goed tegen fantoom voeding?
    Good is the enemy of Great
    [Jim Collins]
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Sennheiser ontvangers !
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Sommige outputs van mengtafels zijn niet gebufferd tegen Fantoom . Ik meen dat mackie hier niet echt lekker op reageerd en weet zeker dat bij een Midas Verona (en waarschijnlijk de siena en dat andere kleinere ding) de outputs opgeblazen worden .

Comment

• SH1000
        • Dec 2009
        • 220

Originally posted by Timo Beckman
        Sommige outputs van mengtafels zijn niet gebufferd tegen Fantoom . Ik meen dat mackie hier niet echt lekker op reageerd en weet zeker dat bij een Midas Verona (en waarschijnlijk de siena en dat andere kleinere ding) de outputs opgeblazen worden .
        Ik bedoel dat ik phantom op mijn mengtafel aanzet voor 50% van de XLR-ingangen. Wat moet ik dan vooral niet aansluiten op deze 50%?
        [Jim Collins]

Comment

• BvE
          • Oct 2004
          • 385

Zet gewoon je fantoom uit als je deze niet nodig hebt. Klinkt logisch, is het ook. Zet hem alleen aan als je zeker weet dat er een condensator microfoon aan hangt of een actieve DI. Probleem opgelost.

Comment

• SH1000
            • Dec 2009
            • 220

Originally posted by BvE
            Zet gewoon je fantoom uit als je deze niet nodig hebt. Klinkt logisch, is het ook. Zet hem alleen aan als je zeker weet dat er een condensator microfoon aan hangt of een actieve DI. Probleem opgelost.
            Iets te simpel gesteld en niet opgelost; mijn vraag is wat zou ik kunnen beschadigen als ik fantoom aan zet. Dat kan op mijn tafel dus niet per kanaal maar per 8 kanalen.

Ik heb fantoomvoeding nodig omdat ik nieuwe mikes heb besteld (w.o. condensator) en actieve DI's.
            [Jim Collins]

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

De meeste apparaten waar een XLR uitgang op zit, zoals dynamische mics, wireless ontvangers enz hebben in het geheel geen probleem met phantom voeding.

Let alleen heel erg goed op wanneer je jack -> XLR verloopjes gebruikt. Dat kan kortsluiting op je phantoom veroorzaken of een uitgang van bijvoorbeeld een submixer of keyboard behoorlijk kapot maken. In de meeste gevallen gebruik je daar een DI of trafo voor, maar denk er gewoon aan.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

Ik snap prima wat je bedoelde maar ik heb een aantal situaties meegemaakt waar 2 tafels op elkaar werden aangesloten waarbij dus sommige problemen hadden met fantom power .

Je vroeg om apparatuur die er niet tegen kon dit is er 1 .

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Iedere microfoon kan er in principe gewoon tegen maar bij alle andere apparaten zou ik er heel voorzichtig mee zijn. Ik weet, uit ervaring, dat veel mengpanelen basversterkers en draadloze mic. receivers er niet echt goed tegen kunnen. Dus, als je per 8 kanalen fantoomvoeding in kunt schakelen goed rekening houden met je kanaal indeling dat er op die kanalen alleen microfoons aangesloten worden. Of een mengpaneel regelen waarbij je per kanaal fantoom in kunt schakelen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• BvE
                    • Oct 2004
                    • 385

(dynamische) microfoons met phantoom gaan naar mijn weten altijd goed. Dat is ook logisch als je de theorie erachter begrijpt. Zelf heb ik weleens fantoom gezet op een actieve di voor de bas, waarna de bassist zonder te vertellen de XLR eruit trok en achter in zijn versterker had geplugd (DI-out). Het duurde toen een halve minuut voordat ik erachter kwam waar dat gekraak vandaan kwam.

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by BvE
                      Zelf heb ik weleens fantoom gezet op een actieve di voor de bas, waarna de bassist zonder te vertellen de XLR eruit trok en achter in zijn versterker had geplugd (DI-out).
                      Wat voor iets was dit dan? Want die ervaring heb ik niet met bas versterkers die een DI out op XLR hebben, sterker nog ik heb altijd veronderstelt dat deze er wel op ontworpen zouden zijn.

Pas ook op als je fantoom gaat zetten op een slecht onderhouden (of oud) multi systeem. Als het ineens gaat kraken dan komt dat door slechte contacten/kabel die eerst niet opvielen. (Maar er net zo goed waren)

Comment

• Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

Mja, ik steek ook altijd mijn XLR in de "DI-Out" van de basversterkers, gaat vrijwel altijd probleemloos.
                        Een enkele keer wil dat brommen ofzo, dan steek ik er een simpel 1:1 trafo'tje tussen.
                        Als er geen XLR op de basversterker zit, een gewone DI.
                        Knetteren of kraken heb ik nog niet gehad en mijn phantoom is ook altijd op alle kanalen aan. (01V96, gaat wel per 4, maar is lastig, laat gewoon alles aan)

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Carl
                          01V96, gaat wel per 4, maar is lastig, laat gewoon alles aan
                          Neem je toch een behoorlijk risico mee, sommige apparatuur kan er echt stuk door gaan.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Originally posted by DJ Antoon
                            Wat voor iets was dit dan? Want die ervaring heb ik niet met bas versterkers die een DI out op XLR hebben, sterker nog ik heb altijd veronderstelt dat deze er wel op ontworpen zouden zijn.
                            nope, vaak een simpel electronisch balanceer circuitje wat goedkoper op de pcb te zetten is dan een trafo (handplaatsing)

in hele cheapo gevallen alleen een steker met een poot naar aarde!!!!
                            lekker belangrijk!

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Originally posted by showband
                              nope, vaak een simpel electronisch balanceer circuitje wat goedkoper op de pcb te zetten is dan een trafo (handplaatsing
                              Ligt eraan waar het in elkaar gezet word, in china doen ze alle through hole componenten met de hand. Wel is een trafo vaak al duurder als electronisch...

Geld hopelijk niet voor de scv en ampeg versterkers die ik regelmatig tegenkom.

Comment

Working...