Versterker vraagje?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Partydance
    • Oct 2010
    • 12

Versterker vraagje?

Hallo,

Misschien is dit wel een hele domme vraag maar zit altijd al te denken kan dat of niet? (volgens mij niet maarja)
    Je kan je top door lussen via de sub vanaf de versterker,
    Maar wat nou als er in je sub geen ingebouwde crossover zit. (sub is zelfbouw)
    Daarvoor kan je dan dus een actieve crossover pakken, maar dan cross je zeker alles de sub en top?
    Ten minsten dat lijkt me logisch.
    Nu is mijn vraag, kan je alleen de sub crossen en de tops dan ook vanaf bepaalde frequentie (100Hz)?
    en dan gewoon de versterker op 4 ohm laten draaien? (sub 8 ohm & top 8 ohm)

Dan is het het volgende:

Versterker
    Crossover

Sub Sub
    100Hz 100Hz
    Top Top

Dit allemaal is voor een vriend van mij omdat hij liever niet nog een versterker erbij aan wil schaffen.
    Volgens mij kan het niet anders, maar jullie hebben wat meer kennis hier over dan mij.
    Daarom plaats ik hem ook bij de newbies
    Ik hoor het graag..
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Nope, dat gaat niet, daar heb je dus een extra versterker voor nodig.
    Tenminste, dat zegt een vriend van me.
    Last edited by MusicXtra; 24-12-10, 21:31.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Partydance
      • Oct 2010
      • 12

Oke, prima dacht ik al.
      Bedank die vriend van je ook maar even

Comment

• SP-music
        • Apr 2009
        • 28

Het kan wel, alleen het is niet ideaal. Ik heb een tijdje als tijdelijke oplossing ook op een dergelijke manier moeten draaien.

Je sluit je mixer aan op de crossover. Vanuit de hoog uitgang van de crossover ga je naar het ene kanaal (ik noem het nu even kanaal 1) van de versterker, de laag uitgang gaat naar het andere kanaal van je versterker (in dit geval kanaal 2). Daarna sluit je je toppen doorgelust aan op kanaal 1 (dus krijgen je toppen het mid-hoog signaal vanuit je crossover), de subs sluit je (ook doorgelust) aan op kanaal 2 (deze krijgen dan het laag vanuit de crossover). Zorg hierbij dat je zeker weet dat de versterker in stereo modus staat, en zeker niet in parallel.

Op deze manier kun je prima draaien, echter het geluid wat uiteindelijk weergegeven wordt is wel mono.
        Als tijdelijke oplossing om te sparen voor een tweede versterker kun je dit prima doen, maar ik raad het niet aan om dit te blijven doen. Dit puur omdat het toch mono is, en de vermogensverdeling misschien niet ideaal is. Je kunt last krijgen van overspraak binnen de versterkerkanalen, al verwacht ik dat dit bij moderne versterkers nihil is.
        Last edited by SP-music; 24-12-10, 23:20.

Comment

Working...