Galm op de zang

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

Galm op de zang

Een kameraad heeft een soundcraft spirit live mengpaneel aangeschaft.
    Nu willen we alleen galm op de zang, en verder niet.
    Ik dacht dat het op de fx bussen moest maar zie nu dat het dan overal op komt.
    Maar ik wil graag de hoeveelheid galm kunnen regelen per zanger, waar we er twee van hebben.
    Ik dacht eerst via de aux bussen maar dat zijn uitgangen en geen ingangen.
    Ook zal er een aux uitgang gebruikt worden voor een floormonitor, maar hoe krijg ik daar dan regelbaar galm op?
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

Als het goed is heb je op elke channel strip een aantal knoppen zitten waaronder je Aux send en je FX send.
    Als je overal galm krijgt staat waarschijnlijk je FX send op elk kanaal open.

Aux kan je ook vaak gebruiken voor je effecten, er zit als het goed is naast een Aux Send ook een Aux Return op je mengtafel, daar komt het geluid van je effectunit op terug.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Een effect sluit je met de ingang aan op een aux output en met de uitgangen op een stereo return of op twee kanalen.
      De hoeveelheid galm per kanaal regel je dan door de betreffende aux min of meer open te draaien, de totale hoeveelheid galm regel je vervolgens met de stereo return.
      Zou maar eens heel goed gaan studeren op de user-manual van een/die mengtafel. Daar staat vast schematisch weergegeven hoe je effect sends en returns op een effect aan moet sluiten.
      Last edited by MusicXtra; 09-12-10, 11:12.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Misschien een goed idee dat die kameraad van je zelf eens iets gaat leren hoe zaken werken en hoe te gebruiken (handleiding lezen is stap 1, niet de grootste hobby van een techneut maar soms zo noodzakelijk). Wijs hem eens de weg naar o.a. dit forum. Nu maak jij allemaal topics aan voor je kameraad over zaken die gewoon op internet met o.a. Google zijn te vinden. Ook de zoekfunctie van dit forum zal jouw kameraad bij topics brengen waarin deze vraag zeker al is behandeld.

Comment

• nak
          • Dec 2010
          • 104

thanks, voel me lekker welkom zo.
          m'n kameraad heeft hem gekocht en ik ga er mee werken.
          Last edited by nak; 09-12-10, 13:41.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Is niks persoonlijk iedereen moet dingen leren. Het is meer zoals wij hier op het forum werken. Je zoekt eerst op het forum of er al soortgelijke vragen zijn geweest en leest deze door. Staat de oplossing er voor je niet in dan vul je dat aan in een topic waar je vraag het beste in past voordat je een nieuwe topic aanmaakt.

Verder kun je dan beter stoppen met te verwijzen naar je kameraad. Het klinkt nu een beetje van hij snapt het niet en ga eens op een forum rondvragen voor de kameraad. Is net zo iets als een tiener die in een boekwinkel een Playboy gaat halen voor een vriend (uhhu).

Je bent van harte welkom hoor, sorry als dat verkeerd overkomt

Comment

• SoundOfSilence
              • Mar 2007
              • 766

Gaat dit over diezelfde spirit die je in een andere post als stuk omschrijft?

Iemand had het al geadviseerd: kijk vooral eens op www.popschoolmaastricht.nl voor goede beginnersinfo.
              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• nak
                • Dec 2010
                • 104

Ja het gaat om dezelfde spirit live.
                Ik zag pas later dat er een categorie newbies was, en aangezien ik nog van weinig weet op PA gebied ben ik hier maar heen verhuisd.
                De zoekfunctie gebruik ik zeker wel maar ik heb mijn vraag niet echt kunnen vinden.
                Heb ook even een bezoekje gebracht aan popschoolmaastricht welke verekte interessant is en deze heb ik al in mijn favorieten staan.
                Tevens zag ik dat bij ons in de bieb het handboek PA daar is, maar helaas nog uitgeleend maar die ga ik binnenkort maar eens lenen.
                Als gitarist zijnde weet ik wel wat van send en return maar een mengpaneel zit toch wat complexer in elkaar.
                Heb hier toch wel tips gezien die ik nog niet helemaal snap maar eens uit ga proberen.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Dan nog maar een poging het in J&J taal uit te leggen.
                  Stel; je hebt op kanaal 1 een vocaal. Die vocaal stuur je met de fader naar de master en zo door naar de speakers. Behalve de fader zitten er per kanaal ook nog een aantal aux knoppen op, meestal zijn er een paar pre fader en een paar post-fader of ze zijn omschakelbaar. Voor een effect wil je een post-fader signaal hebben anders blijft het effect, wanneer je de kanaalfader dichttrekt, op volle sterkte doorkomen en dat wil je niet. De auxen van ieder kanaal komen vervolgens terecht bij de aux-masters. Een auxilary is dus niets meer dan een mogelijkheid om het signaal van het betreffende kanaal naar een separate output te sturen. Je sluit dus een galm met de input op de aux-master aan en stuurt vervolgens het signaal van kanaal één naar de galm door de betreffende aux open te draaien. Wanneer je de outputs van de galm nu op een effect-return (wat in feite een versimpeld stereo kanaal is) aanlsuit kun je de hoeveelheid galm in de mastermix regelen. Zo simpel is het.
                  Wil je de galm ook op de monitoren dan zul je deze binnen moeten laten komen op 'normale' kanalen waarna je deze via de auxen waar je de monitoren op aansluit in de monitormix kunt mixen. Het is overigens niet aan te raden om galm op de monitoren te zetten maar dat terzijde.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• nak
                    • Dec 2010
                    • 104

Thanx musicxtra, heel duidelijk verhaal, snap het nu.
                    In januari mogen we een zaaltje gebruiken om op ons gemak de tafel en pa te proberen.
                    Altijd handiger dan voor een optreden.

Comment

Working...