passief/actief

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thundernerdt
    • Nov 2010
    • 5

passief/actief

hallo, ik ben nog een leek op het gebied van muziekinstallaties en dergelijke, daarom heb ik de volgende vraag:
    ik zat op conrad wat te zoeken naar boxen, maar ik snap het vershil niet echt tussen deze 2:

MCCrypt PA 12/2A actieve PA-box - PA boxen, actief - Conrad Electronic

McCrypt PA 12/2 PA-Box - PA boxen, passief - Conrad Electronic

ik snap dat de actieve een ingebouwde versterker heeft,verder zijn het gewoon dezelfde boxen, maar waarom staat er bij de actieve een geluidsdruk van 120db, en bij de passieve een druk van 95 db? en wat moet ik mij hierbij voorstellen. als je maar de juiste versterker aan de passieve hangt moet ie toch het zelfde kunnen doen als de actieve?
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Waarschijnlijk is de waarde bij het actieve model de maximale geluidsdruk gemeten (op een 'bepaalde' afstand, onder 'bepaalde' omstandigheden gemeten, voor ons echter een vage waarde omdat er niet wordt genoemd welke afstanden en omstandigheden dat zijn) en bij de passieve de druk bij 1W (weer met 'bepaalde' afstand en omstandigheden).

Maar ben ik de enige die zijn vraagtekens zet bij een versterkermodule van slechts 50 euro (het verschil tussen actief en passief)? Hoe kan dit voor dit geld uitgevoerd zijn met een beetje serieuze voeding die het gevraagde vermogen ook echt kan leveren zonder onderuit te gaan? Ik vermoed dat het gaat om een Hifi-achtige versterker, en dan kun je er maar beter ver vandaan blijven. Ik quote: "Eindversterker voor extreem helder geluid"...

Comment

• Whitefarmer
      • Oct 2003
      • 1244

die 120 is max db, 95 is bij 1watt op 1 meter.

waar wil je ze voor gaan gebruiken, mijn gevoel over de speakers zegt: "dat het niet veel is.."

Lees hier eerst veel op het forum, dat kan je veel kosten besparen! Het zou zonde zijn om over een (korte) tijd erachter te komen dat de speakers niet zijn wat je hoopte.
      Groeten John
      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• stainz
        • Sep 2009
        • 609

Originally posted by Whitefarmer
        die 120 is max db, 95 is bij 1watt op 1 meter.

waar wil je ze voor gaan gebruiken, mijn gevoel over de speakers zegt: "dat het niet veel is.."

Lees hier eerst veel op het forum, dat kan je veel kosten besparen! Het zou zonde zijn om over een (korte) tijd erachter te komen dat de speakers niet zijn wat je hoopte.
        Ik denk dat de TS zeker zal beseffen dat speakers die bij conrad onder de categorie 'hobby' vallen niet voldoen voor gebruik als prof. Geluidsinstalatie. Verder zijn het voor die prijs leuke speakertjes voor thuis een beetje leren draaien.

Comment

• thundernerdt
          • Nov 2010
          • 5

hallo, daar was ik weer, bedankt voor de snelle reacties

mijn keuze ging sowieso uit naar de passieve versie met daarbij dan nog een versterker van crown

maar is 2*200w rms te weinig?
          ik zie dit als het begin van een nieuwe hobby, ik wil het eerst gebruiken voor thuisgebruik, en kleine feestjes en partijtjes, tot 40 man ongv,

zijn deze boxen daarvoor geschikt? ik heb ook geen idee wat ik me bij het volume en de kwaliteit moet voorstellen(het is eigenlijk een beetje een sprong in het diepe) heb nu een 5.1 sony home theatre system van 200euro, omdat hiervan het volume en de geluidskwaliteit bij mij bekend zijn, kan iemand het daarmee voor mij ongv vergelijken?

Comment

• stainz
            • Sep 2009
            • 609

je koopt dus 2 passieve speakers (à €119,- = €238,- voor de speakers) daar komt je versterker bij.

Je geeft aan voor een crown versterker te willen gaan, bij Conrad zou dan de LPS1500 een optie kunnen zijn. Die is €299,-.

Al met al heb je dan een set van €537,- exclusief je kabels.

Ik heb voor €425,- kort geleden een setje actieve speakers van RCF gekocht. Deze geven zeer goed geluid en zijn hun geld zeker waard. Tweedehands is er onder andere van RCF vaak redelijk wat te krijgen en dan heb je professionele speakers in plaats van een vrij goedkoop merk..

Voor het bedrag dat jij uit wil geven zou ik ZEKER adviseren om te zoeken naar een mooi setje tweedehands, want daar ga je veel mooier geluid mee krijgen.

Comment

• hardstyle
              • Jan 2010
              • 427

Als je een 'crown budget' hebt, zou je dan niet beter gaan voor een wat gewaardeerder merk gaan en dan een beter stel topjes uitzoeken, dan kan je altijd uitbreiden.
              Zoals de DAP X-12, hiermee kan je gegarandeerd uitbreiden, mocht je dit later willen.

Comment

• thundernerdt
                • Nov 2010
                • 5

dat word me toch echt te duur

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

www.marktplaats.nl doet wonderen (heel af en toe...)

Verder is het misschien verstandig om bij jou in de buurt een verhuurbedrijf te zoeken, meestal hebben die hele aardige 2ehandsjes voor een prikkie te koop, en je meestal is alles vantevoren getest. (in mijn geval kreeg ik ook nog 3 maanden garantie)

Waar zit je ergens? En hoeveel wil je gaan uitgeven? Voor een setje tot 40/50 man (discovolume) kom je toch al snel bij de 1000 á 1500 euri voor een setje van goede kwaliteit.

Zoals al gezegd, met RCF heb je een hele goede deal! Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• thundernerdt
                    • Nov 2010
                    • 5

zoveel geld heb ik op dit moment er nog niet voor over, maar de kwaliteit hoeft voor mij ook niet zo hoog te zijn, het is maar om te beginnen, en vind ik het leuk dan kan ik dan altijd nog liters geld uitgeven

Comment

• Tom06
                      • Aug 2009
                      • 161

Ik heb anders mischien ook nog wel een setje voor je, daar kan je ook een hoop kabaal mee maken. Ik wil namelijk over stappen op actief.
                      Echo! echo .. cho .. ho .. o ... , goede akoestiek!

Comment

• thundernerdt
                        • Nov 2010
                        • 5

Originally posted by Tom06
                        Ik heb anders mischien ook nog wel een setje voor je, daar kan je ook een hoop kabaal mee maken. Ik wil namelijk over stappen op actief.
                        kun je een link of informatie geven ofzo

Comment

• stainz
                          • Sep 2009
                          • 609

Originally posted by thundernerdt
                          zoveel geld heb ik op dit moment er nog niet voor over, maar de kwaliteit hoeft voor mij ook niet zo hoog te zijn, het is maar om te beginnen, en vind ik het leuk dan kan ik dan altijd nog liters geld uitgeven
                          Ik heb destijds voor 425,- een actief setje aangeschaft met 200W RMS en kwaliteit van RCF. En 200W = 200W gaat niet op bij geluid, als je RCF 200W hebt of McCrypt 200W zal RCF 9 van de 10 keer harder gaan en mooier geluid hebben.

Comment

• Tom06
                            • Aug 2009
                            • 161

Originally posted by thundernerdt
                            kun je een link of informatie geven ofzo
                            De set bestaad uit:
                            - 2x König PA-SMP1502 (Linkje)
                            - 1x Technics versterker (2x 300 watt @4ohm)

Deze set mag je hebben voor 350 euro
                            Echo! echo .. cho .. ho .. o ... , goede akoestiek!

Comment

Working...