Advies gevraagd: Set samenstellen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CSBR
    • Oct 2010
    • 1

Advies gevraagd: Set samenstellen

Hallo allemaal,

Ik zal mezelf eerst even introduceren:

Ik ben CSBR, althans, dat is hier mijn nickname. Ik ben een goede anderhalf jaar geleden in het geluidswereldje gerold via onze jeugdvereniging van de kerk. in deze tijd ook nog een aantal andere klussen gedaan, met mensen waarmee ik via-via contact kreeg, en zo de basics aangeleerd.

Nu de situatie:

De geluidsinstallatie die we voor onze jeugdvereniging gebruiken is (bijna) aan zijn einde, althans, er is niet echt meer mee te werken. Het probleem zit hem deels in (het gebrek aan) speakers en grondmonitors, deels in de bekabeling.

Om een klein overzicht te geven wat het materiaal wat (nog) wel werkt, en wat we gebruiken.

- Behringer 215A Actieve speaker
    - Behringer MX2004 Mengpaneel
    - grondmonitor (merk onbekend, zelfbouw?)
    - Gitaarversterker, in gebruik als grondmonitor (bruikleen)
    - Bekabeling, divers
    - 2x Sennheiser zangmicrofoon (exacte type onbekend)

De "eisen" voor de uiteindelijke set zijn:

- Kan goed geluid produceren voor groepen van 30 tot 150 personen
    - Heeft een levensduur van 5 tot 10 jaar
    - Kan een bandje versterken, bestaande uit piano, keyboard, 2x zang, gitaar, elektrische gitaar.
    - kosten maximaal 1000 - 1400 euro.

Ik heb zelf al heel wat afgezocht, op internet, marktplaats, en ook hier op het forum. Ik denk dat ik grofweg 2 keuzes heb:

1: Set aanvullen met Behringer of DAP-spullen, nieuw. Dit zou dan ongeveer bestaan uit 1 versterker (Behringer EP2000), 2 Equalizers (FBQ1502), 2 actieve grondmonitors (Behringer F1220A), en 2 Passieve luidsprekers, DAP of Behringer. totaalkosten (nieuw) rond de 1200 euro

Nou ben ik een beetje bang geworden van al het commentaar op bovengenoemde merken hier, dus ik ben gaan kijken naar tweedehands apparatuur.

2: Een van mijn "kennissen" gaf me het advies om te kijken naar een tweedehands Yamaha EMX5014C paneel. Dit zou betekenen dat ik geen versterker en Equalizer meer nodig heb. ze zijn op marktplaats beschikbaar voor rond de 600 euro. Dit zou ik dan kunnen aanvullen met 2 passieve speakers van een goed merk, en 2 grondmonitors, dat alles tweedehands. na verkoop van de oude spullen zou dit rond de 1300 euro uitkomen.

Kunnen jullie me advies geven over de levensvatbaarheid, kwaliteit en verkrijgbaarheid van beide sets?

Hebben jullie misschien ook tips naar welke speakers, grondmonitors, en andere apparatuur ik moet gaan zoeken, als ik tweedehands wil kopen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Groeten, CSBR
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

Hallo CSBR,

Ik heb in bijna hetzelfde parket gezeten, alleen zat ik al een beetje in het wereldje toen er iets soortgelijks bij kwam.

Ik had het te doen met 1000euro voor 3 zangmicrofoons, 2 speakers+versterking, 3 DI's, multikabel en wat losse bekabeling.

Iets wat bijna onmogelijk lijkt maar met goed zoeken op tweedehands sites (voor het idee een goede 16/4 30m multikabel (met haspel) op de kop getikt voor €175 en een goed setje actieve RCF tops voor nog geen €500)

Zeker speakers zou ik tweedehands kijken naar Mackie, RCF eventueel JBL.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Kijk eens wat rond bij verhuurbedrijven in de buurt, die verkopen vaak hun oude gear voor een aardig prijsje, en als je een soort van set samenstelt of in ieder geval meerdere spullen tegelijk koopt krijg je vaak nog een aardige korting ook. De spullen die je dan hebt zijn (als je een bij een fatsoenlijk bedrijf koopt) helemaal nagekeken en werken weer als nieuw, alleen is het uiterlijk dan wat minder. De meeste spullen zullen netjes in stevige flightcases zitten, dus dat is ook geen probleem meer.

Let wel op, sommige bedrijven zetten alle prijzen ex. btw, dus moet je er nog 19% bij rekenen. Op die manier kan je voor vervelende verassingen komen te staan!

Succes! Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...