Hulp bij podium, licht en geluid

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • willywortel
    • Sep 2010
    • 3

Hulp bij podium, licht en geluid

Beste mensen,

Ik en een familielid van mij hebben 3 jaar lang een klein evenement met een aantal vrienden georganiseerd.
    Hier werd het licht en geluid verzorgt door een vriend van de vader van een jongen die ook in de organisatie zat.
    Het was allemaal goed geregeld en tegen een mooie prijs, maar dit is niet wat wij zoeken.
    Nu willen we volgend jaar een evenement neerzetten waar de 1e dag dance muziek word gedraait en de 2e dag bandjes komen optreden en 1 dance area.
    Er zijn 4 area's waarvan 3 overdekt.
    De open-air zal een vloer oppervlak hebben van 400 m2 en dat podium moet overkapt worden, 1 spantent is 15 x 30m en 2 spantenten zijn 15 x 25m
    De eerste dag zal er over al deze area's dance muziek worden gedraait, en de 2e dag zullen er bij 2 area's bandjes komen optreden en in 1 area zal dance muziek worden gedraait (1 is er dus niet in gebruik).
    Welke podia er de tweede dag gebruikt gaan worden voor wat (bandjes of dj´s) weten we nog niet, mischien kunnen jullie hierin adviseren wat het slimste is?
    We zaten er zelf aan te denken om de bandjes in de tenten te laten optreden en de dj´s bij de open-air, mocht het slecht weer worden kunnen we de dj´s nog altijd in de overgebleven tent laten draaien.
    Het licht en geluid moet goed zijn, maar wel zo goedkoop mogelijk.
    Ook zouden wij bij de open-air graag een speciale podiumconstructie zien van bijvoorbeeld layher (als dit in ons budget past).
    Het liefst gaan we in zee met iemand die dit beide kan leveren.
    Kunnen jullie ons mischien adviseren hoe we dit het beste kunnen aanpakken, en bij wie we moeten zijn.
    We hebben al 2 afspraken achter de rug, maar een zei dat hij layher kon regelen en toen we daar waren wist hij ineens nergens van, dit wekte weinig vertrouwen op.
    En de ander had niet de juiste capaciteit hiervoor.
    Voordat we een derde afspraak maken willen we graag eerst de mening van jullie horen.
    Wat is bijvoorbeeld een redelijk budget om van uit te gaan?
    En wat zijn de voor- en nadelen om met een lokale leverancier of met een grotere leverancier (bijvoorbeeld rentall) in zee te gaan?
    Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen.

Met vriendelijke groet,
    WillyWortel
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

ik zou zeggen zoek wat grote bedrijven af als je echt denkt dat je een evenement van dusdanig formaat aan kan.

verder iets met dubbeltje en voorste rij...

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Hou er rekening mee dat grote bedrijven (zoals Rentall) niet erg snel in zee gaan met particulieren, en vooral aan bedrijven levert als het om dry-hire gaat. Complete producties doen ze ook, maar dan zit je aan behoorlijke bedragen te denken.

Verder zijn er hier genoeg mensen die waarschijnlijk wel (een deel van) deze klus op zich willen nemen, ik kan me voorstellen dat de line-arrays van MusicXtra bijvoorbeeld een goeie kanshebber zijn voor dat buitenpodium ...

De boel splitsen (dus losse verhuurders voor staging, aggregaten, en techniek voor podiums 1-2-3) is geen probleem, als je voor elk deelproject het overzicht maar houdt.

Voor Lahyer-materiaal zou je nog kunnen vragen bij Gigant en Stageco, en als je een ervaren prof inhuurt, die zal 9 van de 10 keer voor dit soort projecten een deel ook uitbesteden. De een is immers weer beter in licht, de ander in geluid voor dance-sets of monitoring, en dan is er weer iemand die goed is in beeld of lasers. Dat is doodnormaal in de industrie.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Mijn persoonlijke ervaring:

Een lokale leverancier is doorgaans niet op dergelijke grootschalige evenementen voorbereid. Er zijn er zeker bij die dat wel zijn, maar bij de meeste resulteert het in een aantal licht/geluidsets die op creatieve manier in elkaar geknoopt worden omdat men eigenlijk de middelen niet heeft.
        Mijn inziens kun je dan beter naar een grotere speler gaan die wel de middelen (en kennis) heeft, bijvoorbeeld Rentall, Ampco/Flashlight, etc. Vaak ben je dan ietsje duurder uit (of ongeveer gelijk bij dry-hire), maar het zijn wel complete sets in plaats van 3/4de sets met knutselprojecten.

Van welke kosten je moet uitgaan hangt af van wat je wilt. Als je een tent hebt waar enkel een DJ draait, dan heb je heel veel spul als monitorpositie, effectracken, microfoons en backlinevoorzieningen niet nodig, dat scheelt aardig.
        Voor een licht/geluidset voor een podium met bandjes (en dus met mics, monitorpositie enz) zou ik uitgaan van 2500,- incl, daarvoor kan het makkelijk dry-hire. Reken groftweg 350,- ex per persoon personeel en je hebt een aardig beeld. Aangezien het om 4 podia gaat kun je met een grotere aanbieder vast een mooie deal maken.

Wat betreft het podium zelf: de meeste licht/geluid verhuurders of leveranciers doen daar praktisch niks mee. Mogelijk nemen ze de klus aan, maar dan huren ze gewoon zelf een externe partij in voor het podium.
        Voor enkel DJ's kun je met een klein podium prima toekomen, het zal dan vooral van de aankleding moeten komen om de sfeer te brengen.
        Voor podia met bands geldt: hoe groter hoe sneller. Een groot podium geeft meer ruimte en zorgt doorgaans voor een snellere change-over, dat is een voordeel als er veel bands komen. Heb je steeds 2 uur tussen de bands, kan kun je op het podium gaan bezuinigen, maar 4x6 is toch wel een absoluut minimum voor bandjes, en dan staat je monitorpositie naast het podium.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

Originally posted by willywortel
          Het licht en geluid moet goed zijn, maar wel zo goedkoop mogelijk.
          Dat gaat niet samen.
          En tussen de 'lokale' leverancier en de grote bedrijven zitten genoeg middelgrote bedrijven die zoiets aankunnen.
          Heerlijk die stilte

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by RayM
            Dat gaat niet samen.
            En tussen de 'lokale' leverancier en de grote bedrijven zitten genoeg middelgrote bedrijven die zoiets aankunnen.
            De term 'zo goedkoop mogelijk' staat wel open voor interpretatie. Nee, het kan inderdaad niet voor nul euro, maar de beste deal sluiten is wel zakendoen les 1. En dat betekent onder andere afdingen.

Bovendien hoef je geen set van kwaliteit Pinkpop of HMH neer te zetten, maar gaat het hier om een (middelgroot) lokaal/regionaal feest. Dan kan een set van EAW, EV of Turbosound ook prima dienst doen en hoef je niet per sé met de state-of-the-art D&B of Axys arrays aan te komen zetten.

Er zijn genoeg spelers die dit soort klussen aan kunnen nemen en dan voor het materieel een aantal totaalpakketten van externe partijen in kunnen huren. De disco op de hoek kan je misschien niet zo snel verder helpen, maar er zijn hier een aantal mensen die al grote klussen aangenomen hebben en dus voor jou (als klant) het overzicht kunnen bewaren en alle logistiek van de AV productie over kunnen nemen.

Ik zal zelf bijvoorbeeld niet de aangewezen persoon zijn om zoiets te doen (daarvoor heb ik te weinig ervaring met grote festivals), maar ik heb bijvoorbeeld weer de kennis in huis om één van deze podia van AV en lichtontwerp te voorzien.

Misschien kan Jasper (Big Bang) je verder helpen om de productie aan te nemen en je wat tips te geven. Ik heb vaker met hem samengewerkt en hij heeft ook al een aantal grotere projecten gedraaid.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Stoney3K
              Verder zijn er hier genoeg mensen die waarschijnlijk wel (een deel van) deze klus op zich willen nemen, ik kan me voorstellen dat de line-arrays van MusicXtra bijvoorbeeld een goeie kanshebber zijn voor dat buitenpodium ...
              Tegen die tijd zijn er meerdere grote sets beschikbaar.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
                • Jul 2006
                • 1298

Voor dat je ook maar iets inhuurt of afspreekt zou ik maar eens vergunningen gaan regelen en na checken wat de APV te vertellen heeft qua geluidsniveau vluchtwegen en aanverwante gezelligheid .

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by Timo Beckman
                  Voor dat je ook maar iets inhuurt of afspreekt zou ik maar eens vergunningen gaan regelen en na checken wat de APV te vertellen heeft qua geluidsniveau vluchtwegen en aanverwante gezelligheid.
                  TS geeft aan dat dit niet zijn eerste evenement is, alleen dat ze dit jaar naar 'groter' opgeschaald hebben. Hij vraagt alleen naar wat pointers als het om licht/geluid/beeld gaat, ik denk niet dat we hem de les moeten lezen over hoe hij een compleet event moet organiseren.

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Originally posted by MusicXtra
                    Tegen die tijd zijn er meerdere grote sets beschikbaar.

Perfect voor jouw Sander!

Hulp nodig?

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• willywortel
                      • Sep 2010
                      • 3

Wat betekent dat? dry-hire?
                      Iets in de zin van: alleen huren, zonder opbouw, personeel etc.
                      Sorry, ben nog een leek in het vak.

En waarom zijn grotere bedrijven (bijvoorbeeld rentall) duurder dan kleinere bedrijven.
                      Mij lijkt het noujuist dat ze het goedkoper kunnen leveren, aangezien ze groter zijn.

En wat zijn de mogelijkheden qua podiumconstructies?
                      En zijn er nog andere materialen als Layher?
                      En wie bedankt / maakt / ontwerpt nou zoiets:
                      http://www.chopstickles.com/misc-photos/DSC00317.jpg (Defqon.1 Australia)
                      http://www.ed.nl/multimedia/archive/...t_1513953b.jpg (Wish outdoor)
                      http://photo.partyflock.nl/images/11...ium/437320.jpg (wish outdoor)
                      http://cdn.kliknieuws.nl/img/1/2009/...h-sunday-6.jpg (7th sunday)
                      We weten dat dit wel een beetje "over the top" voor ons is, maar toch zouden we hier ook graag wat meer over willen weten.
                      We denken wel dat het al mogelijk is om een paar torentjes van layher neer te zetten, met wat zeiltjes ertussen.

En wat is nou een redelijk budget om van uit te gaan?
                      4 podia (1 open air met een vloeroppervlak van +/- 350 a 400m2, 1 spantent van 15 x 30m en 2 spantenten van 15 x 25m)
                      dag 1 zal er overal dance muziek worden gedraait, en dag 2 zal er bij 2 overkapte podia bandjes komen optreden, en 1 podia zal dance muziek gedraait worden)
                      De constructie van het buitenpodium besteden we op jullie advies uit naar iemand anders.
                      Maar wat moeten we doen met de binnenpodia?
                      Ons lijkt het slimmer / handigger om dit te besteden aan degene die ook het licht en geluid levert.
                      Aangezien dit waarscheinlijk niet zo spectaculair zal zijn qua constructie.
                      Wat is nou een redelijk budget om van uit te gaan?
                      Bij de bedrijven waar we tot nu toe zijn geweest moesten we v.t.v. zeggen wat ons budget is, en konden we niet aankomen met: "het moet goed zijn, maar wel zo goedkoop mogelijk".
                      Begrijp me hierin niet verkeerd, het festival dat we tot nu toe hebben georganiseerd was maar 1 area, nu stappen we over naar 4, dat is een grote stap.
                      We hebben er goed over nagedacht en willen het toch proberen, maar wel tegen zo min mogelijk risico, we willen alles dus zo goedkoop mogelijk doen, maar wel dat het goed is!
                      Ik lees nu ook dat het gebruikelijk is om een deal te sluiten / af te dingen, maar als je v.t.v. je budget hebt bekendgemaakt zal dit moeilijker gaan.

Graag hoor ik jullie mening.
                      Last edited by willywortel; 03-09-10, 10:11.

Comment

• moderator
                        Moderator
                        • Apr 2001
                        • 5946

Even ingrijpen, hier gaat iets niet helemaal lekker...

Dit forum is bedoeld voor (semi) professionals die werkzaam zijn in de entertainment industrie.

Wat niet de bedoeling is, is het samenstellen en uitkauwen van een volledig festival.

Dergelijke aanvragen kan je doen bij ieder willekeurige feestverzorger.
                        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...