Beginner, Wat heb ik allemaal nodig!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorrit
    • Aug 2010
    • 51

Beginner, Wat heb ik allemaal nodig!

Hallo,
    ik zal mezelf eerst even voorstellen,
    mijn naam is jorrit en ik ben 14 jaar,
    ik wil later in de licht en geluid techniek gaan werken.
    ik heb zelf al genoeg geluid spullen gekocht (mixer paar mooie goeie boxen, versterken, en cd/spelers)
    nu wil ik graag beginnen met de techniek van het licht en graag in mijn kamer een paar leuke lichten en daar mee omprutsen, zelf heb ik al 350 euro gespaard en dan kan een beetje meer worden indien nodig (denk aan 50 euro)

nou zou ik graag tips willen hebben over wat ik eerst zou moeten kopen, zelf had ik in mijn hoofd om 1dmx controller te kopen een paar parren en als mijn budget het toelaat nog een scanner.

ik wil graag via dit forum tips krijgen,

groetjes Jorrit
    my mom thinks LOL stands for "Lots Of Love" ....the other day she texted me "Grandma just died. LOL"”
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Dat streven van een dmx sturing en een paar parren is niks mis mee!
    Ik zou wel even wachten met een scan, en voor een rookmachine gaan.
    Lijkt stom, maar dat geeft toch altijd een stukkie meer sfeer als er een neveltje in de zaal/kamer hangt!

mvg Mark
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• I.T. drive in
      • May 2009
      • 352

klopt,

Nou heb ik zelf niet heel veel verstand van licht. (beetje basiskennis)
      Maar met led parren kun je heel goed het programmeren van dmx leren.
      Je zou bijv. ook in plaats van een controller een dmx dongle kunnen overwegen.
      Daarmee kun je ook hele leuke dingen mee doen.

groeten idzard

Comment

• Jorrit
        • Aug 2010
        • 51

Originally posted by I.T. drive in
        klopt,

Nou heb ik zelf niet heel veel verstand van licht. (beetje basiskennis)
        Maar met led parren kun je heel goed het programmeren van dmx leren.
        Je zou bijv. ook in plaats van een controller een dmx dongle kunnen overwegen.
        Daarmee kun je ook hele leuke dingen mee doen.

groeten idzard
        hallo,
        ik heb even ge googled op dmx dongle en het enige dat ik vond was een programma voor op de pc ik heb daar nog nooit van gehoord en heb geen idee of dit is wat je bedoelde?

gr
        my mom thinks LOL stands for "Lots Of Love" ....the other day she texted me "Grandma just died. LOL"”

Comment

• mhsounds
          • Sep 2009
          • 933

Je kan een usb-dmx dongle kopen en vanaf je computer je lampen bedienen.
          Ikzelf ben een persoon die meer van de faders is en dus van een tafel.

Vind ook dat de leukere pc sturingen te duur zijn (mening)

Comment

• Dj-scratch
            • Jun 2009
            • 20

Ik zou 4 parren kiezen. Bij gewone parren, eventueel een DMX barretje, of een multidim. Of natuurlijk 4 led parren. Een leuk/simpel rookmachine. En een DMX controller. Dit is een mooi basis setje, waar je altijd mee kunt uitbereiden.

Ik ben ook meer van de faders, vanplaats steeds een computer/laptop mee te nemen.

Comment

• mc-music
              • Aug 2009
              • 11

Originally posted by Jorrit
              hallo,
              ik heb even ge googled op dmx dongle en het enige dat ik vond was een programma voor op de pc ik heb daar nog nooit van gehoord en heb geen idee of dit is wat je bedoelde?

gr
              Hoi,

Ik heb eventueel nog wel een DMX-dongle te koop. voor het geval je intresse hebt stuur maar even een PM!

Comment

• dj-wojcik
                • Jul 2008
                • 911

Ik denk dat je nog niet lang genoeg op het forum rondloopt om te weten dat het PM systeem hier niet geactiveerd is. Als je wilt kun je mij via mijn profiel even mailen.

Overigens is het niet de bedoeling dat je je waar hier gaat aanbieden. Daarvoor heeft J&H een mooie 2dehands site

Maar mail me toch maar even
                [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Jorrit
                  • Aug 2010
                  • 51

hartstikke fijn dat jullie allemaal zo snel tips geven enz.
                  maar ik zo het tevens erg waarderen als jullie mij een linkje ofzo kunnen sturen met wat ik nou precies allemaal moet kopen,
                  als dit niet kan geeft het niet want ik ben al tevreden..

gr

Comment

• dj-wojcik
                    • Jul 2008
                    • 911

Wij adviseren hier meestal als basis licht Parren. Dit valt dan nog prima te combineren wanneer je zou gaan uitbreiden. Er zijn verschillende Parren. Zo heb je de verschillende maten zoals par 36 56 64. Dit zijn de meest voorkomende maten. Verder is er nog de keuze uit conventioneel licht en led lampen. Die keuze is aan jou om te maken. En de verschillen vind je hier ook vast en zeker op het forum.

Wanneer je die keuze hebt gemaakt kun je gaan kijken welke sturing wil ik gebruiken. Je kunt dan kiezen uit een paneeltje of een dongel, zodat je het kunt sturen met je computer. Wanneer je voor ledparen kiest is dit makkelijk met aansluiten. Wat betreft de normale parren zul je toch een dmx bar/balk moeten gebruiken. Wil je dit kunnen aansturen met een paneeltje of met je pc.

Doe een beetje research en je vind al gauw iets. We gaan hier niet alles tot in detail voor je op kalken/typen. Je moet zelf ook wat initiatief tonen.

Maar vor jou budget heb je ook al

veel succes
                    Last edited by dj-wojcik; 27-08-10, 23:33.
                    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• rick1993
                      • Nov 2007
                      • 209

Let wel op dat je bij de set die DJ-Wojcik aangeeft nog wel 2 statieven incl. T-bar nodig hebt.

Verder, de sturing die erbij zit is alleen geschikt voor ledparren. Wil je een tafel 'op de groei' kopen kun je beter kijken naar wat anders.

Wil je parren en later effecten (bijv. scans) gaan aansturen, dan denk ik dat het wel interessant is om te kijken naar de showtec light desk pro 136 lichttafel. Je kunt beter eerst investeren in een goede lichttafel en basisverlichting, en later effecten.
                      licht dat licht mij wel

Comment

• dj-wojcik
                        • Jul 2008
                        • 911

Als jij die tafel koop wat jij zegt is hij al over zijn budget en heeft hij nog net niks. Je kunt er helemaal niks mee. Vandaar dat ik de wat simpelere sets aanhaal zodat hij ook daadwerkelijk iets in handen heeft.

Comment

• Jorrit
                          • Aug 2010
                          • 51

klopt,
                          ik heb dit net aangeschafd
                          4x Showtec LED Par 56 DMX black ]-----------------------
                          42421 € 156,00
                          --[ 1x Showtec Scanmaster 1 ]-------------------------------
                          50334 € 89,00
                          --[ 3x Showtec Fog fluid 5 liter can ]----------------------
                          60603 € 26,97
                          --[ 1x Chauvet Hurricane 900 ]------------------------------
                          F900 € 59,00
                          ------------------------------------------------------------
                          TOTAALBEDRAG € 330,97

iemand opmerkingen?

Comment

• mhsounds
                            • Sep 2009
                            • 933

1 ding, zit er bij de parren een statief?

Comment

• Jorrit
                              • Aug 2010
                              • 51

nope,
                              maar een vriend van mij heeft die nog liggen.
                              (heb t eerst ook nog niet nodig heb er niet genoeg ruimte voor in mijn kamer dus doe het eerst zonder)

Comment

Working...