Powermixer kan weinig aan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sleevezip
    • Dec 2009
    • 5

Powermixer kan weinig aan

Hoi,

Ik heb al een tijd lang een powermixer, destijds gekocht via music store in een set met twee boxen. Nu merk ik dat hij met zang optredens snel in het rood schiet, hij kan niet echt heel erg veel aan qua volume.

Kan ik gewoon een versterker kopen en deze er onder zetten om het volume te versterken? Ik ben daar helemaal niet in thuis, welk model, en hoe ik hem via het mengpaneel kan laten lopen. Iemand tips? Aan welke prijs regionen moet ik denken?
  • Fridge
    • Mar 2002
    • 153

als het een samengestelde set betreft, moet je je afvragen of de betreffende luidsprekers wel geschikt zijn om een zwaardere versterker op te zetten.
    Je geeft wat weinig info, welke set (powermixer / luidsprekers) betreft het? In wat voor ruimtes probeer je zang te versterken hiermee?

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Er zal vast wel een versterker aangesloten kunnen worden alleen heb ik het idee dat hier niet jouw probleem ligt. Natuurlijk is extra informatie zoals merk en type van je mengtafel en speakers handig om te weten maar op basis van de reeds gegeven info denk ik dat je het moet zoeken bij je broninstellingen.

Je geeft aan dat je mengtafel al in het rood speelt dan zal het signaal ook naar een externe versterker overstuurt zijn, is de basis in orde?
      Of zijn de broninstellingen al verkeerd omdat je probeert meer uit de set te krijgen dan mogelijk is?

Als het je gaat om meer volume dan denk ik dat je er niet bent met alleen een externe versterker maar dat ook je speakers vervangen moeten worden, dit blijft gissen zonder meer info.

Comment

• BvE
        • Oct 2004
        • 385

Met powered mixers heb je heel vaak geen headroom vind ik persoonlijk.... Mocht je ooit een aparte versterker kopen, neem dan ook gewoon een mengpaneeltje erbij (200 euro en je hebt al iets beters dan nu) en doe die powered mixer weg.

Maar goed, weet natuurlijk niet welke speakers je hebt.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4516

gewoon een poweramp kopen. Op de mains patchen. En de ingebouwde amp gebruiken voor de monitors. Is prima upgradepad.
          lekker belangrijk!

Comment

• keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

Zoals Fridge al terecht opmerkte: misschien laten de gebruikte luidsprekers dit wel helemaal niet toe...
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Sleevezip
              • Dec 2009
              • 5

Hi allen

bedankt voor jullie reacties hier nog even de specificaties;

1x power maXX AS 1602 BDC 2x 150 W / 4 Ohm Powermixer
              2x Fame MC-12 PLUS 200 Watt / 8 Ohm

Destijds gekocht in een pakket via musicstore.de
              Ik denk nu achteraf zelf dat het probleem eerder bij de boxen ligt, alleen het verstand heb ik er niet van.

Het gaat om semi-proff gebruik en ben op zoek naar een betaalbare oplossing om net wat meer volume te maken tijdens zang optredens.

Wat voor soort boxen zou ik moeten aanschaffen? Of toch een versterker?

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

Je geeft aan dat het om semi-pro gebruik gaat.... Ik werk zelf in ammateur verband nog wel eens met zulke speakers en zou er het liefst zo snel mogelijk vanaf zijn; het geluid is gewoon of DOF of (indien wat hoger volume) meteen erg schel. Als je betaalbaar semi-pro zoekt kijk dan eens naar de duurdere series van DAP of DB, eventueel 2e hands mackies o.i.d. Want die musicstore/Fame-meuk hoort daar echt niet bij

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

De genoemde speakers zijn overgedimensioneerd tegenover de uitgang van de powermixer. Een goede leidraad is 1,5 tot 2 keer het RMS speakervermogen te nemen voor je versterker. Deze powermixer haalt dat bij lange na niet. Ik denk dat we hier te maken hebben met broninstellingen die verkeerd zijn waardoor je mixer in het rood speelt omdat je probeert meer uit de set te krijgen dan mogelijk is. Een andere versterker welke bij deze speakers passen zal een oplossing zijn.

Originally posted by Sleevezip
                  Wat voor soort boxen zou ik moeten aanschaffen?
                  Als je vader bent geworden kun je hier naar boxen zoeken. Speakers kun je daar dan weer niet halen
                  Last edited by vasco; 28-06-10, 12:51.

Comment

• remco_k
                    • Sep 2002
                    • 325

1x power maXX AS 1602 BDC 2x 150 W / 4 Ohm Powermixer
                    2x Fame MC-12 PLUS 200 Watt / 8 Ohm
                    Wat een slecht gekozen combi door die store. (en dan heb ik het nog niet eens over de merken en over het gebruik van een *kuch*piezo*kuch* tweetert).
                    Dit is een ronduit gevaarlijke set imo. De powered mixer levert ongeveer en 4x te weinig vermogen om "ongevaarlijk" vol gas te kunnen draaien.
                    (150 Watt @ 4 Ohm is ongeveer gelijk aan 75 Watt @ 8 Ohm, je hebt voor jouw speakers een versterker van minimaal 300 Watt @ 8 Ohm nodig (zie 1,5 tot 2x speaker vermogen regel hierboven ergens), dus huidige is ongeveer 4x te licht)

Het effect wat jij hoort is clipping van je versterker. Het gevolg van te veel willen doen waar de set niet voor geschikt is. Wat mij betreft mag je van geluk spreken dat de hoog drivers (de piezo's dus) nog heel zijn door al dat geclip.

De oplossing ligt hem voornamelijk in het kiezen van een losse versterker die minimaal 300 Watt @ 8 Ohm levert en als je toch bezig bent, kan je beter meteen ook andere speakers erbij zoeken - want voor 88 euro heb je geen speakers. Dat kost de bekleding normaal gesproken alleen al.

Dus je topic titel: "Powermixer kan weinig aan" klopt als een bus.
                    Last edited by remco_k; 28-06-10, 13:11.
                    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• rdreiers
                      • Nov 2009
                      • 407

Snel wegdoen en ev kijken voor een tweedehands setje srm 450 met een klein mixertje. srm 350 kan ook maar is minder tweedehands te doen.

Gezien dat je speakers en amp het niet redden, beter kijken voor iets ruimers.

Richard

Comment

• Sleevezip
                        • Dec 2009
                        • 5

He bedankt allemaal voor jullie reacties.
                        Ik vind het lastig, wil wat investeren maar ook weer niet te veel.
                        Ik heb wat optredens door de provincie en wil bij gelegenheid mijn eigen set mee nemen. Het gaat om simpele zang versterking.. hoe kan ik het probleem op korte te mijn met een niet te grote investering goed oplossen?

2 DAP speakers kopen van een bepaald vermogen?

Of de hele set verkopen, brengt denk ik nog een euro of 300 - 250 op.
                        Maar ik wil op zoek naar de meest lucrative oplossing, liever met iets minder goede middelen tijdje door buffelen veel geld verdienen en dan een compleet nieuwe set aanschaffen. Dat heeft mijn voorkeur. Hebben jullie een concrete oplossing voor mij?

Comment

• Sleevezip
                          • Dec 2009
                          • 5

Bedankt hier heb ik wat aan zo'n versterkertje b.v. (Marktplaats.nl > Pa versterker pro 600 2 x 300 watt RMS Power - Audio, Tv en Foto - Versterkers) ? en wat voor relatief goedkope speakers zou ik er aan kunnen koppelen. Wil met een kleine investering nog even door gaan zo.. Maar wel dat ik lekker wat volume kan maken

Comment

• stainz
                            • Sep 2009
                            • 609

als je 300 euro weet te vangen voor dit setje kan je tweedehands voor zo'n 600euro (investering van 300) een setje SRM 450's aanschaffen.

Zijn degelijke speakers met een goed volume die ook echt langer mee zullen kunnen.
                            Als je investeert in DAP zul je deze eerder moeten vervangen wat dus op lange termijn duurder is.

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Bedankt hier heb ik wat aan zo'n versterkertje b.v. (Marktplaats.nl > Pa versterker pro 600 2 x 300 watt RMS Power - Audio, Tv en Foto - Versterkers) ? en wat voor relatief goedkope speakers zou ik er aan kunnen koppelen. Wil met een kleine investering nog even door gaan zo.. Maar wel dat ik lekker wat volume kan maken

Aan die versterker zou ik niet beginnen, dat is een skytech... Die zijn nóg lager dan DAP...

Ik zou ook gaan voor de SRM450's, met een relatief kleine investering heb je nog jaren plezier van je set. Ik moet trouwens wel even zeggen dat een vriend van me een skytech soldeerknutselwerkje uit de zelfde serie heeft staan die het al enkele jaren prima doet, de amp wordt dan ook niet wekelijks versjouwd, maar gaat wel zo af en toe mee naar "feestjes" waar het er over het algemeen niet echt rustig aan toe gaat... Verder wil het nog wel eens gebeuren dat het ding een beetje in de clip staat te draaien.

Conclusie: de degelijkheid valt me niet mee, maar ook niet tegen, maar zelf zou ik gewoon voor de Mackies gaan, later een setje (eveneens actieve) subs (Mackies?) eronder, en je hebt een prima setje tot 200 man (bij de stevigere muziek: rock/pop/top40, andere genres die veel vermogen vragen/het eigenlijk pas lekker doen als ze nét te hard staan...) Voor lichtere dingen kan je nog wat verder.

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...